thoralf

Direktlänk till inlägg 24 juni 2014

HUR RÖSTAR S VID VOTERINGAR

Av Thoralf Alfsson - 24 juni 2014 17:15

De rödgröna har vid flera tillfällen påtalat hur ofta SD röstar med Alliansen vi voteringar i riksdagen. Det har beställts utredningar från riksdagens utredningstjänst. Dessa utredningar har dock varit vinklade frågeställningar enligt min uppfattning. Kanske dags att beställa en lika vinklad frågeställning angående hur ofta socialdemokraterna röstar med Alliansen.


Jag roade mig idag med att notera hur många gånger SD respektive S röstade med Alliansen i huvudvoteringarna under eftermiddagens långa votering. Resultatet kanske förvånar vissa!


SD röstade med Alliansen 16 gånger.


S röstade med Alliansen 15 gånger.


Någon som hört talas om ordspråket att man inte skall kasta sten när man sitter i glashus?


Jag har nu uppdaterat sida 3 i mitt infoblad och tagit fasta på en del av de synpunkter som inkommit.


 

 
 
Ingen bild

hans

24 juni 2014 18:30

Personligen tycker jag att det ser bättre ut. Det enda jag känner mig lite osäker på är hur det kommer att se ut i tryck. På min skärm ser det nu rätt tydligt ut men jag vet inte riktigt hur litet eller smått stapeldiagrammen kommer att se ut i A5 format. Det kan bli väldigt litet och svårtytt. Många ganska tunna staplar så nära varandra. Testa att skriv ut den som A5 och kontrollera så att det inte är helt oläsligt, även för en person som inte har 20/20. Alternativt om det funkade i den förra broschyren funkar det nog här också.

Angående vad SD röstar med och på så verkar det sammanfalla med det som står i SOM:s nya Mittfåran och marginalen och det kapitel som de har vigt åt Sverigedemokraternas sympatisörer (Anders Sannerstedt); det var det första kapitlet jag läste innan jag började titta på de andra. Enligt dem, eller oss, själva är vi socialkonservativa (även om de i kapitlet envisas med att kalla det för folkhemsnostalgi) och ligger mer i mitten av det politiska spektrumet även om våra politiska motståndare tror att vi är rasister, högerextremister och alla andra ord de brukar försöka kladda på oss varje vaken sekund.

Jag får intrycket av att övriga partier försöker att spela svartepetter med SD. Ingen vill officiellt vara närmast och ta i oss med tång. Däremot hör jag inte några klagomål från dem när vi röstar för deras förslag. Då är det som sagt alltid motståndar sidan som gnäller om att de har allierat sig med oss och att det på något sätt då skulle vara fel.

 
Ingen bild

UncleBob

24 juni 2014 20:22

Det börjar bli riktigt bra och genomarbetat. En viktig faktor är också distributionen till hushållen. Det brukar vara den svåraste punkten med sådana här flygblad. En positiv grej är att den räknas som "samhällsinformation" och därför kan läggas i brevlådor som undanber sig reklam. Foldern är utmärkt layoutad och bör inte ha varken mer eller mindre "kalla fakta"
Med fler kritiska punkter är risken för "övermättnad" stor.
Håller med om att stapeldiagrammen är i minsta laget för A5, men på en 24" skärm blir det bra.

 
Crille

Crille

24 juni 2014 20:56

Ursäkta en senkommen kommentar till flygbladet. Bättre sent än aldrig men detta är ändringar som bör göras för att det ska bli proffsigt och perfekt. Här kommer mina ändringsförslag:


"Det är framförallt tre skäl!" Utropstecknet på slutet ska bytas ut mot kolon och sedan ska "obefintliga" stavas med litet o. Du skulle kunna skriva "asyl- och bidragssystem" för att slippa ha ordet system med två gånger. Men missa inte bindestrecket efter "asyl", då!

"Antalet uppehållstillstånd i Sverige ökar över tiden. Oberoende av regering!" Här bör det se ut på följande sätt:

"Antalet uppehållstillstånd i Sverige ökar hela tiden oberoende av regering." Alltså: en mening och inget utropstecken.

Integration kan inte avstavas så som det är gjort i texten. T-et ska flyttas ned till nästa rad.

"Migration och Integration" ska vara "Migration och integration", alltså litet i på integration.

"Vad kommer hända" måste ändras till "Vad kommer att hända". Jag märker att du ofta glömmer "att" efter "kommer", Thoralf. I ett flygblad är det inte okej.

Jag föreslår att slutorden skrivs så här:

Avveckla massinvandringen –
innan massinvandringen avvecklar Sverige!

Alltså ett tankstreck i stället för utropstecken. Lägg märke till att tankstrecket är lite längre än bindestrecket, så använd inte bindestreck. Därefter litet i på "innan". Detta eftersom det är två satser som hänger ihop.

Det kan tyckas gnälligt och petimeteraktigt, men kom ihåg att motståndarna älskar att finna fel och sedan angripa felen för att slippa prata om sakfrågan. Därför rekommenderar jag att du gör dessa ändringar, Thoralf.

http://www.korta.nu/flbl

 
Ingen bild

Göta

24 juni 2014 21:56

Här kommer ytterligare några ändringstips i sista minuten:

-1) I första spalten står det om de "ensamkommande barnen": 'inga ålderskontroller'.
Vad jag minns från ett P1-reportage för ett par veckor sedan så förekommer det vissa ålderskontroller, dock inte rutinmässigt och inte alls så omfattande som i t.ex Norge.
På Fria Tider hittade jag följande text från juni 2013 i en artikel om "ensamkommande" till Sverige :
"...Av 60 medicinska undersökningar på påstådda barn som invandrat till Sverige visade det sig att 44 av dessa ljugit om sin ålder. Endast 60 av 930 ensamkommande invandrarbarn kontrolleras på detta sätt...."
http://www.friatider.se/migrationsverket-tva-av-tre-flyktingbarn-som-kontrollerades-ljog-om-alder

Alltså bör det nog stå 'nästan inga ålderskontroller' alternativt 'ålderskontroller endast i undantagsfall' eller något sådant istället.

2) I andra spalten längst upp står det: "Under 2010 beviljades drygt 90 000 uppehållstillstånd i Sverige men 2013 hade det stigit till...". Bättre är: "...och 2013 hade antalet stigit till....

3) Istället för "Till följd av invandringen till Sverige har statens..." tycker jag det ska stå: Som en följd av den accelererande invandringen har statens utgiftsområde Migration och integration i...

 
Ingen bild

Thoralf A

24 juni 2014 23:12

Göta

Vi har i Riksdagen motionerat om ålderskontroller men inte fått något stöd för detta av övriga partier.

 
Ingen bild

tant Gul

25 juni 2014 09:26

Crille skriver:

#"Vad kommer hända" måste ändras till "Vad kommer att hända". Jag märker att du ofta glömmer "att" efter "kommer", Thoralf.#

Varken i ett flygblad ... eller annan text är detta okej!!.
-------------------------
Jag tror inte alls att Thoralf är glömsk - utan att också han medvetet strävar efter att eliminera de nödvändiga "att:en" - infinitivmärkena, i den felaktiga tron att så skall modern och tuff svenska se ut.
I svenskan är "kommer att" liktydigt med "skall" , men mjukare, och uttrycker futurum = ngt kommer att ske, skall ske, i framtiden

 
Ingen bild

Crille

25 juni 2014 12:27

Tant Gul!
Måhända att Thoralf inte är glömsk. Han har påverkats av den allmänna språktrenden och tänker helt enkelt inte på att han utelämnar "att" efter "kommer", en mycket vanlig företeelse i dagens talspråk.

Dock är det fortfarande att betrakta som fel rent språkligt och har ingenting att göra med de argument som du framhåller (som faktiskt är rena rama mumbojumbon, undertecknad är språkvetare). Det finns alltså inget mjukare eller någon annan betydelse om man utelämnar "att" i den här konstruktionen.

I skriftspråket ska "att" vara kvar - ovillkorligen. Att lägga upp för självmål inför anti-rasistpacket vilken petitess det än må vara (även om många av dessa godhetsknarkare själva minsann inte säger "att" efter "kommer") är ingen anledning att uppenbara sina egna språkliga brister.

Alltså: infoga "att" på nämnda ställe. Det är snabbt gjort och flygbladet närmar sig perfektionens gräns!

 
Ingen bild

Thoralf A

25 juni 2014 13:32

Crille

"Att" är inlagd i texten.

Jag är nog bara påverkad av språktrenden även om jag försöka hålla texterna korta.

 
Ingen bild

Hulda mk1

25 juni 2014 13:48

@Crille.
Om något "att" finns eller ej, är nog av underordnad betydelse. Det viktigaste är de enkla lättfattliga beloppen.
Antirasist-packet kommer oavsett att flyga i taket. Att ta reda på siffror om invandringens kostnader för Sverige och publicera dem, bara det är värre än massmord i deras ögon...
De vanliga flosklerna (enl. "formulär 1A") kommer att finnas på blogg efter blogg när detta når hemmen...

 
Ingen bild

x

25 juni 2014 15:50

Hej Thoralf.
Det var intressant att läsa hur SD och S hade rostat. Men det hade varit ändå bättre om även V och MP hade funnits med i denna statistik!

Dessutom, hur många voteringar handlade det om totalt?

 
Ingen bild

Thoralf A

25 juni 2014 16:50

x

Jag skall återkomma till lite statistik i ett blogginlägg längre fram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards