thoralf

Alla inlägg den 12 juni 2014

Av Thoralf Alfsson - 12 juni 2014 00:05

För en vecka sedan kom Riksrevisionens granskning av etablering och integration med rubriken ”Att tillvarata och utveckla nyanländas kompetens”. Rapporten har varit sparsamt citerad i svensk media. Men några artiklar finns trots allt. TT har skapat några artiklar som flera tidningar publicerat på nätet. Men de stora medierna har varit väldigt frånvarande.


Norra Skåne, SvD


Jag hade faktiskt förväntat mig att DN hade tagit upp rapporten men jag får ingen träff när jag googlar efter DN.


Jag bestämde mig för att titta igenom rapporten och därmed bilda mig en egen uppfattning om rapporten och inte nöja mig med vad TT skriver.


Efter att jag studerat rapporten kan man bara sammanfatta läget som rent katastrofalt och en allvarlig varningsklocka till politikerna i riksdag och framförallt i regeringen. Granskningen är ett kraftigt underkännande av Erik Ullenhags politik på integrationsområdet.


Kort och gott ett totalt misslyckande för Sveriges invandringspolitik!

 

Den borde i sanningens namn få 7-klöverns politiker att inse att vi inte kan ha den massinvandring som just nu pågår till vårt land.


I TT:s artiklar försöker man ändå ”försköna” situationen genom t.ex följande mening.


”Av dem som lämnat insatsen arbetar eller studerar bara en dryg fjärdedel, visar en granskning från Riksrevisionen.”

 

Svårt att tro att detta citat i verkligheten är en försköning av sanningen i förtäckta ordalag.


Sanningen finns i rapporten från Riksrevisionen och är den att bara 5 procent har ett arbete utan stöd. Ytterligare 5 procent har jobb med stöd och 10 procent har nystartsjobb. Ungefär 7 procent studerar men då kan det handla om komvux på grundskolenivå.


TT låter med andra ord på ett bedrägligt sätt låta oss tro att en fjärdedel klarar sin egen försörjning när det i själva verket endast handlar 5 procent som efter över 2 år i Sverige och i etableringsreformen klarar sin egen försörjning. Hur många av dessa 5 procent som jobbar i familjens eller släktens pizzeria eller restaurang förtäljer inte rapporten. Rena katastrofsiffror enligt min mening. 95 procent försörjs genom olika former av bidrag.


Rapporten pekar också på skillnaderna mellan män och kvinnor. Där kvinnorna har betydligt svårare att komma ut på arbetsmarknaden.


”Personer med Afrika och Asien som ursprungsregion har en lägre sannolikhet att få ett arbete.”

 

I och för sig ingen nyhet men det står svart på vitt i rapporten! Nästan lite rasistiskt av Riksrevisionen! Eller har man bara fördomar?


Men det allra värsta/bästa har jag sparat till sist!


”Enligt arbetsförmedlare och företrädare för komvux är många av de nyanlända mycket tveksamma till att ta lån, ibland av religiösa skäl.”

 

I detta fall antar jag att man syftar på studielån. Var och en förstår säkert vilken grupp Riksrevisionen avser. Man skriver det dock inte i klartext av politiskt korrekta skäl. Det kanske också förväntar sig att det svenska samhället skall bekosta hela deras utbildning.


I rapporten finns även en information som jag tror många är ovetande om när det gäller ”nyanlända” och vilka förmåner dessa får av det svenska samhället.


”Dagens regler medger att man kan läsa till årskurs 6 utan att skuldsätta sig. Om man läser på komvux och sedan går vidare till högskolan så avskrivs hälften av lånen. En av arbetsförmedlarna menar dock att det hela tiden är en avvägning, så att andra inte ifrågasätter varför de inte får samma förmåner.”


Hälften av studielånen avskrivs! Vem tar den kostnaden? Är det andra studenter, svenska studenter som får bära den kostnaden genom högre avgifter och räntor?

 

Hur många svenska studenter önskar sig inte samma förmån från det svenska samhället!


UPPDATERING!

 

Blogginlägget har tydligen väckt uppmärksamhet i regeringskansliet. Strax före dagens votering blev jag uppringd av en sakkunnig hos ministern Maria Arnholm. Han ville informera mig om att någon avskrivning av lån inte förekommer.

Jag hänvisade honom till Riksrevisionen! Jag har bara citerat från Riksrevisionens granskningsrapport och då är det lämpligare att prata med ansvariga där. Sedan får de om de inte har ”på fötterna” i sin rapport gå ut med en rättelse.


Men eftersom en arbetsförmedlare uttalar sig om att man måste göra avvägningar så är det ju även en bekräftelse på att det uppenbarligen praktiseras inom en myndighet. Man kan ju fråga sig vad det är för typ av avvägning som man gör på arbetsförmedlingen.


Rapporten handlar ju dessutom om just nyanlända.


I kommentarerna bekräftar ju faktiskt en person att dessa avskrivningar faktiskt sker och att även svenskar kan få dem. Men om jag förstår hans kommentar rätt så kommer i princip inte svenskar ifråga utan bara de som kommit till Sverige och är äldre än grundskoleåldern. I så fall stämmer ju Riksrevisionens text i granskningsrapporten.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards