thoralf

Alla inlägg den 6 maj 2014

Av Thoralf Alfsson - 6 maj 2014 00:12

För några dagar sedan tog jag upp kostnaden för kriminalvården i Kalmar län eller rättare sagt de enheter som finns i länet. Kostnaden för 2013 ligger på ca 290 miljoner kronor.


I mitt arbete att kartlägga invandringens kostnader på lokal nivå hittar man både det ena och det andra. Samtidigt som man lär sig en hel del nya saker.


Varje svar jag får innebär ofta att det går att ”borra” ännu lite djupare i en fråga.


Här kommer en liten sammanställning på vad rättsväsendet kostade i Kalmar län under 2013.


   


722 miljoner kronor! Tänk om människor kunde sköta sig och inte begå några brott. Vad pengar vi skulle få till välfärden. Varför importera problem och brottslighet? Varför inte införa hårdare gränskontroller där människor reser in och ut från vårt land.


Hur stor andel av dessa 722 miljoner kronor kan då hänföras till invandring. Enligt SCB har drygt 14 procent utländsk bakgrund i Kalmar län. Det skulle iså fall innebära att ca 100 miljoner kronor inom rättsväsende skulle kunna härledas till kostnader som uppstått genom invandringen.


Men samtidigt vet vi att brottsligheten är högre bland invandrare än bland svenskar vilket flera undersökningar som BRÅ gjort också bekräftar.


I Jan Tullbergs bok Låsningen har han gjort en viktning när han beräknar invandringens kostnader när det gäller kriminalitet enligt följande.


”Offentliga kostnader bör viktas upp för en grupp om den åsamkar det offentliga högre kostnader än i proportion till sitt antal.

 

Baserat på den analysen viktar jag upp kostnader för kriminalitet till 2 för invandrare och behåller vikten 1 för svenskar. Motiveringen är att invandrarna är proportionellt mer kriminella än svenskar med en faktor 2,5 för generell kriminalitet och drygt 4 för tung kriminalitet.”


Det är med andra ord ingen överdrift att vikta upp till 2 enligt Jan Tullberg.


En ny beräkning visar då att kostnaderna för rättsväsendet och invandringen i Kalmar län i så fall skulle vara drygt 180 miljoner kronor. Sannolikt är kostnaden ännu högre då jag inte tagit hänsyn till de kostnader som direkt kan hänföras till 100 procent på invandringen eller asylprocessen.


I min sammanställning över kostnaderna för de 12 kommunerna i Kalmar län kommer jag nu fördela dessa kostnader (182 miljoner kronor) enligt den andel av befolkningen med invandrarbakgrund för respektive kommun. Utan att jag räknat närmare på det kommer sannolikt ca 40-50 miljoner hamna på Kalmar kommun. Detta kommer jag redovisa senare i min sammanställning.


Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta när jag läser och lyssnar till följande inslag från Radio Skaraborg. SD Lidköping anklagas för att länka till min blogg! Man tror inte att det är sant.

Man har en artikel om detta hemska ”brott”. SD Lidköping ger dock svar på tal till reportern men man har även intervjuat Hanna Wigh om detta och fått ett politiskt korrekt svar.


Läs och lyssna på inslaget i Radio Skaraborg.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards