thoralf

Alla inlägg den 21 april 2014

Av Thoralf Alfsson - 21 april 2014 20:00

Blogginläggen från Indien är ca 6 år gamla men jag har uppdaterat dem lite sedan dess med bland annat några mer foton.


Är det någon som kopplat ihop JK-paper med Jaykaypur?


Jag gick in på Google Earth och lyckades efter litet letande hitta Jaykaypur och pappersbruket.


70599-395

Område inringat med rött är fabriksområde. Blått område där finns bostäder för högre tjänstemän, sjukstuga och skola. Gult område för gästhus med trädgård. Grönt område bostäder för lägre tjänstemän.


Frukosten på gästhuset bestod av the, toast och omelett, vilket snart blev ganska enformigt men det smakade ändå bra. Mina indiska vänner kryddade dock sin omelett med svartpeppar så den var mer svart än vit och gul och jag funderade på hur de klarade av att äta sin omelett. Efter frukost brukade jag ta en engelskspråkig tidning med mig ut i trädgården. Solen hade ännu inte hunnit så långt upp så det var ganska skönt att sitta i en trädgårdsstol på gräsmattan och läsa tidningen och se vad som hänt i Indien. En morgon dök några barn upp och började försiktigt prata med mig och undrade från vilket land jag kom och om jag hade några mynt de kunde få. De samlade på mynt från hela världen som tur var hade jag både svenska och danska mynt som de fick. Efter det väntade de varje morgon på mig i trädgården för att de skulle få en liten pratstund. Deras engelska var mycket bra så det var inget problem att förstå och de gav mig många tips och svar på mina frågor om hur det var att bo i Jaykaypur. Deras föräldrar var tjänstemän på pappersbruket och det var därför de kunde röra sig fritt på gästhusområdet.


70599-396

Mina morgonkompisar.


Varje kväll vid ca 18:00 var det ett möte för att stämma av hur projektet avlöpte. Det första kvällsmötet blev en chockartad upplevelse. Det dröjde inte många minuter innan flera personer grälade något fruktansvärt på varandra. Jag väntade bara på att de skulle kasta sig över varandra och börja ett slagsmål men som tur var lugnade det ner sig. På det sättet fortsatte mötet från och till under ca 30-40 minuter, så småningom förstod jag att det inte var något ovanligt utan detta fick jag uppleva under många möten. Som tur var blev aldrig jag utsatt för någon utskällning. Vid dessa möten bjöds vi på några mindre degknyten med någon fyllning i form av kött/grönsaksblandning som var mycket kryddstark men väldigt gott. Dessa små knyten kan jag fortfarande sakna idag.


Jag vet att jag har en del läsare på min blogg som jobbade i Silverdalen och de är nog väldigt nyfikna på att se hur maskinerna är installerade i Jaykaypur. Här följer några bilder inifrån bestrykningsavdelningen.


70599-399

Kalander 6.


70599-400

Smetkök med mixer och vågtankar.


70599-397

Del av bestrykningmaskin 2.


70599-398

Första pappret indraget i BM2 vilket förevigades med gruppfoto.


En lördagskväll blev vi inbjudna till gardenparty i gästhusets trädgård. Det dukades upp med stolar och ett litet handfat i trädgården där alla kunde tvätta sina händer före och efter maten. Det bjöds på whiskey och öl före maten och stämningen var hög. Jag upptäckte då fördelen med att äta sin mat med fingrarna. Vi västerlänningar blev tvungna att sätta oss vid ett bord för att kunna använda våra bestick men indierna lätt minglade omkring med sina tallrikar i ena handen och andra handen användes till att stoppa in diverse läckerheter i munnen, mycket praktiskt.


70599-405

Uppdukat i trädgården.


70599-406
Alla västerlänningar samlade tillsammans med underhållschef Mr Goel. Notera möbeln i bakgrunden på högerkanten av bilden, det är ett handfat med spegel och belysning.


70599-407

Maten serveras.



Jag är personligen lite intresserad av växter och därför passade jag givetvis på att ta med lite frön hem och fotografera en del växter. Här kommer några smakprov på de fantastiska växterna som växte överallt.


70599-402

70599-401

När det var dags för att börja den första riktiga testkörningen med en riktig batch i smetköket blev jag lite överraskad. När jag kom till smetköket på morgonen hade man lagt ut några tomma gutesäckar på golvet och det fanns rökelser tända. Jag frågade vad som var på gång och fick då förklarat för mig att det skulle vara en religiös ceremoni där maskinutrustningen skulle välsignas innan vi fick köra och att alla som jobbat med utrustningen skulle delta, inklusive mig själv. Ceremonin leddes av några präster som bad till Puja och hans gudabild som var uppställd vid smetmixern. Prästerna gick också runt och gav alla medverkande ett rött märka i pannan samtidigt som någon bön bads. Ceremonin avslutades med att alla skulle krossa en kokosnöt och stänka cocosmölken över utrustningen innan vi fick börja testköra.


70599-403

Alla samlade till välsignelse i smetköket.


70599-404

Jag krossar min kokosnöt, Mr Raju lyckades knäppa i absolut rätt ögonblick.

70599-409
Efter välsignelsen.

Hur tror ni testkörningen gick?

Av Thoralf Alfsson - 21 april 2014 17:57

 


Idag fick jag Dansk Folkepartis partiledare Kristian Thulesen Dahl veckobrev. Givetvis handlade det om EU-valet.


För er som inte får det så återger jag det här.


Det er 2. påskedag. Så ugen er jo egentlig ikke rigtig begyndt endnu. Mange steder skinner solen – nogle har været i kirke – og mange tænker nok ikke særlig politisk i dag. Men alligevel tør jeg godt spå, at et arrangement med udenrigsminister Martin Lidegaard og Dansk Metal-formand Claus Jensen under overskriften ”Valgkampen om patentdomstolen skydes i gang” tirsdag nok får lidt opmærksomhed. Den radikale minister og Dansk Metal har som stærke tilhængere af EUs Patentdomstol travlt. Ikke mange har overvejet spørgsmålet om patentdomstolen, så mødet kommer nok til at gå med, at de to parter bekræfter hinanden i alle de vanskeligheder, Danmark vil komme ud for, hvis ikke danskerne den 25. maj stemmer for den nye patentdomstol. Sådan plejer det jo at være, når det drejer sig om EU-spørgsmål. Men mærkeligt er det, at mødet har fået den overskrift, at ”valgkampen skydes i gang”. Mig bekendt har valgkampen været i gang ganske længe.

 

Og det er glimrende. For jeg er overbevist om, at jo mere danskerne får at vide om EUs Patentdomstol, desto flere vil stemme nej den 25. maj. For der er gode og vægtige grunde til at stemme nej, og danskerne hopper ikke på endnu en skræmmekampagne om, at Danmark ikke vil kunne klare sig, hvis vi stemmer nej, som vi så det med Euro-afstemningen tilbage i 2000.

 

Det er så også værd at huske på, hvorfor vi overhovedet skal stemme om EUs Patentdomstol. Det skal vi, fordi vi har Grundloven. Den gør, at danskerne skal spørges, hvis det foreslås, at der skal afgives suverænitet fra Danmark til EU, og der ikke er 5/6 flertal for dette i Folketinget. Jeg er ikke ét sekund i tvivl om, vi skal være endog meget glade for vores Grundlov. For sandheden er jo, at mange partier på Christiansborg glad og gerne afskaffer de danske forbehold, hvis de ellers kunne.

 

Og tag ikke fejl. Vi har for eksempel lige nu en statsminister i skikkelse af Helle Thorning-Schmidt, der før valget i 2011 sagde følgende: ”Hvis vi får et nyt flertal, får vi også et flertal, som vil tage et opgør med forbeholdene alvorligt”. Ja, det stod endda i regeringsgrundlaget, at man ville af med rets- og forsvarsforbeholdet. Men siden da er der ingenting sket. For der skulle ”ro om det europæiske projekt”, før en afstemning kunne komme på tale. ”Det europæiske projekt”, i grunden et interessant ordvalg fra Thornings side!

 

Det ville så være synd at sige, at der i Danmark eller i Europa for den sags skyld er kommet ro om dette ”europæiske projekt”. Herhjemme foregår der helt berettiget en stor debat om velfærdsydelser til EU-borgere, der ikke har ydet noget nævneværdigt til vores velfærdssamfund, og det har bestemt ikke ændret befolkningens syn på ”det europæiske projekt” til det bedre.

 

Men det virkelig interessante er jo, at det er helt åbenlyst, at de EU-begejstrede partier på Christiansborg, der så frygteligt gerne vil af med de danske forbehold, virkelig frygter et nej ved en folkeafstemning. Udsigten til at blive sat på plads af danskerne er i den grad skræmmende.

 

Det er faktisk også en god grund til at sige ”nej tak” til EUs Patentdomstol: Hvis vi får et ”nej” den 25. maj, så vil for eksempel en ny afstemning om Euro-forbeholdet med stor sandsynlighed blive udskudt endnu mere. Ja, måske endda for altid, kan man håbe.

 

Jeg må hellere lige understrege, at der selvfølgelig er mange andre gode grunde til at sige ”nej tak”. Hvis man ønsker at kende disse, vil jeg anbefale, at man læser mit ugebrev ”Ja til sund fornuft – Nej til EUs Patentdomstol” fra den 14. oktober 2013. Men jeg mener, at det er på sin plads at gøre opmærksom på, at et ”nej tak” i maj vil sende det krystalklare signal til EU-glade medlemmer af Folketinget, at danskerne ikke ønsker mere suverænitetsafgivelse til Bruxelles.  Og historien viser jo, at det signal fra danskerne frygtes på borgen og dermed kan påvirke EU-retningen også på andre områder…

 

Så: ”Mere Danmark og mindre EU”. Det ér muligt!

 

Med venlig hilsen

 

Kristian Thulesen Dahl

 

Følg Kristian på Facebook – Tryk her

Av Thoralf Alfsson - 21 april 2014 11:33

När förhandlingarna var i Solna Tingsrätt mot den man som dödshotad mig och Kent Ekeroth var jag inte närvarande vid rättegången. Jag förhördes istället via telefon. Något som passade mig alldeles perfekt den dagen. Jag hade dock viljat se den mannen som dödshotat mig.


Men det fanns andra närvarande vid rättegången som fotograferade den tilltalade. Jag har fått ett nummer av tidningen Nya Tider tillsänt mig och har nu kunnat ta del av de fotografier som finns i tidningens artikel. Bra att känna till mannens utseende . Något som säkert alla som kritiserat islam har all anledning att göra med tanke på hans hot men inte minst hans uttalanden under polisförhör.


”Att spränga sig själv i stan gör ingen nytta, men att döda Kent Ekeroth skulle göra nytta.”

 

Det är ytterst anmärkninsvärt att Aftonbladet och Expressen inte skrivit en enda rad om domen med tanke på att han upprepade dödshoten under förhören och hans tidigare brottsregister. Han har även åtalats för mordbrand enligt Nya Tider.


Dock har jag aldrig tidigare sett en så kortfattad dom! Hans tidigare brottsregister nämns överhuvutaget inte i domen, något som brukar vara praxis vid andra domstolar och domar.


Att straffet endast blev 2 500 kronor i böter låter som ett skämt i mina öron, inte minst med tanke på hans uttalande i förhör och tidigare brottslighet.


Skall man tolka domen och medias tystnad som ännu ett led i islamiseringen av Sverige?

 

Läs artikel i Nya Tider


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards