thoralf

Alla inlägg under mars 2014

Av Thoralf Alfsson - 26 mars 2014 08:15

Nu är socialnämnden i Kalmar på krigsstigen igen. Givetvis handlar det inte om Kalmarkrogar eller andra krögare, närstående socialdemokraterna. För snart två år sedan engagerade jag mig i hur Bistro bar behandlades av socialnämnden i Kalmar vilket väckte uppmärksamhet i media. Något som utan tvekan hade stor betydelse i hur det sedan slutade.


Läs mina blogginlägg från 2012. Första blogginlägget, andra blogginlägget och det tredje blogginlägget där Bistro bars ägare via en artikel i Östran tackar mig. Om man på Östran glömt detta!


Givetvis är det förkastligt att någon nyttjar narkotika inne på en restaurang men det har säkert hänt på fler krogar än KM. Nu råkade civilklädda poliser upptäcka detta på KM och man tillkallade uniformerad polis som omhändertog tre personer.


Men händelsen innebär att socialnämnden drar in alkoholtillståndet/serveringstillståndet för KM. Läs artikel.


Jag besökte i måndags ett Café i Kalmar där jag hörde en diskussion mellan ägaren och en gäst. Ägaren berättade att hon hittat sprutor och kanyler på Caféts toalett. Hon undrade om en krogägare också skulle förlora sitt tillstånd för en sådan sak. Hon menade också att det fanns så mycket annan ”skit” på krogarna som man istället borde ägna sig åt istället för att slå undan benen på ägarna till KM för en enda händelse.


Jag kan bara instämma! En varning hade varit tillräckligt för KM!


Vad skickar detta för signaler till krogägarna? Kommer polisen och speciellt civilklädda poliser ses som paria hos krogägarna i Kalmar? Istället för en viktig samarbetspartner!

Man kan ju bli av med serveringstillståndet om polisen ser något olagligt inne på krogen. Eller kanske till och med på trottoaren utanför krogen.


Jag undrar om makten stigit socialdemokraten och nämndordförande Roger Holmberg åt huvudet?


Om KM:s ägare vill berätta sin version så tar jag gärna upp det på min blogg!


PS


Till sist vill jag göra en liten läsarundersökning. Varifrån kommer mina läsare? Gå in i högermarginalen och klicka på det alternativ som stämmer för dig. Tack på förhand!

Av Thoralf Alfsson - 25 mars 2014 18:18

Idag har Barometern visat sin rätta agenda ännu en gång genom att undanhålla sina läsare adekvat information i en artikel. Utan tvekan måste detta vara ett uttalat arbetssätt på Barometern. Helt makalöst.


Varför är jag då upprörd!


I Kalmar har vi två tidningar Barometern och Östran. Idag beskriver de att Linnéuniversitetet vill stänga av en student men beskrivningen i artiklarna skiljer sig markant åt.


Barometern skriver följande i sin artikel.


”En undervisande lärare på universitetet har anmält att en manlig student vid flera tillfällen varit hotfull. Han har också varit full på en lektion.
Det var i början av mars som mannen bad att få prata i enrum med en kvinnlig student. Han frågade ut kvinnan om hennes privatliv på ett hotfullt sätt, gav henne en present och ringde även hem till kvinnan på kvällen.
Den manliga studenten gav även läraren en present. Vid ett annat tillfälle kände läraren hur studenten luktade alkohol under en föreläsning, han höjde också rösten mot läraren som kände sig illa berörd.
I ett brev till rektor kräver en mellanchef att studenten omedelbart stängs av från undervisningen.”

 

När man läser artikeln så ser man förstås inga konstigheter i artikeln men när man sedan läser Östrans artikel om samma händelser blir bilden en annan och man förstår vad Barometern försöker dölja. Inte minst rubriken som Östran valt på sin artikel talar sitt eget språk.


 

 

"Trots upprepade tillsägelser har studenten fortsatt att uppträda hotfullt både mot medstudenter och mot sina lärare. Nu ansöker viceprefekten att studenten ska stängas av i väntan på disciplinnämndens beslut.

I början av mars vill studenten tala med en kvinnlig student. Han bad henna bryskt att sätta sig ned sedan lindade han en sjal om henne och bad henne att bära sjalen i klassrummet på fredagen.

– Han lindade sjalen om mig, utan att fråga mig om lov, skriver kvinnan i sin anmälan.

Kort efter den händelsen har studenten gått fram till en annan kvinnlig student och bryskt bett henne att få vara ensam med henne. Sedan har han krävt att hon ska sätta sig ned och därefter lindat en sjal, som han köpt själv, även om henne.”

 

Läs hela Östrans artikel.


För mig är det helt makalöst att Barometerns journalist väljer att dölja dessa handlingar och fakta. Givetvis är detta för att läsaren kan dra slutsatsen att det handlar om en muslimsk student och möjligen att även kvinnorna kan vara muslimer som inte följer sina "traditioner".

Detta får enligt Barometern och de pressetiska reglerna uppenbarligen inte framgå av materialet i artikeln. Eftersom Barometern utelämnat dessa uppgifter i sin artikel är det sannolikt också verkligheten.


Vilket hyckleri man ägnar sig åt på Barometerns redaktion. Får de aldrig dåligt samvete när de undanhåller fakta för sina läsare dag efter dag?


Ett stort tack till Östran som ger sina läsare sanningen trots de ”pressetiska” reglerna


PS


Till sist vill jag göra en liten läsarundersökning. Varifrån kommer mina läsare? Gå in i högermarginalen och klicka på det alternativ som stämmer för dig. Tack på förhand!

Av Thoralf Alfsson - 24 mars 2014 23:08

Högby fyr på Öland                                Foto Thoralf Alfsson 

Har ställt upp på en intervju för Barometern idag med temat ”Nyfiken på”. Jag hade förväntat mig en något bredare intervju som inte bara berörde en fråga men så blev inte fallet. I stort sätt alla frågor handlade om min petning från riksdagslistan och försök att få mig att säga något negativt om partiledningen eller att det finns en splittring inom partiet. Ju längre intervjun pågick desto mer besviken blev jag när frågorna började upprepas.


Har inga större förväntningar på intervjun eller på Barometern. Men Barometern bestämmer själva om de vill ha fler intervjuer under de kommande valrörelserna.


Det positiva var dock att jag mötte flera personer på stan som sa att de kommer rösta SD i de kommande valen. Skönt!!


Tänk om man någon gång skulle bli intervjuad där det kom frågor om mina fritidsintressen, vilka böcker jag läser, vad jag jobbat med eller vilka favoritmaträtter jag har. Som Sverigedemokrat kommer du aldrig få möjligheten att framställas som en hyggligt normal person i media med fritidsintressen som t.ex idrott, resor, natur och fotografering.


Vilken tidning blir först med en sådan intervju? Där jag får välja ut några av mina bilder till artikeln. Men vi Sverigedemokrater är ju inte några "normala" människor, utan vi skall ju alltid utmålas som osympatiska och empatilösa av media. 


Det händer att jag lägger upp lite foto på bloggen. Det kanske är något jag skall göra lite oftare. Den som följer mig på Facebook får se foton lite till och från.


Att under helgen vandra ensam i det öländska kustlandskapet efter en vecka i riksdagen är den ultimata avkopplingen.

 

PS

Dagens så kallade avslöjande i Aftonbladet kallar jag bara för trams. Är dessutom väldigt glad att jag konsekvent nobbat Aftonbladets Kenan Habul försök till intervjuer de senaste veckorna.


Sedan vill jag passa på att skicka en hälsning till Kristdemokraterna! Plocka av Daniel Assai hans mobiltelefon inför varje möte och samtal. Lycka till Göran Högglund!


Till sist vill jag göra en liten läsarundersökning. Varifrån kommer mina läsare? Gå in i högermarginalen och klicka på det alternativ som stämmer för dig. Tack på förhand!


 

Fru domherre!                      Foto Thoralf Alfsson

Av Thoralf Alfsson - 24 mars 2014 11:12

 


Som förväntat smyger svensk media i buskarna och undviker i väldigt stor utsträckning att rapportera om helgens val i Franrike. Front National kandidater tycks ha gjort ett väldigt bra val trots att man bara haft 600 kandidater i de 36 000 olika kommunvalen.


Kommuner där FN blivit största parti.


 


Svensk media är väldigt fattiga på fakta från valet. Danska Jyllandsposten skriver dock lite mer och inte med samma typ av agenda som svenska medier. Läs artikel.


Hur länge skall svenska folket acceptera att man undanhålls nyheter, fakta och bara får läsa vinklade artiklar!


Imorgon är det två månader till Europaparlamentsvalet den 25 maj. I mina ögon är det ett otroligt viktigt val om vi vill förändra utvecklingen i Europa!


Front National i Frankrike ser ut att gå mot en enorm valframgång även i EP-valet. Jag hoppas att svenska väljare också inser vikten av detta val och att det bara finns ett alernativ att rösta på! Sverigedemokraterna!

Av Thoralf Alfsson - 22 mars 2014 21:16

 


TT den svenska ”oberoende” nyhetsbyrån håller utbildning för journalister den 27 mars. För 4900 kronor får journalisterna lära sig hur Sverigedemokraterna skall demoniseras i media inför valet.


"Slipa det journalistiska verktygen för att ge lyssnare, läsare och tittare den bästa möjliga rapporteringen"


Det borde räcka med att rapportera sanningen! Utan vinklingar och förtal. För det behövs inga kurser.


Varför behövs det utbildning i hur man skall hantera Sverigedemokraterna? Skall inte SD behandlas och respekteras på samma sätt som övriga sju partier i Sveriges riksdag. Uppenbarligen inte om man skall tro TT Kompentens.


Pontus Mattsson var nyligen på besök i Borlänge i samband med att Jimmie Åkesson besökte företag i Borlänge. En av de bättre svenska journalisterna. Han har nyligen flyttet från Sveriges Radio till SVT.

Efter besöket skrev han ett blogginlägg om dagen. Var med i TV? Nej, tack! Det verkar som Pontus Mattsson är förvånad över att folk inte vill vara med i TV.


”Hos den lastbilsreparatör som han besökte sprang de anställda och gömde sig på kontoret när de fick klart för sig att det fanns en TV-kamera i närheten. När en av de anställda skymtade kameran mellan släpen var det som om det vore en krypskytt han hade upptäckt. Att vara med i TV? Säga min åsikt? Aldrig i livet.”

 

Det finns ett ordspråk som säger ”som man bäddar får man ligga”. Det är precis det som media skapat med sin politiska korrekthet där alla med avvikande uppfattningar eller personer som stödjer SD utmålas som andra klassens människor. Vem vill riskera något sådant? Särskilt om man inte är politiskt engagerad!


Då är det betydligt lugnare att undvika TV-kameror och frågvisa journalister och istället ta rätt valsedel på valdagen. Så vet inte ens grannarna vilket parti man röstar kanske inte ens hustrun .


Det finns en hel del kommentarer på Pontus Mattssons blogginlägg som alla har samma förklaring på människors återhållsamma attityd mot media.


 


För några dagar sedan fick vi ett nytt exempel på hur media läxar upp den ”olydige”. Denna gång var det en ICA-handlare i Fornåsa mellan Linköping och Motala. Expressen tog honom i herrans tukt och förmaning för att han hade satt upp en skylt där han skrev att kunderna inte skulle ge några pengar till tiggaren som satt utanför hans butik. Läs artikel.


”Snälla ge inte tiggarna någonting”


Det passade inte Expressen och journalisten Fredrik Lennander som rykte ut och hängde ut den stackars ICA-handlaren som tvingades göra avbön och be om ursäkt på stående fot.


Givetvis fanns det en person som rykte ut och tyckte att handlaren smutsade ner ICA.Något som Expressen givetvis utnyttjade.  Att tiggaren betalade sina ciggaretter med ett kontokort tycks ingen reagera på. I varje fall inte Expressens Fredrik Lennander.


Jag är övertygad om att en stor majoritet av de som normalt handlar i Fornåsa tackar ICA-handlaren när de får chansen mellan fyra ögon och när Expressen och pk-media försvunnit från Fornåsa för att jaga andra icke politiskt korrekta personer i vårt avlånga land.


Pontus Mattsson här har du ännu en anledning till varför människor inte vill medverka och låta sig intervjuas av dig och andra med en stor TV-kamera.


I Kalmar har detta också varit aktuellt sedan vakter vis ett köpcentrum avvisat tiggare vilket gav stora rubriker i lokalmedia.


Det tokiga är att att även vår lokala media tycks vara drabbade av detta ”pk-tiggeri”!

 

Jag har snart under två veckors tid försökt få in en insändare/debattartikel i Barometern om tiggeri men inte lyckats. I veckan gav jag upp och skickade den istället till Östran och Kalmar läns tidning. Men jag har fortfarande inte sett något publicerat.


Sverigedemokraterna vill förbjuda tiggeri! Vår kommunförening kommer ha med ett vallöfte om att införa ett förbud mot tiggeri i den lokala ordningsstadgan. Men detta löfte i vårt kommande valmanifest vill uppenbarligen inte de lokala tidningarna publicera.


Här kommer den relativt korta insändaren som inte publiceras.


”Sverigedemokraterna motionerade nyligen i riksdagen om att förbjuda tiggeri. Reservationen röstades ned med siffrorna 280 mot 19 vid voteringen. Inget annat riksdagsparti röstade således för Sverigedemokraternas reservation.

 

Tiggeri har blivit ett allt vanligare inslag i den svenska gatubilden. Allt oftare besvärar de utländska tiggarna förbipasserande. Nu har dessa yrkestiggare även hittat till Kalmar. En majoritet av tiggarna kommer enligt uppgift från de nyare EU-länderna, Rumänien och Bulgarien. Det är uppenbart för alla att tiggeri, vare sig det äger rum i Sverige eller i något annat land, aldrig har varit och aldrig kommer att vara lösningen på de problem som finns.

Den rumänska ambassadören i Sverige Raduta Matache skrev nyligen en debattartikel i DN där hon menade att Sverige och Rumänien måste samarbeta för att stoppa gatutiggeriet. Rumänien har ett omfattande program för att stötta och integrera romer i Rumänien men tyvärr lockas en del att tjäna pengar utan att arbeta genom tiggeri. Raduta Matache uttryckte även en önskan om att Sverige skulle se över tiggerilagarna och att kommuner skulle överväga möjligheten att förbjuda tiggeri. Flera EU-länder som Danmark och Nederländerna har redan ett sådant förbud. 


Sverigedemokraterna kommer i vårt lokala valmanifest för 2014 föreslå att ett förbud mot yrkesmässigt tiggeri införs i den kommunala ordningsstadgan för Kalmar kommun.

 

Thoralf Alfsson

Sverigedemokraterna Kalmar”

Av Thoralf Alfsson - 21 mars 2014 12:08

 

Reinfeldt o Löfven hälsar välkomna!  "Fri rörlighet för kriminella ligor"


För en tid sedan skrev jag på bloggen om ett antal ligor som polisen i Kalmar och Kronoberg tagit. Jag hade rubriken ”Det var tre rumänier, tre litauer och tre vitryssar” och uppgifterna kom från polisen själva, inte från media. Media brukar nästan till 100 procent mörka medborgarskap i sina artiklar.


Nu har återigen tre personer som ägnat sig åt stölder gripits i Kalmar. Det två stora tidningarna i Kalmar har idag artiklar om gripandet på nätet.


I Östrans artikel kan man läsa följande.


“Sent på torsdagskvällen var lite ännu känt om männens identitet. Men de är alla i 20-årsåldern och inte svenska medborgare.”

  

Östrans läsare blir i varje fall upplysta om att det inte rör sig om svenska medborgare, utan det rör sig troligen om personer från något annat EU-land eller kanske asylsökande från någon flyktingförläggning.



Barometerns läsare skall dock undanhållas denna sanning! I Barometerns artikel kan jag läsa följande.



”Två av männen är födda 1990, den tredje har polisen ännu inte kunnat fastställa identiteten på. De uppges inte komma från länet. Samtliga är misstänkta för stölder i fler än en butik.”

 


De uppges inte komma från länet! Vilket sätt att uttrycka det! Menar Barometern att det var kronobergare eller östgötar?



Barometern vet ju uppenbarligen en del om ursprunget men väljer att mörka det. Det hade varit mer korrekt att skriva ”De uppges inte komma från Sverige” men det anser väl Barometern vara rasistiskt!



Tänk att Barometern har så fruktansvärt svårt att återge fakta för sina läsare när det gäller de negativa konsekvenserna av invandringen, EU-medlemsskapet och  Schengenavtalet!



Uppenbarligen anser Barometern att deras läsare kommer dra fel slutsatser om de får läsa sanningen i sin morgontidning eller dess webbsida.


UPPDATERING!


Barometerns ansvarige utgivare har svarat på min fråga varför man inte skriver sanningen i sin artikel.


 


Jag svarar Anders Enström att det handlar om att skriva fakta som inte kan misstolkas av läsarna. Undrar om Anders Enström anser att Östran brutit mot de pressetiska reglerna? 


Av Thoralf Alfsson - 20 mars 2014 19:48

Hört i riksdagen denna vecka!


En riksdagsledamot från 7-klövern ansåg att Jimmie Åkesson körde över Gustav Fridolin i söndagens Agenda. Minst sagt roligt att höra en sådan kommentar i riksdagens korridorer.

Även lite märkligt att få frågor från 7-klöverns politiker varför jag petats från riksdagslistan. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall svara.



Gustav Kasselstrands tal på valkonferensen har kommit upp på nätet. Jag missade det under söndagen men jag har hört en hel del positiva kommentarer under veckan. Talet skulle ha gett kraftfulla applåder. Nu har jag tittat och lyssnat på Gustav och jag blev inte besviken.

Jag gillar Gustav skarpt! Jag tycker det är pinsamt för Sverigedemokraterna att inte Gustav Kasselstrand finns med bland de 60 namnen på riksdagslistan.


Har du inte lyssnat på talet? Gör det!




Idag har jag haft ett anförande i riksdagen. Även om motivationen inte är på topp försökte jag lyfta fram den så kallade "pensionärsskatten" och att SD är det enda partiet som försöker göra något för att rätta till denna orättvisa som Fredrik Reinfeldt och hans regeringen skapat under sin tid vid makten.


Frågan är hur många fler tillfällen det kommer bli att gå upp i talarstolen i riksdagen för min egen del men det ligger faktiskt nu helt och hållet i händerna på partistyrelsen och VU.




Av Thoralf Alfsson - 19 mars 2014 19:21

 

CDU har fastnat i Energiwende! Hur skall man ta sig ur?


Jag är bekymrad för svensk elproduktion och därmed också för svensk basindustri. Den stora osäkerhet som just nu råder inom den svenska energipolitiken är oroande. Vad händer om de rödgröna vinner valet i september? Vilka ministerposter kommer Löfven ge till Miljöpartiet?


Idag har vi haft besök av ledande personer inom EON i riksdagen för att höra deras syn på framtiden. Ett intressant samtal.


Stefan Löfven har sannolikt hittills varit en stor besvikelse för industrin och elproducenterna. Med tanke på hans bakgrund som ordförande för Metall hade nog många förväntningar på att industrins förutsättningar och jobben skulle komma mer i fokus. Istället känns det som Stefan Löfven går i Åsa Romsons och Gustav Fridolins ledband när det gäller energipolitiken. De verkar styra socialdemokraterna helt och hållet och det är mycket oroväckande.


Miljöpartiet framhåller ju den så kallade ”energiwende” i Tyskland som en framgångssaga men så är givetvis inte fallet. Konsekvenserna håller på att bli fatala för tyskarna och det är väl bara en tidsfråga innan tysk industri även drabbas av kostnaderna som idag i stor utsträckning endast vältras över på privatpersoner.


Enligt EON finns det idag 3,5 miljoner energifattiga i Tyskland. Det vill säga människor som inte har råd att köpa sin elenergi.


I Sverige ligger subventionerna genom elcertifikat och reducerad fastighetsskatt och vissa undantag av energiskatt på ca 2,5 miljarder kronor/år. Något som elkonsumenter och skattebetalarna får betala notan för. I Tyskland handlar subventionerna om ca 200 miljarder kronor. Om man tar hänsyn till befolkningsmängden är ändå subventionerna ca 10 ggr större i Tyskland för deras ”energiwende” än i Sverige.


Bloggen Klimatupplysningen skrev även om detta i ett läsvärt blogginlägg nyligen med rubriken ”Kommer Stefan Löfven offra hundratusentals industrijobb i ett svenskt energiwende


För några veckor sedan aviserade OKG/EON att man inleder en process för förberedda en eventuell avställning av sin reaktor O1. Något jag tog upp i ett blogginlägg där jag också räknade lite på hur många vindkraftverk det behövs för att ersätta O1.


Idag kan vi läsa i media att OKG/EON att man skjuter den planerade effekthöjningen på reaktor O2 på framtiden. Utan att ange något nytt datum. Läs artikel i Barometern.


Personligen tror jag dessa båda beslut hos EON delvis grundar sig i den stora osäkerhet som råder om framtida energipolitik och de effekter som den stora utbyggnaden av vindkraft ger. Tyvärr riskerar detta även smita av sig på investeringar inom vår industri och därmed också påverka förutsättningarna för att utveckla vår välfärd.


Om Miljöpartiet får för stort inflyttande över energipolitiken riskeras vår välfärd!


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards