thoralf

Direktlänk till inlägg 15 mars 2014

EN KORT KOMMENTAR

Av Thoralf Alfsson - 15 mars 2014 17:26

Jag vill tacka alla som vågade sig upp i talarstolen och prata för min plats på riksdagsvalsedeln! Med risk för att hamna i onåd. Jag hade dock förväntat mig stöd från några fler personer men dessa hade uppenbarligen inte modet.


Ett inlägg i debatten gjorde mig dock upprörd och ett annat inlägg gjorde mig både förvånad och upprörd.


Jag vill verkligen understryka att jag inte har haft något med den alternativa listan att göra. Jag har hänvisat alla som ringt mig till våra ombud för Kalmar län. Jag har dessutom inte fått några tillrättavisningar eller varningar angående mitt sätt att kommunicera.

Jag har ställt en del frågor till ledamöter i valberedningen men hela tiden fått svaret att de inte kan diskutera enskilda personer. Om nu detta kan vara till någon ledning varför jag är lite upprörd över det som sas under debatten.


Än en gång ett stort tack till de som visat mig sitt stöd!


UPPDATERING!


Partistyrelsen har fortfarande en möjlighet att ta hänsyn till att drygt 30 procent av ombuden ville se en alternativ lista med mig på valbarplats. Partistyrelsen skall nämligen besluta om namn på riksdagsvalsedelns plats 61-73. Jag kan få en av dessa platser!


Då får i varje fall våra SD-väljare en möjlighet att visa om de har samma uppfattning som valkonferensen eller en annan uppfattning!


 
 
Ingen bild

judaspinkiller

15 mars 2014 17:41

Tyvärr har Sd tappat den hårda kärnan.
Snyggt i Stockholm måhända men annars totalt värdelöst.

 
Ingen bild

Kung Fy

15 mars 2014 17:43

Hej Thoralf

Sorry to say....

Där rök min röst i riksdagsvalet.
Har sedan ett par vacker lämnat partiet då hela cirkusen runt den s k "nolltolleransen" och "kommunikationsplan" med uteslutning av Axel W Karlsson som grädde på moset, fullständigt kväver debattklimatet och skrämmer bort gräsrötterna.

Att ombuden på Valkonferensen inte hade ruter nog i sig för att stå upp för dig tyder på att partiledningen nu har full kontroll över ombuden och med den nu spikade listan, också full kontroll över sina riksdagskandidater. Att man nu sidsteppar en av sina bästa, kanske den allra bästa, röst-/medlems-värvaren tyder på att partiledningen prioriterar kontrollen över partiet och sina positioner framför Sveriges bästa eftersom din frånvaro på listan kommer att innebära ett sannolikt ganska stort bortfall av röster och därmed inflytande i den nya Riksdagen.

Jag tycker det är tråkigt, ja närmast tragiskt, att se förflackningen av partiet där gräsrötterna och dina "fotsoldater" betyder allt mindre och köttgrytorna allt mer.

Hur kunde det gå så illa och så fort?

 
Ingen bild

peter

15 mars 2014 17:45

Du är den du är, därför gillar jag och många andra dig. Bara bita ihop och jobba vidare. :-)

 
Ingen bild

Farbror Sven

15 mars 2014 17:48

Det kanske finns "femtekolonnare" i valberedningen ?

 
Ingen bild

Berit

15 mars 2014 17:51

SD är inte det partiet som jag bland annat hjälpt in i riksdagen.
Peta bort ThorAlf Alfsson sd från riksdagslistan är ännu ett hårt slag för sd.
SD kommer att förlora många röstar i valet 2014,fy för vilken besvikelse.

 
Ingen bild

Edward Ulfertz

15 mars 2014 17:51

Jag tycker inte det är något fel på ditt sätt att kommunicera.
Däremot verkar det vara stora brister i partiets internkommunikation.
Jag tycker partiet är väldigt dåliga på att kommunicera över huvudet taget.
Det finns en liten rudimentär öppning i form av SD-kuriren och Kent Ekeroths sida, men annars är det nästan helt tyst.
Den ende som informerar om vad som händer i partiet och politiken är du.
Ska man få ny väljare så får man väl för bövelen tala om vad man tycker och vad man vill göra.
Jag läser din blogg dagligen och hade med glädje kryssat dig om du hade varit med på listan.
Som jag skrev som kommentar till din förra text, Thoralf är Sverigedemokraternas Zlatan.

 
Ingen bild

Stefan

15 mars 2014 17:56

Jag är sen över ett år tillbaka daglig besökare på din blogg och uppskattar hur du grävande lyfter upp saker till ytan, saker som vissa helst skulle vilja glömma. Med din ibland vassa tunga så är du ett välkommet tillskott i dagens alltmer snäva debattklimat där ett antal tyckare har tagit på sig rätten att bestämma vad man ska få säga. Du går rak i ryggen rakt igenom detta, och otaliga försök har gjorts att försöka på tyst på dig genom anmälningar m.m För mig är det en självklarhet att du skulle fått vara kvar på valbar plats i den nya valsedeln. Det finns ju även andra SD ledamöter som säger vad dom tycker rent ut i bloggar och som har fått vara kvar på listan. Men det kanske är skillnad på folk och folk?

Även om det smärtar mig att du nu inte fick vara kvar så hoppas jag att du inte tappar stinget (även om det är lättare sagt än gjort) utan fortsätter i samma stil - orädd och granskande. Själv så kommer jag fortsätta rösta på SD eftersom jag ser att det är den enda vägen för Sverige i framtiden.

 
Ingen bild

Pelle

15 mars 2014 18:00

När Nya Moderaterna helt gjorde om sin politik var det många som gick över till SD. Tror ca: 250.000 Fortfarande röstar 1,5 miljoner på M enligt opinionsundersökningarna. Varför?

Fältet ligger vidöppet för ett nytt borgerligt parti. Enligt Dispatch International anser 70% av svenskarna att Sverige tillhör svenskarna. Potentialen är stor.

 
Ingen bild

Kalleman

15 mars 2014 18:07

Trist utveckling av partiet, men än så länge är SD den enda lösningen för Sveriges bästa, så min röst kommer de att få i alla val liksom tidigare. Vad som sker i framtiden har jag ingen aning om!

 
Ingen bild

Sista Ordet

15 mars 2014 18:09

2006 fick sd 2,93 procent. Om man tänker sig en nationell räddningsfront, alltså en koalition av alla små nationella partier....

Kom ihåg att det år bland dessa som eldsjälarna finns: folk som har hemsidor, som delar ut flygblad och som agiterar.

Bortkastade röster kan det inte bli tal om eftersom sd är exkluderat från allt vad bestömmande heter

Det kan heller inte anses som en bortkastad röst för en alliansväljare att rösta nationellt. Alternativet blir ju likafullt en regering med kommunister och miljöpartister som styr Sverige mot ruin.

På samma sätt skulle en socialdemokrat, kritisk till flummeriet inom mp och v, kunna resonera.

Sista ordet är alltså ännu inte sagt.

 
Ingen bild

Waterbug

15 mars 2014 18:24

Såg i princip rubbet och nöjer mig med att torrt konstatera att missnöjet med valsedeln verkade vara långt större än vad röstsiffrorna 49-99 låter påskina men många kände sig mer eller mindre tvingade att gå valberedningen till mötes.

Synd att inte idén med att klämma in Gustav o Thoralf på platserna 30,31 och flytta resten ett snäpp ner kom fram tidigare, det hade varit en oerhört sund kompromiss som partiet hade tjänat enormt på.

Med det är lite av "Our way or the highway" stuket som verkar gälla.

 
Ingen bild

Hulda mk1

15 mars 2014 18:46

Dystert, mycket dystert.
Men att sluta rösta på och på annat sätt stödja SD, gynnar bara de politiska krafter som vill förändra och fördärva Sverige.
Glöm inte vad som driver alla Sverigedemokrater. Den kampen måste fortsätta. Med oförändrad kraft!
Nu gäller EU-valet och kampen för ett EU som inte styr över allt och alla i Europa. Bestämmanderätten över tex. snus och vargar ska finnas i Sverige!

 
Lassekolja

Lassekolja

15 mars 2014 18:47

Å SD´s vägnar beklagar jag å det djupaste dagens beslut att fastställa valberednings förslag till Riksdagsvallista!
Du skall veta Thoralf att Du har betydligt större stöd än vad som kan utläsas ur siffrorna 49-99 för den/"Din" alternativa lista.
När Björn Söder säger att vi, som föredrar den alternativa listan, "inte arbetar för partiet´s bästa", då, vågar jag påstå, har herr Söder helt fel! Jag brukar i allmänhet stå på Björns, Richards och PS´s sida men inte i det här fallet. Långsiktigt tror jag att dagens beslut skadar SD men jag hoppas jag har fel!
Thoralf, ge inte upp nu, även om det känns lite negativt just nu. Tänk istället på det massiva stöd Du har här på bloggen, något jag tror Du är ensam om bland de övriga i Riksdagen!
Vad jag själv än känner en dag som denna kommer jag självklart att rösta SD eftersom räddningen av Sverige har allra högsta prioritet!
En fråga: Jag måste avslöja min okunnighet men kan man inte ta en blank valsedel eller en valsedel med enbart partibeteckningen "Sverigedemokraterna" och skriva dit "Thoralf Alfsson"? Skulle detta vara giltigt? Nå´n som vet säkert?

http://www.status.st

 
Ingen bild

Gösta

15 mars 2014 18:49

Det tog bara en mandatperiod runt köttgrytorna för att få SD att kompromissa med kärnfrågorna och rensa ut de som kan tyckas vara "extrema" i exempelvis invandringsfrågan..
Nej, ni får inte min röst, söndag blir vilodag för mig.. Att stryka och förbise riktiga resurser som Thoralf fick bägaren att rinna över för mitt vidkommande. Nepotism verkar ha blivit det gällande ledordet för ledningen, tack men nej tack..

 
Ingen bild

Stefan A

15 mars 2014 19:00

Iaf. en tredjedel som ville förkasta valberedningens lista, den verkar inte vara så värst förankrad, kasta ut erfarenhet och sunt förnuft till förmån för vad? det går bra nu, men ett parti är aldrig större än dess väljare, och det är när det går bra som man är som mest sårbar,återstår att se om de nya kan dra lika mycket väljare till riksdagen som Thoralf, ivfsh. måste valförfarandet göras om till nästa val, SD är ju bara i koltåldern jämfört med gammelpartierna, men till nästa gång bör regioner och medlemmar få utse sin kandidater, så de som lyckas bra med valarbetet får flera representanter än de som lyckas dåligt, får man t.ex.3 % i Stockholm och 12 % i Kalmar,så kan inte Stockholm få flera representanter än Kalmar

 
Ingen bild

Tony

15 mars 2014 19:03

Om man nu kallar Stefan Löfven för feg, så tycker jag inte
att man inom SD ska vara lika fega. Kryp nu fram ur gömmorna
och förklara er varför Thoralf hamnade utanför listan, det är
ni förbaninge skyldiga era väljare,eller ska SD bli som dom andra partierna att allting ska utgå från Stockholm. Samtidigt kan ju
Linus Bylund passa på att be om ursäkt för sitt korkade utspel
att kalla väljare för bonnläppar, låt inte tuppkammen bli för stor!

 
Ingen bild

Hacke

15 mars 2014 19:18

Tycker Thoralf på många sätt är en segrare trots utgången. Hans stora folkliga stöd finns det väl ingen som tvivlar på efter detta.
Kommer trots denna holmgång givetvis att fortsätta rösta på sd som enda verkliga alternativ till 7-klövern liksom att troget följa och stötta Thoralfs blogg och arbete (trots att jag finns i en helt annan del av landet) som en av de bästa politiska bloggar i landet.
Keep up the good work Thoralf!

 
Ingen bild

Dragan Klaric

15 mars 2014 19:20

Med partiledningens och valberedningens inställning så finns det andra kandidater som aldrig skulle fått hamna på riksdagslistan så jag skulle vilja säga att de till varje pris ville ha väck Thoralf. Patetiskt och djupt beklagligt men samtidigt visar det gräsrötterna att SD blivit en del av det hatade etablissemanget som vi en gång kämpat emot. Önskar Thoralf all lycka i framtiden du har många som stöttar dig

 
Ingen bild

Thoralf A

15 mars 2014 19:24

Hacke

Du har faktiskt en poäng! Inte för att jag just nu känner mig som en segrare men stödet har varit stort.

Den stora förloraren tror jag dock tyvärr är partiet!

 
Ingen bild

oveg

15 mars 2014 19:25

Thoralf, du har ett civilt kvalificerat jobb att falla tillbaka på när sommaren är över. Det finns inget parti värt att rösta på i höstens val - det går nu ändå inte att förändra nåt.

 
Ingen bild

Rönnebergapågen

15 mars 2014 19:31

Jaha, så var det med det. "Liberala" uppstickare på riksdagslistan är OK, men det skall finnas en balans. Med Thoralf och även Kasselstrand på listan så hade jag kunnat gilla läget, även välkomnat möjligheten att välja ledamöter från ett brett åsiktsspektrum. Men nu upplever jag att SD är "på glid". Känns bäst att stå över årets val och se vad det bär hän med parttiet. Till dem som tycker det är osolidariskt vill jag säga att den slutgiltiga listan kan ge partiet nya väljare också.
Heja Zlatalf :-) jag kommer fortsätta att stödja dig!

 
Ingen bild

pluvier

15 mars 2014 19:45

Jag säger bara en sak nu får det vara slut med att rösta på SD !

 
Ingen bild

Niklas R

15 mars 2014 19:49

Synd att det inte blev en förändring i listan Thoralf.
Men du får satsa på att bli kommunalråd i Kalmar istället.

 
Ingen bild

Mensan

15 mars 2014 19:52

SD har tappat ytterligare en säker röst. Jag kommer aldrig att rösta på dem igen de har ingen själ.

 
Ingen bild

Markku Ahonen

15 mars 2014 19:59

Det var visst SD-klass på valkonferensen med person-påhopp på egna ledamöter men person-påhopp är ju ni Sverigedemokrater kända för. Seriöst var ordet. ..not!

 
Ingen bild

Thoralf A

15 mars 2014 20:07

Markku Ahonen

Nu har du sett i syner igen! Men det är ju lördag.

 
Ingen bild

Folklig

15 mars 2014 20:14

Jaja kampen för det goda går vidare. Skall man vara en äkta folkhjälte så skall man alltid vara lokalt förankrad. Jag måste tillstå Thoralf att du är unik. Du klarade av att vara folkhjälte på tre plan; riks, lokalt och på nätet. Tack för att du finns!

 
Ingen bild

Nyhetspojken

15 mars 2014 20:15

Dax att ta till sig verkligheten Thoralf, du har varit obekväm och rent av skadlig för ditt parti alt för många gånger med dina grundlösa konspirationsteorier. Ditt förtroendekapital hos ledningen är slut. Ta nu den chans du fått av partiledningen och avsluta din politiska karriär inom SD på egen hand "med hedern i behåll", innan du blir utslängd som grädde på moset.

 
Ingen bild

Thoralf A

15 mars 2014 20:23

Nyhetspojken

Jag förstår din önskan. Tänk att slippa att jag nagelfar vänsterstyret i Kalmar och etablissemanget.

Tyvärr kommer jag göra dig väldigt besviken. Jag får nu mer tid att bevisa att jag har rätt i många frågor och jag kan granska myndigheter ännu hårdare.

Jag kan dessutom be mina kollegor i riksdagen om hjälp när jag behöver riksdagens utredningstjänst för att få svar på mina frågor. Jag kan rutinerna numera. Jag kan till och med skriva motioner i riksdagen som lämna in av de nya ledamöterna.

Fint och snyggt ;-)

 
Ingen bild

Hulda mk1

15 mars 2014 20:24

Markku Ahonen + Nyhetspojken...
Likt asgamar och hyenor dyker ni upp. Men skrattar bäst som skrattar sist. Skratta ni lite ikväll. Sedan skrattar vi...

 
Ingen bild

igor

15 mars 2014 20:33

Tråkigt med riksdagslistan, jag hoppas och antar att du fortfarande kommer att stå på listan här nere i Kalmar. Så allt hopp är inte förlorat.

 
Ingen bild

Nyhetspojken

15 mars 2014 20:41

Att du granskar myndigheter även i fortsättningen är ju bara bra. Menade inget illa med det jag skrev, tvärtom. Bara för att man tänker olika i tex invandringsfrågan behöver man ju inte vilja folk illa.

 
Ingen bild

Lingon

15 mars 2014 20:46

Ta på dig tofflorna och luta dig tillbaka i soffan med ett par vänner och en god öl. Du har gjort ett gott arbete och gör ett gott arbete. Jag hoppas du fortsätter verka polititiskt i samma anda. Kanske inte på riksnivå men likväl så viktigt! Stöd finns alltjämnt. Inget att implodera över, snarare tvärtom. Du har gjort avtryckt och bör känna stolthet över det! Njut över din insats, du har gjort avtryck och kommer säkerliger fortsätta göra detsamma

 
Ingen bild

PFEP

15 mars 2014 20:54

Hej
thoralf, är et så illa att du i sann MSM-mediastil cencurerar inlagor där kanske ifrågesätter din agenda?
Jag har ett antal gångar sett mina kommentarer icke visade och jag som gammal Sverigedemokrat anser detta lite orosväckande.
Hoppas verkligen att inte du hamnar i det diket Thoralf, då utan debatt kommer SD jo bli som vilket annat toppstyrd parti.
Utan debatt, frågor och motfrågor, kan jo SD hälsa hem...

 
Ingen bild

Rune

15 mars 2014 20:56

Jag kollade lite på din gamla blogg och jag ser att du bloggat sedan April 2006.
För min del ser det ut som att jag har följt din blogg från början av 2007 dvs i sju år. Jag hoppas att du låter din gamla blogg stå kvar. Den är ju viktig för historieskrivningen och när SDs historia om inträdet i Riksdagen skall skrivas.

 
Ingen bild

Ludvig

15 mars 2014 21:12

Thoralf, du har den bästa politiska bloggen och du har stort stöd av oss som läser den. Däremot har valberedningen visat att dom inte vet vad dom gör.

 
Ingen bild

Magentan

15 mars 2014 21:13

I Thoralfs föregående inlägg skrev Lundabo58 nedanstående kommentar:
"Jag kommer trots allt att fortsätta rösta på det minst pk-aktiga av 8-klöverpartierna, iaf i riksdagen. Och uppmanar alla som tänker göra det att kryssa Robert Stenkvist (plats 50), eftersom det var han som låg bakom den alternativa listan."

Jag instämmer i denna uppmaning! Robert Stenkvist verkar vara en hyvens kille av ungefär samma ärliga och rättrådiga kaliber som Thoralf. Hans alternativa lista var definitivt INTE populär hos SD-toppen inkl toppens kandidater och kan nog orsaka vissa framtida problem för Robert Stenkvist.

Det måste väl vara Stenkvist som har Robsten blog, eller? Den är bra. Jag har läst den till och från under flera år.

 
Ingen bild

Stellan Bojerud

15 mars 2014 21:17

Thoralf!

Med dig förlorar SD en av partiets mest aktiva och dugliga riksdagsledamöter. Beklagar att det inte gick att göra en kompromiss.

Jag gläds åt att du sätter Sveriges framtid före din egen person. Sådant imponerar!

Ni som tänker sluta rösta på SD. Tänk om! Vår gemensamma sak är större än enskildas intressen. Genom att rösta SD stödjer ni den altruistiske Thoralf.

Tack, Thoralf, för din värdiga hållning i denna sak och tack för allt gott du gjort i riksdagen och lokalt. Tack även för din alltid läsvärda blogg.

För egen del lägger hälsan hinder i vägen för en andra riksdagsperiod och av samma skäl har jag inte åstadkommit något nämnvärt i riksdagen.

Jag var till den 2 september 2010 en frisk man med friska idéer och frisk vilja, som gick upprätt för egen kraft. Efter 32 dygns vård på Karolinska Universitetssjukhuset vacklade jag ut med rollator och ett flertal allvarliga sjukdomar.

Sedan dess har jag avlidit två gånger, men kunnig sjukvårdspersonal lyckades återuppväcka mig. Efter ytterligare en längre vårdperiod blev det rullstol.

I torsdags var jag så svag, att Richard Jomshof måste hjälpa mig ur stolen i plenisalen.

Men nu är inte temat att tala om mina sjukdomar, men dock att förklara varför jag frivilligt degraderar mig till en suppleantplats i kommunfullmäktige, Sundbyberg.

Detta i sin tur för att framhålla din stora betydelse för SD i kommunfullmäktige i Kalmar. Jag är säker på att du kommer att erbjudas viktiga poster på landstingsnivå och det vore klädsamt om SD riksdagsgrupp nominerade dig till befattningar på riksnivå.

Med tillönskan om all välgång!

Vännen Stellan
(För de som inte vet: Stellan Bojerud är riksdagsledamot för SD).

 
Ingen bild

Undrande

15 mars 2014 21:20

Fortsätt Thoralf! Tack vare dig jag röstar SD, jag var en sån som helt dissade partiet tidigare men din blogg är ett ljus i mörkret. Underbart med människor som tänker själva och kan uttrycka sig. Hur tänker SD:s ledning? Förstår dom inte att denna bloggen är guld värd för partiet.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

15 mars 2014 21:29

Jag kan bara instämma i det många andra har skrivit här angående det misstag valberedningen har gjort, ditt ödmjuka agerande i frågan och hur du mer eller mindre värvade mig till SD.

Jag hoppas verkligen att det finns en plats för dig i framtiden i riksdagen om du själv vill.

 
Ingen bild

alf

15 mars 2014 21:38

Tack SD för de år som varit. Nu får jag och mina 5 familjemedlemmar hitta ett annat parti att rösta på. Men antalet röstande kanske inte är så viktigt för ett parti som jag trodde. Vi är ju ändå bara bonnläppar.
Det blir nog SLP (soffliggarpartiet) för vår del, något annat är inte aktuellt.

 
Ingen bild

stollar

15 mars 2014 21:43

@Stellan Bojerud, glöm det. Kan inte rösta på ett parti med ett gäng stollar i ledningen.

 
Ingen bild

Mats

15 mars 2014 21:44

Jag undrar Thoralf, med tanke på det första stycket i ditt inlägg, om du är självkritisk idag. Du skriver att du är besviken för att int fler VÅGADE stå upp för din kandidatur, och att de som ändå vågade nu riskerar att hamna i ONÅD.

Förstår du hur det låter? Du beskriver ett totalitärt parti som man borde fasa för att det ska hamna i regeringsställning. Det vore att hamna ur askan i elden.

Ändå har utvecklingen pågått under lång tid. Partitoppens totalitära tendenser har varit uppenbara för alla som följt partiet. Ändå har ingenting gjorts av medlemmarna för att sätta koppel på ledningen. Har du gjort något för att förhindra den utveckling som nu redan är för långt gången för att vända? Har du bildat opinion i partiet? Har du ringt runt till olika distrikt för att bilda en front på landsdagarna?

Nu är fyrans makt cementerad och det bästa genuina sverigevänner kan göra - det enda ansvarsfulla - är att ställa sin kompetens till förfogande för riktiga invandringskritiska partier. (Ej Svenskarnas parti naturligtvis).

 
Ingen bild

Kaarina Andersson

15 mars 2014 21:45

Var finns alla modiga människor inom partiet som vågar stå upp för sina åsikter eller är man rädd att gå miste om några favörer? Vissa säljer hellre sin själ till djävulen för att få makt och inflytande. Valberedningen är ett stort fiasko och detta kommer att straffa sig.

 
Ingen bild

insatt

15 mars 2014 21:50

Det har pratas länge om hur Thoralf måste ur SD. Ledningen har varit allt annat än nöjd med hur Thoralf agerat på sin blogg. Se bara hur IRM kunde veta innan Alfsson att han inte skulle få fortsatt förtroende.

SD läcker som ett såll och personligen har jag hört snacket sedan december, men som sagt, det har pågått längre. Alfsson ses som en "galning"(riktigt citat) av ledningen och så är det med det.

 
Ingen bild

Calle

15 mars 2014 22:02

Den svartaste dagen i min "politiska" historia. Var Mattias Karlsson bara ett " språkrör" för andra pga. av sin populäritet??
Tycker det luktar Fylund om hans raljanta åsikter i sitt uttalande. Denne Fylund har ju inga höga tankar om kärnväljare / medlemmar/ sympatisörer.

 
Ingen bild

Blåsippan

15 mars 2014 22:05

Insatt@

Har aldrig sett ditt alias här tidigare. Varför ska någon tro på vad du skriver? Du kan mycket väl vara från irm eller vara den nyttiga idioten Ahonen. Tror nog på det första alternativet då Ahonen med största sannolikhet somnade för flera timmar sedan.

 
Ingen bild

Glader

15 mars 2014 22:05

Beklaagligt att du Thoralf inte förstår att du gjort ditt inom svensk politik. När ett rasistiskt parti t.o.m slänger ut dig,ja då är det riktigt illa ! Du har ju,precis som partiledningen uttryckt det, kommunicerat ut partiets politik på fel sätt,d.v.s du har varit för rasistiskt och odiplomatisk. Du kanske ska gå en grundkurs i praktisk politik hos ABF.Oj, det kanske blir fel då jag misstänker att du med dina konspirationsteorier aldrig kan tänka dig att sätta din fot i ABFs lokaler. Jag vill tacka hela den majoritet,(Läs MAJORITET Thoralf) som röstat bort dig från riksdagen. Tack

 
Ingen bild

konen

15 mars 2014 22:06

@ insatt

På vilket sätt betraktas han som en "galning". För att han står med båda fötterna på jorden, har jobbat många år inom industrin, har verklighetsanknytning och bryr sig om det vardagliga?

Det är inte så att de i partiet som ville ha bort honom, helt har förlorat kontakten med verkligheten.

Tacksam för "lite kött på benen".

 
Ingen bild

Mike

15 mars 2014 22:08

Har funderat på gå med i SD men det blir inget med det nu. Kommer att rösta blankt i kommande val.

 
Ingen bild

ugglan

15 mars 2014 22:14

Bit ihop och kom igen Thoralf!!

 
Ingen bild

Göran

15 mars 2014 22:16

Du är helt enkelt för BRA Thoralf, och utgör därför ett långsisktigt hot mot "de fyras gäng". Varför inte lämna dessa förrädare åt sitt öde? 2018 lär man åka ut med dunder och brak. Det luktar redan "Ny Demokrati" v2.0 Tyvärr var dessa småherrar inte byxade för uppdraget.

 
Ingen bild

Blåsippan

15 mars 2014 22:26

Många vänstertroll som klottrar och gottar sig här inne nu under olika alias. Ville bara nämna det.

 
Blåsippan

Blåsippan

15 mars 2014 22:46

För de (inklusive mig själv) som inte sett valkonferensen skickar jag denna länk som förklarade för mig vad som gjorde Thoralf upprörd och förvånad.,

http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/akesson-lo

 
Ingen bild

Janne

15 mars 2014 22:55

Tror tyvärr det beror på gubben och gummans våldtäktshot mot ett visst kommunalråd att göra. Det uppskattades inte i ledningen.

 
Ingen bild

konen

15 mars 2014 23:00

@ Blåsippan

Hoppas att denna URL funkar http//www.barometern.se/nyheter/kalmar/akesson-lofven-ar-feg-och-ynklig(4202200).gm

Jag utgår att det Thoralf syftar på är det veritabla skitsnacket och rena lögnerna som Söder kommer med. Det är även annat (antagligen på det personliga planet) som ligger bakom uteslutningen från listan. Vi får väl se vad som dyker upp så småningom.

 
Ingen bild

Blåsippan

15 mars 2014 23:10

Konen@

Den artikeln är det. Vet inte vad som blev fel. Björn Söders och Stefan Olssons kommentarer tolkar jag det som. Glädjande att läsa att Bosse Karlsson stod upp för Thoralf. Bosse har jag lärt känna som en rejäl och rakryggad person precis som Thoralf. Det bevisar att mitt personkännedom är vid sina friska vätskor.

 
Ingen bild

Blåsippan

15 mars 2014 23:16

Vad som blev fel med länken jag länkade till tidigare ska det stå ovan i mitt tidigare inlägg.

 
Ingen bild

Inge Sandén

15 mars 2014 23:21

Trots missmodet över att de helt igenom äkta Sverigedemokraterna inte lyckades med att få in Thoralf på riksdagslistan,måste jag anstränga mig till att säga några tankar.

Har nu läst alla kommentarerna och till dom som inte tänker rösta SD för att vår allas idol Thoralf blivit sidosteppad av en valberedning.
Detta är ett feltänk,om ni är äkta sverigevänner och anser att endast SD kan förändra vårt Sverige som det en gång var,innan den förste imamen landsteg på svensk kristen mark.
Om jag skulle redogöra fullt ut för detta tänk skulle kommentaren bli för lång.
Av den anledningen uppmanar jag alla att tänka på det kommer ju ett nytt val 2018 och under denna tid kan vi som är besvikna bilda en falang inom partiet som stöder Thoralf och göra som alias Magentan skriver kryssa Robert Stenqvist.

Till alla trollen,ni vet väl att alla troll spricker,när deras avund inte går i uppfyllelse.
SD 2014 och SD 2018 med Thoralf på valbar plats.

 
Olli Rein

Olli Rein

15 mars 2014 23:27

Olli Rein lider med dig Thoralf. Din plats hade jag inte tvivlat ett ögonblick på men kanske en del andras. Ett politiskt arbete kräver inte bara en välsmord käft, utan det krävs en välsmord människa med passion för det denne vill göra och kraft att genomföra det. Det har vår vän Thoralf Alfsson, så låt er ledas av honom även utan riksdagsplats.

http://petterssons.blogg.se

 
Ingen bild

Blåsippan

15 mars 2014 23:54

Skall bli intressant att följa t ex Linus Bylund (han som gav gräsrötterna inom SD namnet bonnläppar) de kommande fyra åren. För ca två år sedan hade jag aldrig hört talas om honom. Han måste vara något riktigt speciellt. Har jag fattat rätt eller var inte han med i valberedningen? Pratar i så fall inte Söder emot sig själv i länken jag postade tidigare?

 
Lassekolja

Lassekolja

16 mars 2014 00:39

Instämmer med följande: Stefan A., Tony, Hacke, Dragan K., Undrande, Inge Sandén, kanske glömde jag någon!?
Särskilt TACK till Stellan B."Gammal är äldst" gäller!
Ett annat bra talesätt, som borde höras mer i SD-sammanhang:"Lika barn leka bäst!" Borde vara rubrik i SD´s Partiprogram!
Till Er, som är väldigt frustrerade en dag som denna: Alla förnuftiga Sverigedemokrater är frustrerade nu, störst anledning har Thoralf men tycker han tar det hela som en riktig "Ursprungssverigedemokrat", m.a.o som en riktig karl, till skillnad från alldeles för många "syltryggsombud" på Valkonferensen. Jag hoppas innerligt att alla Ni, som "idag vägrar rösta SD" har tänkt om till september. Ägna barn och barnbarn en extra tanke när Ni vaknar den 14 september och gör därefter det enda rätta, d.v.s rösta SD genom att kryssa Robert Stenkvist, så kämpar vi kommande Landsdagar för en annan ordning vad vallistan 2018 beträffar! Då har förhoppningsvis fler insett att Thoralf hör hemma på valsedeln, om han själv vill!!!
SD i maj & september 2014 !!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Mikael Andersson

16 mars 2014 00:46

Hej Thoralf

Skönt att höra, måste givetvis gratulera Jimpen & valberedningen till detta kloka beslut! En sådan kontroversiell man platsar inte i Sveriges Riksdag...

Sverigedemokraternas politik har slutat snudda vid dina värderingar! Du är för Konservativ & närliggande rasistisk.

// Mikael

 
Ingen bild

Stig-Arne

16 mars 2014 01:25

SD-toppens agerande = M-toppens agerande: skräm alla - ALLA - till tystnad.

Är det demokratiskt?

Främjar det utvecklingen av partiet?

Får man fler väljare på det här sättet?

Ökar entusiasmen bland valarbetarna?

Händelsevis kommer många ur SD:s partitopp från Moderaterna, d v s de har lärt sig det politiska hantverket (=hänsynslösheten och förtrycket) hos Moderaterna.

 
Ingen bild

Tobbe S

16 mars 2014 01:30

@Mikael Andersson. Då börjar man på ny kula då. Ett SD fyllt av, typ, karriärister och köttgryteslevare som fjärmar sig från sina väljare var inte vad jag gick med i SD för. Medlemskortet är nu klippt i två bitar och skickas tillbaka i veckan. Börjar läsa in mig på SvP's program och manifest och får se om de kan bli något. Mina förtroendevalda skall vara sådana som jag har förtroende för, inte sådana som betraktar mig som ett vektyg för att göra karriär.

 
Ingen bild

Tobias Gustafsson

16 mars 2014 03:37

Jag förstår om det är jobbigt för Thoralf men ska man skratta eller gråta över folk som säger sig inte ska rösta på SD längre? Vad är ert alternativ? Gå rösta på 7-klövern eller sluta att bry er då. Det är uppenbart att ni aldrig varit ideologiskt övertygade iallafall.

 
Ingen bild

Robert Stenkvist

16 mars 2014 04:58

Nä, du hade inget med den alternativa listan att göra Thoralf. Jag vet det, jag var ordförande i den alternativa valberedningen. Det som förvånar mig är att en medlem i den alternativa valberedningen på valkonferensen gick upp och yrkade på valberedningens förslag. Det är nog mer än lite sjukt.

 
Ingen bild

Robert Stenkvist

16 mars 2014 04:58

Nä, du hade inget med den alternativa listan att göra Thoralf. Jag vet det, jag var ordförande i den alternativa valberedningen. Det som förvånar mig är att en medlem i den alternativa valberedningen på valkonferensen gick upp och yrkade på valberedningens förslag. Det är nog mer än lite sjukt.

 
Ingen bild

pllay

16 mars 2014 05:44

För oss som börjat vackla i vårt val mellan SD och ??, så visar valberedningens lista och ledningens agerande under de sista åren att partiet nu premierar samma värden som 7-klövern. Nepotism, centralistiskt styre, Stockholmsfixering, PK-agenda och förakt för fotfolket, kort sagt allt det vi avskyr med de etablerade partierna. För mig går nu vägen vidare till nästa parti som förhoppningsvis inte korrumperas av att sitta vid köttgrytorna. Resonemanget att trots allt rösta på SD eftersom de är de minst dåliga av de dåliga är inte försvarbart, någonstans måste man sluta tänka taktiskt och stå upp för sin övertygelse, årets val är början på något nytt, kanske lite mer moraliskt högstående.

 
Ingen bild

Odalbonde

16 mars 2014 05:51

Heja Thoralf!

Tyvärr mesar SD ut mer och mer, men tills vidare får det bli en röst på SD. Men det är inte skrivet i sten för framtiden. Snarare tvärtom. SD behöver komma tillbaka till verkligheten för att återvinna förtroendet. Förfarandet är skamligt och huvudlöst!

 
Ingen bild

Stefan

16 mars 2014 05:59

Jag lider med dig Alf. Men ledningen har väl sina skäl att stryka dig från listan. Så är det överallt här i livet, fotbollsspelare blir petade, direktörer får sluta, arbetare får kicken/ blir omplacerade. Varför kan man undra, det vet nog bara ledningen om. Du har i varje fall jobbet kvar i Kalmar och du har en fantastisk blogg att fortsätta att skriva i.
Att folk nu skriver att dom ska hoppa av SD och rösta på SVP gör mig en aning konfunderad. Varför valde man SD för första början? För att Thoralf har en bra blogg???
Om man har sympatier för SVP har man absolut inget i SD att göra, det är min åsikt.

 
Ingen bild

Argos

16 mars 2014 06:56

Politiskt arbete är lite som att uppfostra barn. Det behövs mycket tålamod och kärlek. Barn kan ju vara krångliga och tom elaka. Den goda föräldern ger dock inte upp och i de flesta fall blir resultatet med tiden stort och tom större än vad man kunde trott när det var som jobbigast. Thoralf är en bra politisk pappa med stor kärlek till sitt politiska barn, Sd.

 
Ingen bild

Onkel Sven

16 mars 2014 07:58

Jag håller fast vid mitt påstående om "femtekolonnare " inom partiet !

 
Ingen bild

Krösatåget

16 mars 2014 08:16

Bara i skrivande stund, dagen efter den omtalade riksdagslistan så vet jag att MINST fem personer inte kommer att fortsätta rösta på SD i riksdagsvalet utan att de formodligen hellre röstar på SvP eller skiter i att rösta öht. Så kan det gå när de fyras gäng skall styra och ställa. Detta kommer att straffa sig i längden med deras svågerpolitik.

 
Ingen bild

Krösatåget

16 mars 2014 08:19

@stefan

"Att folk nu skriver att dom ska hoppa av SD och rösta på SVP gör mig en aning konfunderad. Varför valde man SD för första början?"

Kanske för att man ansåg SD som en ögonöppnare för svensson som inte är insatt i ämnen invandringspolitik. Kanske för att man vill legitimera en politisk debatt om invandringen i media och riksdagshuset. Men när politiker sviker sina väljare så letar man efter andra alternativ: och i dagsläget finns väl isåfall fall SvP, ND är jag osäkra på om de ens finns kvar i valet och kanske då Allan Jönssons Framstegsparti.

 
Ingen bild

Hulda mk1

16 mars 2014 08:33

Vad gynnar motståndet mot massinvandringspolitiken och Islamiseringen bäst?

Ett SD med minst 15% i riksdagen, eller SD med 10% i riksdagen och resten av rösterna på invandringskritiska partier som inte kommer över 4%-spärren...?
Tänk, tänk, tänk. Men tänk rätt!

 
Ingen bild

Anders T

16 mars 2014 09:01

Du är en kämpe Thoralf. En av de jag uppskattat mest i SD för att du gjort ett så bra jobb och kommunicerat så bra med dina väljare. Ändå blev du struken från riksdagslistan och ersatt av personer som under inga omständigheter borde sitta i riksdagen. Tack för allt du har gjort. Jag kommer aldrig mer att rösta på SD. Hellre sofflocket, Framstegspartiet eller SvP., men inte SD på grund av deras svek.

 
Ingen bild

Åke

16 mars 2014 09:11

Vi har inte råd med "bojkotter" av SD som det är nu...Vi måste rakryggat stå upp för vad som är bäst för Sverige nu, och lägga all annat skit åt sidan.Thoralf har visat att han verkligen är en rak och ärlig person, och sticker inte under stol med vad han tycker och detta gillar många, många på gräsrotsnivå.

Efter höstens val när vi sett utgången osv, så finns det gott om tid att reflektera över det här. Dessutom, har nog SD-toppen fått sig en knäpp på näsan....Sverige har inte råd med att denna "konflikt" ska utmynna i en massa soffliggare, som annars tänkt rösta på SD. Detta gynnar inte dagsläget alls i vårt land, så tänk efter ni som resonerar så....Det har även jag gjort efter att värsta besvikelsen lagt sig...

Tillsammans är vi starka, men splittrade är vi svaga!!!

 
Ingen bild

Skånepåg

16 mars 2014 09:14

@ Onkel Sven

"Jag håller fast vid mitt påstående om "femtekolonnare " inom partiet!"

Jag insåg redan i ett tidigt skede efter valet 2010, att det fanns "mullvad" inom partiet på mycket hög nivå. Har påtalat detta i olika sammanhang, men inget har hänt så någon "städning" har man märkligt nog varit ointresserad av. Det är säkert fler än du och jag som tänkt i dessa banor och varit besvikna över ointresset för detta. Men vem vet, kanske Thoralf var något på spåren och vet mer om detta än han i brist på konkreta bevis "törs" berätta om. En av anledningarna så god som någon till att han därför till varje pris måste bort från riksdagsgruppen?

 
Ingen bild

Onkel Sven

16 mars 2014 09:25

Skånepåg !Skönt att läsa att det är fler som tänker i samma banor !
Femtekolonnare har ju alltid funnits ! Mvh .

 
Ingen bild

Lundabo58

16 mars 2014 09:35

@ Onkel Sven

Det har varit ganska uppenbart en längre tid att någon eller några har varit beredda att gå hur långt som helst i sina interna maktstrider. Vem läckte exempelvis Ekeroths film till media? Vilka springer titt som tätt till Expo och skvallrar? Varför finns vindflöjeln, han som tackade Researchgruppen/Expo för hjälpen, med på valberedningens lista?

 
Ingen bild

Tony

16 mars 2014 09:40

Mikael Andersson:
Du menar då att alla ska vara lika fega och slätstrukna som man är
i dom andra partierna, kort en samling jasägare som nickar bistånd
till partiets mening utan att själva ha en åsikt? Är det sådana
riksdagsmän som väljarna vill ha? Tror inte det! Detta beslut
kommer nog ledningen att få påskrivet lång tid framöver, det är farligt att nonchalera folks åsikter för mycket!

 
Ingen bild

Skånepåg

16 mars 2014 09:48

@ Lundabo 58

Jag föreslår att vi alla som är besvikna över valberedningens förslag kryssar Robert Stenkvist (ansvarig för den alternativa listan där Thoralf finns med) i det kommande riksdagsvalet och på så sätt uttrycker vårt missnöje med den nuvarande partiledningen. Detta innebär att vi visar att vi stödjer partiet som sådant, men inte de som för tillfället har tillskansat sig makten.

 
Ingen bild

Hacke

16 mars 2014 10:01

Jag förstår ärligt talat inte det resonemang som torgförs på sina håll härinne om att "hoppa av, "bli soffliggare" o s v.
Vad har vi egentligen för alternativ i maj och september. Att inte rösta alternativt rösta på ett marginalalternativ istället för på den enda oppositionen som i dagsläget kan göra verklig skillnad är ju som att stödja det horribla 7-klöverhelvetet som plågat oss i decennier.
Nej, nu biter vi ihop och enas om att stödja, stärka och påverka i sann Thoralf-anda så att inte partiet, det enda verkliga hoppet för landets framtid, glider ifrån oss, vi kärnan och fotfolket i den nya folkrörelse som kommit att få etablissemanget att skälva i sina grundvalar.
Ska vi verkliga glädja och föda våra motståndare med ens tendenser till splittring?
Nej, enade vis stå, söndrade vi falla!!
Jag tror det är bästa sättet i längden att också hedra Thoralf.

 
Ingen bild

Hacke

16 mars 2014 10:14

Vill bara tillägga att vi genom att vika ner oss indirekt också ger vårt stöd till eventuella femtekolonnare. Det är i så fall dom som ska ut, inte fotfolkets män och kvinnor.

 
Ingen bild

BC

16 mars 2014 10:25

@hulda
Thoralf förlorade sin plats på listan...
Det är nyhetspojken, ahonen och jag som fått det sista skrattet

 
Ingen bild

Thoralf A

16 mars 2014 10:31

BC

Din enfald är anmärkningsvärd.

Den 25 maj och den 14 september kommer alla sanna Sverigedemokrater skratta av glädje!

 
Ingen bild

Skånepåg

16 mars 2014 10:35

@ BC

Ja och det är inte vilket skratt som helst, utan ett skratt åt er egen dumhet. Men "gråt" inte för det. Är man så korkad att man inte begriper hur dum man är, brukar det vara genetiskt betingat och inget som ni själva kan hjälpa eller göra något åt.

 
Ingen bild

Tobias Gustafsson

16 mars 2014 10:43

Angående SvP så har man också problem med "avhoppare" och folk som tycker att partiet har svikit. Fast där handlar missnöjet om att två företrädare för partiet tagit avstånd från nazismen inför media. Alternativet ska visst vara SMR.

 
Lassekolja

Lassekolja

16 mars 2014 10:57

@Skånepåg 09:48, Ditt inlägg är tillräckligt vettigt och bra för att citeras än en gång här:
"Jag föreslår att vi alla som är besvikna över valberedningens förslag kryssar Robert Stenkvist (ansvarig för den alternativa listan där Thoralf finns med) i det kommande riksdagsvalet och på så sätt uttrycker vårt missnöje med den nuvarande partiledningen. Detta innebär att vi visar att vi stödjer partiet som sådant, men inte de som för tillfället har tillskansat sig makten."
Hade lovat Therese Borg mitt kryss men eftersom även denna osedvanligt kompetenta kvinna ratats kommer jag att kryssa Robert S., detta för att försöka rädda SD´s långsiktiga fortlevnad!

http://www.status.st

 
Ingen bild

OH

16 mars 2014 11:17

Det tar lång tid att bygga upp ett förtroende för någon, även till ett parti.Rasera ett förtroende tar bara ett ögonblick.
I en demokrati får medborgarna oftast valsedlar med ett antal namn, man kan stryka och-eller lägga till namn man anser kompetenta. Nu är jag ej fullt insatt i hur det fungerar hos SD, men man får intrycket av att det är några få som avgör vilka dom anser passa in hos sig själva.Glömmer man möjligen att det är väljarna som till sist avgör.
Nuvarande förfarande för tankarna till kommunismen.

 
Ingen bild

Lotta

16 mars 2014 11:33

Jag vädjar till alla som nu tänker välja sofflocket eller något mindre parti att allvarligt tänka igenom ert beslut fram till valet. Varje tappad röst hjälper 7-klövern att fortsätta den sedan decennier rådande massinvandringspolitiken. Om ni betänker hur många år det tagit för SD att komma dit de kommit idag när det gäller antal sympatisörer, hur lång tid kommer det ta att få upp något litet parti till samma storlek och hur mycket av vårt land kommer då finnas kvar att rädda? Jag hoppas och tror att partiledningen och valberedningen lyssnar på de som var uppe i talarstolen igår som ville förändra förfarandet vid framtagande av riksdagslista inför kommande val. Att man tar hjälp utifrån landet med att ta fram kandidater. Jag är också besviken på att Thoralf blev petad men tänker inte bjuda Ahonen, BC och övriga teflonpannor nöjet att få se SD minska. Så fan heller.

 
Ingen bild

Lundabo58

16 mars 2014 11:38

@ Skånepåg

Håller helt med, vi kryssar Stenkvist, och säger åt alla vi känner att göra likadant.

 
Ingen bild

Magentan

16 mars 2014 12:20

"Den stora förloraren tror jag dock tyvärr är partiet!" skriver Thoralf i en kommentar ovan.
Ja, partiet är en stor förlorare - i dubbel bemärkelse.
1) Många av ursprungsväljarna, dvs de osjälviska, nyttiga och ärliga kämparna, ger upp och lämnar partiet. Istället fylls det på med "karriärkåta pladderapor" (citat från någonstans på webben), som ser sina möjligheter.
2) En ledargrupp som endast omger sig med lismande, etablissemangsfjäskande ja-sägare förändras successivt och blir tyvärr ett med det rådande etablissemanget.

Den allra största förloraren är Sverige!

 
Ingen bild

Magentan

16 mars 2014 12:29

ÄR SEMLOR FORTFARANDE POLITISKT KORREKTA?
...eller är de "svartlistade tillsammans med napoleonbakelser, hum-hum-bollar, noggerglass och kinapuffar?"

Det är serietecknaren Kellermans härliga Rocky-figur som i en seriestrip ställer frågan till sin kompis när de är på väg in i tågets fikavagn för att beställa.

Väl framme vid disken med sin bricka i händerna låter Rocky så här:
"Äh, jag tar en marsipangris bara, och en blatte ... eh LATTE! En slät kopp kaffe - svart... Nej, FÄRGAT kaffe, och en ostmacka på ljust bröd ... och en på mörkt, PÅ SAMMA TALLRIK! Jag har INGA problem med det!"
... stammar en alltmer rodnande Rocky ...

En typisk bild av dagens Sverige. (Hoppas inte Kellerman blir "rasist"-stämplad av etablissemanget nu när jag råkar använda hans alster i den här "rasist-bloggen").

 
Ingen bild

Hm

16 mars 2014 12:38

Många som röstade ja till EU har nu ångrat sig eftersom dagens EU inte längre är vad de röstade ja till. Var och en får bedöma om socialkonservativa SD är detsamma som nationalistiska SD. Har man själv ändrat uppfattning i samma takt som SD (eventuellt) har gjort så har man inget problem med att fortsätta att rösta på partiet. Men står man fast vid sina värderingar så finns det risk att väljarna återvänder till sofflocket eller väljer annat parti. Klarar man att tänka taktiskt kan man protestera genom att kryssa 'rätt' person på partiledningens lista men är man ideologiskt övertygad röstar man som man känner.
I slutänden kokar det ner till att Thoralf har behandlats på ett ovärdigt sätt och SD förtjänar inte det ädelmod han visat.

 
Ingen bild

Hulda mk1

16 mars 2014 12:48

BC...
Skratta du idag. Vi skrattar hela vägen till vallokalen. Och under årets båda valvakor sitter vi och gläds över ökat stöd...! För det vi kämpar för
är Sveriges bästa. För oss och kommande generationer. Fler och fler inser faktum.
Vi har inga politiskt korrekta skygglappar. Vi behöver inga "klappturkar". Vi har mod, kraft i arm och vinden i ryggen!

 
Ingen bild

pllay

16 mars 2014 12:55

Debatten här går mellan att byta parti eller hoppas att SD skall driva den politik vi tror de har från en starkare position efter valet. Men varför tror ni att SD kommer sluta vrida sig in mot mittfåran efter valet? Om SD dubblar sina röster så kommer partiledningen att ta detta som intäkt för att vandringen in mot mitten varit lyckad och sedan fortsätta färden mot fullständig politisk osynlighet. Eftersom partiet blivit toppstyrt och därmed immunt mot intern kritik från medlemmarna på samma sätt som våra övriga riksdagspartier så är SD inte längre ett oppositionsparti. Att man driver en tam invandringspolitik som man dessutom är beredd att kompromissa om visar hur doften från köttgrytorna korrumperar. Om vi fortsätter stödja nuvarande partiledning så cementerar vi bara den omoral som härskar. Jag håller med de som skriver att nuvarande utveckling inom SD endast gynnar 7-klövern, och att varje röst på de alternativa nationalistiska partierna är bortkastad. Men SD har tappat sin själ och ideologiska kärna, kvar finns endast strebrarna och PK-karriäristerna. Att stödja dem är sämre än att visa sina ärliga politiska åsikter. Att i framtiden hoppas kunna byta ut ledningen är naivt, makt korrumperar och väl vid grytorna är de omöjliga att avsätta, man har höga murar av köpta strebrar som skyddar mot fotfolket, demokrati ha, lyssna på rörelsen ha!

 
Ingen bild

alf

16 mars 2014 12:56

@Lotta
"Varje tappad röst hjälper 7-klövern att fortsätta den sedan decennier rådande massinvandringspolitiken."

Vi får hoppas att partitoppen läser denna bloggen och tar till sig vad du skriver. Jag ser det som riktat mot dom.

 
Ingen bild

Hulda mk1

16 mars 2014 13:11

Har nu läst Julia Caesars senaste krönika hos Snapphanen. En superb såging av SVT,s Debatt och den smala "åsiktskorridor" som finns i den Svenska debatten och journalistiken.
Det är tragiskt att den som skriver detta anser sig behöva skriva under ett alias. Det är än värre att dessa krönikor behöver skrivas i Sverige 2014.

 
Ingen bild

Edward Ulfertz

16 mars 2014 13:13

Om Thoralf hamnar så långt ner som på plats 73 spelar ingen roll.
Huvudsaken är att han är med på listan, så att väljarna kan kryssa för honom.
Det är det som kallas för demokrati.

 
Ingen bild

Daniel

16 mars 2014 13:19

Hej Thoralf,

Får hoppas då att du tillslut hamnar på Riksdagslistan och att du får MÅNGA personröster vilket i slutändan gör att du ändå hamnar i Riksdagen.

Det korrupta skurkgänget som är ansvariga och medansvariga till att du och Gustav Kasselstrand hamnar i skymundan, skall inte göra något annat än SKÄMMAS.

Hur SD-topparna behandlar dig och flera andra duktiga människor är ju helt förkastligt.

Hälsningar,
Daniel

 
Ingen bild

Lotta

16 mars 2014 13:37

@Alf
När jag skrev inlägget var det riktat till de som skriver att de tänker välja sofflocket eller något litet parti som ändå inte har en chans att ta sig in i riksdagen men visst i förlängningen blir det samma resultat om valberedningen och partitoppen inte lyssnar på gräsrötterna.

 
Ingen bild

Argus

16 mars 2014 13:41

Intressant besked som Thoralf meddelar att partistyrelsen kan komma sätta upp honom på riksdagslistan. Jag utgår ifrån, att det inte kan bli valbar plats(61-73). Om vi som önskar få Thoralf omvald återstår endast ett personval. Hur stor är chansen att lyckas ? Det torde krävas 8 % av samtliga sd röster i riksdagsvalet, vilket i föregående val var c:a 25.000 röster.
Om antalet fördubblas i öst är det c:a 50.000 personröster.
Hoppas att detta kan uppnås !

 
Ingen bild

Thoralf

16 mars 2014 13:54

Argus

Det gäller för varje valkrets t.ex Kalmar län. Inte hela riket.

 
Ingen bild

BC

16 mars 2014 14:29

Hulda... Fniss och tihi

 
Ingen bild

Argus

16 mars 2014 14:32

Thoralf !
Utgick från att partiets rikslista tolkades som en valkrets.
Om man slår ut antalet röster på 29 valkretsar blir det ett helt annat resultat. Skulle beräknat bli cirka 2000-2500 personröster.
Förefaller vara realistiskt för Ditt återval.
Tack för allt Du gör för SD och Sverige. Lycka till !

 
Ingen bild

Stig

16 mars 2014 15:03

Röstade på SD i valet 2010. Enda chansen att jag röstar är att du finns med på listan, annars blir det sofflocket eftersom det inte finns något annat parti för mig. Men om du iaf kommer med på listan finns väl möjligheten att stryka namn som ligger före dig, eller har jag fel där? Om du över huvud taget inte kommer med på listan, finns det då möjlighet att lägga till ditt namn uten att valsedeln blir ogiltig ?

 
Ingen bild

bonnläpp

16 mars 2014 15:06

@Thoralf, blir det så kan jag och andra ompröva vårt ställningstagande. Antalet personkryss kommer säkert att ta dig in i riksdagen.

Fortfarande har jag dock svårt att smälta de förnedrande språk som vissa i ledningen använder om oss väljare. det är inte okej och bara det en sak som får mig att lägga mig på sofflocket.

Om folket tycker att det är okej att bli förnedrade av toppen är det deras sak, men jag har svårt att rösta på något som förnedrar mig som människa.

 
Ingen bild

Stefan i Std

16 mars 2014 15:12

@Thoralf
Detta skriver Stefan Torssell på Flashback.

”Det jag har framför är att jag var med om en händelse så var så pass uppseendeväckande att den inte på något sätt kan försvaras i ett demokratiskt samhälle.”

https://www.flashback.org/sp47820330

Jag börjar bli mer och mer skeptisk till att rösta på SD efter den senaste tidens händelser såsom med Bieler (nyliberal?) , Stefan Torssell och din petning Thoralf.

1. Vad är det för händelse Torssell pratar om?

2. Finns det krafter inom SD som vill ändra partiets politik radikalt?

För ett år sedan var min övertygelse att rösta SD så fort poströstning var möjligt. Jag tänker nu vänta till valdagen och sker det ingen uppryckning och offensiv röstar jag sannolikt blankt.

Jag tänker inte genom min röst göda en parti som överger sin viktigaste fråga för att en grupp opportunister skall garanteras generös försörjningg.

 
Ingen bild

Stellan Bojerud

16 mars 2014 15:12

Ni som tänker lämna SD för att Thoralf inte sattes upp på riksdagsvalsedeln. Tänk om! Stöd SD och Thoralf. Att rösta fram honom till kommunalråd i Kalmar vore bra för regionen och inte minst Öland, som jag vet att Thoralf närmast är förälskad i.

Tänk positivt! Att Thoralf inte kom med på riksdagslistan känns förvånande, inte minst sett mot hans goda och gedigna arbete i Sveriges Riksdag. Men det finns även fördelar. Thoralf slipper besväret att varje vecka resa till Stockholm och där leva i övernattningsbostad.

Avgörandet ligger i Kalmar län. Ett gott stöd till SD kan leda till att Thoralf blir landstingsråd eller kommunalråd och då kan utveckla den del av Sverige, som hans hjärta klappar för.

Svik inte Thoralf genom att vända SD ryggen. Ett starkt SD även på riksplanet ger styrka till Småland och Kalmar. Med sin erfarenhet från kommunfullmäktige i Kalmar och fyra år i Sveriges Riksdag samt sin förankring i bygden, är Thoralf det bästa kommunalråd och den bästa kommunstyrelseordförande, som medborgarna i Kalmar kan önska sig.

Visst såg jag helst att Thoralf vore kvar i Sveriges Riksdag, men som jag sökt framhålla ovan, finns det lika viktiga och kanske ännu mer betydelsefulla uppdrag än som riksdagsledamot.

Parentetiskt: 1970 års värnpliktiga vid Försvarets Radioanstalt (FRA) förärade mig vid "muck" följande dikt som syftar på att jag då vid sidan av arbetet som officer var kommunfullmäktiges vice ordförande i Sundbyberg:

"Stellan han är våran pamp,
mycket rör sig bak hans panna,
kommunalt finns också kamp,
sköna vinster där att vinna,
Trängen vinner, mera gas!
Slipsten dras med stor emfas,
med på promenaden tas,
lilla feta mopsen Hanna."

Varför skriver jag detta? Jo nyckelorden är "kommunalt finns också kamp" och "slipsten dras med stor emfas". Dessa ord passar in på Thoralfs tidigare gärning och även på hans framtid, om ni de tvekande stödjer honom!

Så ni, som i protest mot sidsteppningen av Thoralf tänker lämna SD, fundera över om det i så fall inte är ni, som krymper ner hans kostym. Ge ert stöd till SD och arbeta för att Thoralf skall bli kommunalråd i Kalmar.

Stellan Bojerud



 
Ingen bild

hummelstadskarin

16 mars 2014 15:28

Barn och barnsjukdomar hör ihop. Man hade hoppats att de tongivande i SD hade vuxit upp vid det här laget, men visst kommer vi Sverigevänner att få känna av deras bristande mognad. I bästa fall genom att ökningen av antalet mandat inte blir så stor som den hade kunnat bli. Och i värsta fall------.

 
Ingen bild

Krösatåget

16 mars 2014 15:32

Den där jävla flinande Linus Bylund som jämt och ständigt står brevid Åkesson när media intervjuar honom, stämmer det att han har nominerat sig själv på riksdagslistan som antogs? I så fall är det en jävla skandal! Vad gäller P B så tror jag inte att hon gått sängvägen med Karlsson som vissa hävdar, men att hon har en enormt brun tunga, om man säger så...

 
Ingen bild

Lassese

16 mars 2014 15:41

När skall styrelsen välja ut namnen 61-73?

 
Ingen bild

Stefan i Std

16 mars 2014 15:50

@Krösatåget

Håller med dig!
Det är något obehagligt och opålitligt över Linus Bylund.

 
Ingen bild

bonnläpp

16 mars 2014 16:19

@Stellan Bojerud, läs vad jag skriver och begrunda. Om du tycker om att bli förnedrad bra det är din ensak. Jag gör det inte.

 
Ingen bild

OH

16 mars 2014 16:38

Kommunalråd i Kalmar är bra, inte minst för Öland. På vilket vis vore det bra för Öland?.

 
Ingen bild

Tony

16 mars 2014 16:55

Min röst kommer också att hamna hos SD ändå,eftersom det
inte finns något annat att rösta på,inget av dom andra
partierna vill Svensken väl. När det gäller Linus Bylund,
så är han tydligen så korkad att han inte begriper att han
gått över gränsen själv.Men nog är det bättre att vara en
Bonnläpp än en skitstövel som beter sig sämre själv, än dem
som han försöker undervisa i uppförande!

 
Ingen bild

Waterbug

16 mars 2014 17:29

Idag från konferensen noterar jag torrt att Kasselstrand fick överlägset mest applåder av alla under hela helgen efter ett bra tal underbyggt av lastbilslass med sunt förnuft.

För mig kändes det lite som att delar av församlingen tänkte "Vi vågade inte riktigt stå upp för dig när det gällde riksdagslistan eftersom våra egna karriärer trots allt är lite viktigare men nu applåderar vi allt vad vi orkar istället, så låter vi udda vara jämt"

Jag kunde inte låta bli att tänka på vilka applådåskor Thoralf hade dragit ner om han intagit scenen :-)

Goda nyheter angående platserna 61-73! Det värmde i hjärtat att hoppet om att äntligen få sätta det efterlängtade krysset i ett val fortfarande lever.

 
Ingen bild

Sista Ordet

16 mars 2014 18:29

Förakt av bönder är vanligt i resten av Europa, i de länder där bönderna var slottsherrens egendo, dvs hela Europa med undantag av Sverige-Finland, Norge, Schweiz och en del av Spanien.
I större delen av Europa var alltså bonde synonymt med träl, en stackars bonnläpp som uppfostrades med käpp, gratis fick bygga slott åt sin herre och som gjorde denne rik och berömd.

Obildade människor, Sådana som inte känner till att den svenske bonden varit fri i snart 1 000 år, vill ibland göra sig märkvärdiga genom att tillämpa den kontinentala synen på bonden och kalla honom för bonnläpp.

 
Ingen bild

Edward Ulfertz

16 mars 2014 19:59

I Sverige är Bonde ett adelsnamn.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards