thoralf

Direktlänk till inlägg 14 mars 2014

VALKONFERENSEN

Av Thoralf Alfsson - 14 mars 2014 19:07

Som jag tidigare skrivit på bloggen har jag inte för avsikt att kommentera valberedningens förslag på riksdagslista, vilket jag även svarat media. Detta gäller även den alternativa listan som presenterades igår.


De två veckorna som gått sedan valberedningen presenterade sitt förslag har varit jobbiga och lite svårt att motivera sig inför riksdagsarbetet, utskottsmöten och fyra debatter i kammaren men jag har gjort mitt jobb som om inget hänt även om olustkänslan funnits i kroppen hela tiden.


Jag är dock väldigt besviken på några saker. Valberedningens ordförande har aldrig kontaktat mig vare sig före eller efter att valberedningens förslag presenterades. Istället fick en ledamot i valberedningen sköta det jobbet. Jag tycker det är beklämmande!


Ingen från den så kallade ”partitoppen” eller den ”inre kretsen” har heller kontaktat mig för att prata om varför jag petats från riksdagslistan och förklarat vad jag kommunicerat fel av partiets politik. Skäms man i ”partitoppen”?


Nu har dock Mattias Karlsson kommenterat den alternativa listan på SD-Kurirens webbsida och valberedningens Josef Fransson har kommenterat valberedningens arbete på Facebook.


Jag blir dock lite förvånad och förundrad över vad de skriver. Inte minst det Josef Fransson skriver under punkt nr 3 i hans fb-inlägg. Men jag tänker inte heller kommentera detta. Var och en kan säkert bilda sig en egen uppfattning. Sedan finns det andra som redan kommenterat.


Jag har funderat fram och tillbaka huruvida jag skall närvara vid valkonferensen eller inte. Jag är inte ombud eller ingår i partistyrelsen och har därmed ingen rösträtt som många andra av de 60 personerna på listorna.

I vårt distrikt Kalmar län har vi eftersträvat att så många som möjligt skall vara delaktiga i arbetet inom partiet därför har jag avstått från att vara ombud men jag är samtidigt övertygad om att våra ombud från Kalmar län gör det som de anser vara bäst. De har mitt fulla förtroende.


Men med tanke på att media redan började ringa och mejla mig i onsdags och att de säkert kommer “jaga” mig i helgen oavsett om jag blir invald på listan eller inte. Hur jag än kommenterar detta kommer det bli fel i vissas ögon och därför har jag beslutat att stanna på hemmaplan i helgen. Tyvärr kanske några blir besvikna över att jag inte är närvarande men jag hoppas att ni förstår mitt beslut och min besvikelse.


Kommer istället ägna mig åt lite trädgårdsarbete och följa valkonferensen på nätet. Men även läsa boken Domedagsklockan som kom med posten idag.


Oavsett hur det slutar är jag enormt tacksam över det stora och överväldigande stöd jag fått från alla partivänner och partisympatisörer men även politiska motståndare. Ett stort tack till er alla!

 
 
Ingen bild

Kalle

14 mars 2014 19:36

Du har mitt fulla stöd Thoralf.

/En Sverigevän

 
Ingen bild

Pelle

14 mars 2014 19:43

Luften har gått ur mig lite också ska jag villigt erkänna. Blev inte många flygblad i veckan. Får säkert nya krafter snart. Gillar inte alls det som nu sker. Känner inte igen mig riktigt.

 
Ingen bild

Yvve

14 mars 2014 20:10

Har röstat på SD de två senaste valen och såg fram emot att göra det igen, men efter att ha sett hur SD förändras inför mina ögon så blir det nog sofflocket

 
Ingen bild

Mogge,Norrköping

14 mars 2014 20:26

Hur det än går, Thoralf Alfsson, min Riksdagsman.

 
Ingen bild

Pellesnick

14 mars 2014 20:30

För mig och många andra så är du ett givet namn på Riksdagslistan för SD.
Mvh
Pelle Friberg

 
Ingen bild

Rune

14 mars 2014 20:33

Jag kryssade dig i det senaste valet och du har fortfarande mitt fulla förtroende och vill kryssa ditt namn till hösten igen.

Så nu i helgen avgörs det om jag går till vallokalen i höst och röstar SD och ett kryss för Thoralf, med glädje. Eller röstar SD med en viss motvilja där Thoralfs namn saknas.
Ombuden på denna valkonferens bör tänka på att vi väljare är inte partiernas slavar som man kan behandla hur som helst.

 
Ingen bild

Observer

14 mars 2014 20:40

Någonstans har SD:s valberedning havererat bedömningsmässigt.Det intryck man får är att partiet börjat trampa på samma stig som t.ex moderaterna där politiska tjänstemän tagit större och större kontroll över nomineringarna.Kontrollen har som resultat att dessa tjänstemän i allt större utsträckning återfinns på valsedlarna och alltid på bra platser och SD är tyvärr nu ett mkt gott exempel på detta. Det verkar som omden friska fläkt som SD varit håller på att ebba ut.

 
Ingen bild

Ronny

14 mars 2014 20:46

Helt rätt tänkt av dig Thoralf. Vi håller på dig i vilket fall som helst:) Trevlig helg............

 
Ingen bild

bonnläpp

14 mars 2014 20:48

Ingen Alfsson i riksdagen = sofflocket i båda valen. Så är det bara.

 
Ingen bild

konen

14 mars 2014 20:54

Var tusan hittar jag var Fransson skriver på FB. Vad kör man med för "adress"?

 
Ingen bild

Hulda mk1

14 mars 2014 20:54

bonnläpp...
Visst vore det dystert utan Thoralf i riksdagen. Riktigt dystert.
Men att inte rösta på SD innebär en indirekt röst på SD,s motståndare. Vem vill det...?
Vilken normalt tänkande människa vill stödja Mp,s och Centerns invandringspolitik, direkt eller indirekt? Tänk noga...

 
Ingen bild

Anders

14 mars 2014 21:01

Thoralf skriver: "Inte minst det Josef Fransson skriver under punkt nr 3 i hans fb-inlägg."

Även om Thoralf inte vill kommentera, så skulle jag vilja läsa vad som avses. VEMS face-book åsyftas? På Josef Fransson face-book hittar jag inte något alls...?

 
Ingen bild

bonnläpp

14 mars 2014 21:15

@Hulda mk1, så är det bara och jag tar fler med mig, var så säker. Detta är oacceptabelt.

 
Ingen bild

konan

14 mars 2014 21:21

@ Anders

Även jag vill läsa vad Fransson skriver, men har letat som en galning. Pls, help Thoralf!

 
Lassekolja

Lassekolja

14 mars 2014 23:27

Instämmer med många här, utom de, som tänker välja sofflocket! Alla som väljer soffan har iaf med min syn på saken, förverkat sin rätt att klaga på massinvandring o.s.v Ägna åtminstone barn och barnbarn en tanke! Gå och RÖSTA(för h-e!)
Thoralf, Ditt förhållningssätt är föredömligt!
Till den s.k.(!) valberedningen vill jag säga: Om SD får under 10-15% i höstens val, är det faktiskt Ert fel! Med de förutsättningar som rådde före Er Riksdagslista presenterades har jag länge tippat 18-24%. Nu vet jag inte längre..... Valberedningen har gjort mig mycket besviken! Nu får man vara nöjd så länge inte, Gud förbjude, SD går samma väg som NyDemokrati! Hemska tanke! SKÄRP ER SD!!!
Än en gång: Ge f-n i soffan, ge inte V & MP Era röster! GÅ OCH RÖSTA!!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Hm

14 mars 2014 23:48

Hur jag kommer att rösta i september bestäms i morgon vid valkonferensen. Är besviken på Mattias Karlsson och det tar hårdare än något annat eftersom han varit den som i mitt tycke bäst promotat sverigedemokrati. Det känns inget vidare när SD verkar följa en kompass som inte visar helt rätt. Antagligen räknar man kallt med att SD-väljarna är trogna partiet vad som än sker men det är väljarna som legitimerar partiet, inte tvärt om. Antag att det fanns en kristallkula som kunde berätta att utan Thoralf på listan så skulle SD inte ens få 10%. Skulle man då ändå peta honom?

 
Ingen bild

Tobbe S

14 mars 2014 23:56

Bestämmer mig när jag hört resultatet av helgens valkonferens. Kör SD över sina väljare och petar de som vi har förtroende för, har jag inget förtroende för SD. Och det är ju förtroendevalda som jag vill rösta in i Riksdagen. Kan bli så att jag skickar tillbaka mitt medlemskort på söndag och att jag tar mig en funderare över SvP. Kommer hursom att läsa in mig på deras valmanifest och program.

 
Ingen bild

Calle

15 mars 2014 00:01

Instämmer med Lassekolja 23:27.
Thoralf, ditt agerande är föredömligt! Hoppas att den s.k ledningen agerar på samma sätt, borde inte vara svårare för dom att "pudla" än det var för Reinfeldt och Borg betr. studieavgifter.Som Borg sa, ibland går det lite för fort,men vi lyssnar på kritiken och ändrar ( helomvänder) betr. förslaget.
Hur som helst, i helgen kommer en tusing till ditt " lokala" projekt.

 
Ingen bild

Tommy

15 mars 2014 00:19

@Lassekolja
24 procent måste väl vara lördagsgroggsrelaterat, ler.

@Thoralf
Förstår frustrationen. Märkligt ur demokratisk synpunkt med en riksdagslista. Känns topp/centralstyrt i en iver att bli lagom. Du hade troligen blivit inkryssad även om länet hade satt dig lägre ner på listan. Partitopparna sviker kärnväljarna, lite lex Centern fast på annorlunda sätt. Är def. inte SD- sympatisör men har uppskattat ärligheten och ideologitänket med partiet. Nu känns det som partiet väljer makt på sikt istället för att lyssna på de som gav partiet plats i riksdagen. Definitivt har man dessutom en konstig syn på demokrati

 
Ingen bild

Peter

15 mars 2014 00:24

Det pågår ett krig mot Europa. Ett folkmord. Sverige måste bli mångkulturellt, påstås det.
Här får du reda på vilka som är de drivande och varför http://rediceradio.net/radio/2014/RIR-140312-kevinmacdonald.mp3

 
Ingen bild

Calle

15 mars 2014 00:28

Var kan jag läsa vad Josef Fransson uttrycker? Viktigt att veta eftersom jag är skaraborgare, och intresserad av vad " vår" riksdagsrepresentant framför för åsikt i frågan.Vill nämligen inte kryssa ngn. " syltrygg" i kommande valet.

 
Ingen bild

Magentan

15 mars 2014 00:31

"Totalt ska 160 ombud delta i den slutna omröstningen, och enligt "Nyheter Idag" väntas ungefär 105 av dessa stödja valberedningens förslag, medan 55 ombud uppges antingen vara osäkra eller ha bestämt sig för den alternativa listan."
(Från Fria Tider)

En tredjedel av ombuden är alltså tveksamma inför eller helt emot SD-ledningens lista. Det betyder att det är ganska många som ledningen går i otakt med. Själv är jag oerhört besviken.
1) Dels för att den ärligaste, förnuftigaste och mest engagerade riksdagsmannen AV OKÄND ANLEDNING petats från sin plats i riksdagen.
2) Dels för allt mörkande och fiffel som föregått den tydliga omsvängningen av partiets intentioner. Från att ha varit en ÖPPEN och ÄRLIG Sverigevänlig och kraftigt växande FOLKRÖRELSE, omvandlas nu SD till ett parti ganska så likt det lismande och smusslande Folkpartiet (som jag för övrigt avskyr). Jag skulle inte bli särskilt förvånad om man plötsligt fick veta att SD bytt namn till Nya Liberalerna.

Det skulle ha ett visst värde om Mattias Karlsson åtminstone så här I EFTERHAND ville vara vänlig och tydliggöra för oss (f.d.) kärnväljare hur den där "djupare analysen" ser ut som vi har missat enligt hans inlägg i SD-Kuriren på webben. (Önskat antal kvinnor på listan finns det ju gott om plats för även utan att flytta undan Thoralf Alfsson.)

Det här verkar bli en oerhört tråkig helg och ett ännu tråkigare valår för oss gamla SD-vänner (eller f.d SD-vänner). Förmodligen kommer jag att i brist på andra alternativ lägga min röst på SD (åtminstone till EU- och riksdagsvalet) men utan minsta entusiasm, och jag kommer definitivt inte längre göra några som helst ansträngningar för att värva fler SD-röster.

 
Ingen bild

Blåsippan

15 mars 2014 00:41

Idag är SDs viktigaste dag sedan 2010. Uppgång eller fall? Det avgör representanterna själva på plats men tänk er noga för.

 
Lassekolja

Lassekolja

15 mars 2014 00:54

@Tommy, ja, jag vet, 24% blir det nog dessvärre inte. Min gissning har varken med fredags- eller lördagsgrogg att göra men den är tre år gammal. Jag förutsatte då bl.a att media skulle skärpa till sig och att SD skulle få resurser att informera svenska folket på ett helt annat sätt men så har iaf hittills inte skett och tiden går, som bekant väldigt fort. Reviderar till 14%! OK?

http://www.status.st

 
Ingen bild

OT

15 mars 2014 00:56

@Thoralf "jag har gjort mitt jobb som om inget hänt även om olustkänslan funnits i kroppen hela tiden."

Så talar ett proffs.

Till dem det berör. En rörelse "För Sverige i tiden" måste kunna ha högt i tak, kunna representera hela Sverige, tåla lite, släppa ut lite ånga ur ångmskinen Sverige.

Om ni inte förstår och accepterar detta, kommer det att leda till nederlag, vilket vi inte har råd med.

"You may screw their brains
You may sacrifice them, too
You may mortify their flesh
You may rape them all

One day the tortured stand up
And revolt against the evil": Accept - Balls To The Wall: http://www.youtube.com/watch?v=eSMZkF8JDuk

 
Ingen bild

Rönnebergapågen

15 mars 2014 01:19

Det var din blogg Thoralf, som fick mig att bli SD:are. Jag har fått uppfattningen att det finns folk på riksdagslistan som vill ta in ensamkommande till sin kommun, nu och kanske i framtiden, och andra som stöder homoadoptioner (vill ej nämna namn). Men du som har idel sunda åsikter, får inte vara med.
Om detta blir sista ordet från valberedningen, så blir detta mitt sista ord för SD.

 
Ingen bild

Kurtan

15 mars 2014 05:00

Kommentar riktat till "SD-toppen"...
Gör det enda rätta, nämligen utöka listan med kanske 10 platser och återinsätt Thoralf och lägg till andra populära SD-magneter på en hög plats som de förtjänar!

Då behöver ingen petas och ni har en win-win situation, med hedern i behåll (utan pudling)! Denna lista kan annars kan bli ödesdiger för kampen om Sveriges framtid, då tiden börjar bli väldigt knapp som ni troligen vet.

Om ni lanserar hårt och talar klarspråk vid varje tillfälle ni har så ligger 20 procent + inom räckhåll och då behövs fler platser på listan, men då gäller det att lyssna på sympatisörer och vara rakryggad mot Sverige dess befolkning och vår framtid!
MVH


 
Ingen bild

Waterbug

15 mars 2014 05:39

Kluven var ordet sa Bull

Innan igår så kände jag att själva saken är större än om Thoralf står på en riksdagslista eller inte, även om tvivlen efter de sista veckornas intellektuella haverier fanns där.

Men när jag imorse läste vad en i partiledningen skrev i sd-kuriren, något så urbota korkat och så föraktfullt mot den demokratiska processen inom partiet att jag trodde jag drömde, då gick det upp för mig, det finns inte en chans att jag kan stödja ett sådant antidemokratiskt uttalande med min röst i riksdagsvalet om jag skall kunna sova gott om nätterna.

Thoralf var för mig (liksom för Rönnebergapågen ovan) en gigantisk anledning till att jag såg ljuset och tog mig ur min egen indoktrination, även om jag har dyngsvårt att erkänna för mig själv att jag verkligen var indoktrinerad, för detta står jag för alltid i någon form av tacksamhetsskuld till Thoralf.

Jag kommer dock rösta SD i kommunalvalet, där liknar min kommun Kalmars i det avseendet att vi har goda SD-politiker som inte har fallit offer för den smygande liberalismen inom partiet.

Till sist kan jag säga att numera har jag mer förtroende för Fridolin än för Karlsson, även om jag inte delar Gustavs åsikter för fem öre så respekterar jag alltid en människa som står för demokrati mer än någon som med förtäcka hot och toppstyrning försöker förmå sina ombud att "rösta rätt"

Sen har jag en våt dröm om att en dag få svinga en bägare med Magentan, men det hör väl kanske inte hit :-)

 
Svensson

Svensson

15 mars 2014 07:38

Thoralf hur det än går, så vet du att vi är många som stödjer dig,Mvh Svensson.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Sven Dacke

15 mars 2014 07:46

Thoralf tappar inte fotfästet i stormen för han lever i verkligheten.

Men partiledningens agerande har sått ett litet frö bland oss gräsrötter och framtiden fram till valet kanske visar vilken sorts växt det kommer fram från det lilla fröet.

Kanske en ny stor blåsippa eller en tistel man sticker sig på

Och kanske kommer den storslagna mediasatsningen till slút eller så blev den än "tummetott"

 
Stefan K

Stefan K

15 mars 2014 08:08

Alla ni som grundar er röst på ett parti p.g.a en persons närvaro i riksdagen och ämnar välja sofflocket i årets två viktiga val, vet säkert att ert agerande ger en röst till något av de övriga partierna i riksdagen.
Tror inte det är det ni vill och jag tror inte att ni egentligen ämnar välja sofflocket p.g.a pinsamma skäl.
Dessutom är jag säker på att flertalet personer som skriver så är personer som vill få den genuina SD-väljaren att tro att sofflocket och en röst på andra partier är det enda valet och att detta är en taktik från motståndare från diverse hörn.

http://petterssonsblogg.se

 
Ingen bild

Hulda mk1

15 mars 2014 08:23

Annat ämne...
I media kan man nu läsa om en konflikt mellan AFA och Ung Vänster. Ett bråk "inom familjen" som säkert är fejkat.
Det ger bra press för båda grupperna, fast de inåt säkert är väldigt sams och säkerligen har många gemensamma medlemmar.
Lita aldrig på Väldsvänstern...

 
Ingen bild

Dragan Klaric

15 mars 2014 08:27

Hur det än går Thoralf så ska du vara stolt över det du gjort och låt inte maktfullkomligheten hos vissa dra ner humöret.

 
Ingen bild

Sven Dacke

15 mars 2014 08:43

Stefan K. Självklart är "saken" viktigare är personen, men det många börjar fundera på är varför skall skall det vara så urbota dåligt skött bland annat att inte prata med medarbetare som blir sidsteppade.

Inte att det sker prioriteringar vem som skall vara med på listan

Det går att sköta bättre, men i dag finns i alla fall inga alternativ att rösta på

 
Ingen bild

Bertil

15 mars 2014 08:57

Uppskattar Thoralf eftersom han skriver vad han tycker utan att linda in det i politiskt nonsensspråk. Inte alltid jag håller med i vad som skrivs men i det stora hela tycker jag bloggen står för något som är ovanligt bland politiker, att ha en ståndpunkt och på ett rakt och ärligt sätt kommunicera den.

Uppenbart att valberedningen inte delar denna åsikt, deras agerande verkar taffligt och hör inte hemma i ett riksdagsparti.

 
Ingen bild

Rune

15 mars 2014 09:03

Det handlar ju inte bara om en viss person på listan. Det handlar ju om lite mera på djupet om SD skall vara en folkrörelse eller ett strömlinjeformat elitparti.
I en folkrörelse får det ju spreta lite i åsikter och framtoning utan att medlemmar och folkvalda riskerar att petas undan eller uteslutas.
I ett elitparti så är det ju bara en handfull människor som bestämmer vad som är rätt. Övriga håller käft och gör som de blir tillsagda.
Jag har ju hittills uppfattat SD som en folkrörelse men petningen av Thoralf har fått mig att undra om SD håller på att få en annan karaktär och håller på att bli ett elitparti styrt av en fem till åtta personer runt ett bord.
För närvarande finns det ju inget annat att rösta på så det får ju bli SD ändå i år.

 
Ingen bild

pensionär

15 mars 2014 10:13

Läste precis om Allan Jönsson från Bjuv som hoppat av SD och nystartat Framstegspartiet

 
Ingen bild

Lena

15 mars 2014 10:24

Att inte valberedningens ordförande hört av sig, och motiverat, beslutet att peta Thoralf från listan, är något som jag inte finner ord för just nu. Det är en arrogans som man lägger märke till. Thoralf har gjort ett utomordentligt fint jobb för partiet och jag har särskilt fäst mig vid hans öppenhet och ärlighet men också imponerats av hans energi och kreativitet när han som sist t ex drivit igenom utskicket. Det är imponerande! Så partiledningen anser inte att det är något värt? Faktiskt går tankarna till vilka dessa människor egentligen är. Tror hur som att det kommer att slå tillbaka på dem själva en gång i framtiden. Thoralf jag kommer att be för att du kommer in igen. Tror att den/de personer som lagt fram riksdagslistan kan vara som "trojaner" i partiet som är där för att så split.... det finns alltid den möjligheten.
Angående vad någon sa här tidigare på tråden, att man tappar sin entusiasm vid sådana här tillfällen, så vill jag ändå säga att man inte kan döma ut SD helt och hållet. Det finns en hel del folk i partiet som också är mycket bra. Även om man nu får sätta ett frågetecken för Mattias Karlsson efter hans uttalande i SD-kuriren. Är han också en som bara är där för sin egen karriärs skull?

 
Ingen bild

mig

15 mars 2014 11:02

Själv vet jag inte vad jag ska rösta på då du var min "man" i det senaste valet och jag tycker att du har skött min röst med bravur. Jag är väldigt besviken på att jag inte får möjlighet att göra det igen. Dock kommer min röst att tillfalla ett parti som vill ändra på invandringspolitiken vilket är och kommer vara Sveriges viktigaste fråga i de två kommande valen, efter det är det kört och då kan jag börja bekymra mig över personval.

 
Ingen bild

Lundabo58

15 mars 2014 12:24

Vi får hoppas att pk-nissarna i partiet tar sitt förnuft till fånga idag.

Men om inte den alternativa listan får gehör så kommer jag (eftersom jag inte bor i Kalmar) att, i protest mot FP-fieringen, välja ett annat nationellt alternativ i kommun och landstingsvalet, oavsett om dom ställer upp i min kommun eller ej.

Jag kommer dock fortfarande, iaf denna gång, att ge SD min riksdagsröst, för att inte glädja etablissemanget.

 
Ingen bild

Odalbonde

15 mars 2014 13:08

Heja Thoralf och Kasselstrand!

 
Ingen bild

jag

15 mars 2014 13:22

Jsg kommer att rösta på SD oavsett vilka "stållar" som är på de olika listorna. Invandringsfrågan är alldeles för viktig för att jag ska strunta i det då jag fortfarande har ett ansvar för mina barn framtid. Däremot jublar PK-eliten när det bråkas internt och dom är dom enda som går vinnande ur detta.

Sen det här med personval, det är inte en enda i min släkt som känner igen mer än max tre personer i SD, för dom är Invandringsfrågan viktigare än personer på en lista, det är nog bara de som är ordentligt insatta som bryr sig om mer om personval än om politiken som helhet.

 
Ingen bild

Leon

15 mars 2014 15:16

@ Hulda mk1

Att det uppkommer splittring inom grupperingar och partier i det "yttersta vänsterträsket" är nog ingen "taktisk manöver". Snarast är det något som är endemiskt hos dessa ytterlighetsrörelser. Minnesgoda lär ju dra sig till minnes hur VPK under slutet av 60-talet splittrades i ett otal "bokstavssekter". Det var ju då som C H Hermansson i närmast desperation "samlade styrkorna" med sitt numer bevingade - "Nån jävla ordning får det vara i ett parti". Dessvärre "lyckades" han och partiet lever, med mindre "kosmetiska förändringar" vidare som en parlamentarisk kraft. "Bokstavssekterna" har däremot reducerats till små ytterlighetsrörelser som lyckligtvis föröder sin "kraft" på att bekämpa varandra. Om dagens ytterlighetsvänster går samma framtid till mötes kan detta knappast ses som annat än positivt.

Även om jag här knappast gjort mig känd som en SD-anhängare ser jag inte "splittringstendenserna" inom detta parti som på något sätt "positiva". Den förkvävande "konsensuspolitik" som förs av de övriga demokratiska partierna, och då räknar jag inte V och MP till dessa, har ju närmast "snöpt" den politiska debatten här i landet. Det finns ett definitivt behov av ett parti som för upp de "tunga och svåra" frågorna på den politiska agendan. Dessvärre hämmas den politiska "diskussionen" av att partierna, inklusive SD, närmast är involverade i ett patetiskt "skyttegravskrig" där man "grävt ner sig" i fasta och orubbliga positioner. Och detta är djupt olyckligt och knappast konstruktivt för landets utveckling. Om SD skulle "utplånas" som politisk kraft genom en inre "implosion" skulle detta vara högst olyckligt och för överskådlig framtid lägga en hämsko på den nödvändiga diskussionen i högst väsentliga och för landet viktiga frågor.

Leon d´O.....

 
Ingen bild

Solidus

15 mars 2014 15:53

Sverigedemokraterna kommer aldrig att falla pga att någon ej finns med på listan. Däremot så behöver vi starka Sd-politiker på kommunal nivå också. Thoralf eller partiet blir inte svagare. Jag har den erfarenheten att både Thoralf och partiet kommer bli starkare av motgångar.

Utan en bra grund som kommunal och regionalpolitik innebär så kan aldrig Sd klara nyrekryteringen och det behövs bra "mellanchefer" med erfarenhet av riksdagsarbete ute i våra kommuner som en förebild.

Sverigedemokraterna står inför den tuffaste tiden nu då vi behöver växa så att vi får ett ordentligt inflytande annars så kommer vi inte ha något Sverige kvar.

 
Ingen bild

robban

15 mars 2014 16:01

jävla tjat om falanger mig hit och dit, man kan tycka olika och ändå jobba mot ett gemensamt mål. appropå listan och den alternativa diton så är det inget tecken på en splittring att folk tycker olika, speciellt som valberedningen har haft den dåliga smaken att sätta upp sig själva på listan. sen att thoralf blev petad från listan i sak är lite irriterande men problemet är sättet som det skedde. ska det vara så jävla svårt att ha en dialog med folk som man tycker inte passar in? partiet har blivit kuppat av odugligt folk som vill ha en karriär. vad hade bylund varit utan SD? gatusopare?

så det som får mig att börja tveka på SD är inte att du blev petad utan hur det skedde.

 
Ingen bild

frågar

15 mars 2014 16:05

När kommer det att voteras om de två riksdagslistorna

 
Ingen bild

konen

15 mars 2014 16:52

@ Thoralf

Sverigedemokraternas valkonferens

Många talare tog upp och berörde hur viktig det var att vara pragmatisk om man ville vara med i Jimmies vinnande lag och hur viktigt detta är inom riksdagsgruppen.

Finns det någon inom riksdagsgruppen som är mer pragmatisk (resultatinriktad/praktisk) än Thoralf? Om detta hördes inte ett pip.

Flera talare berömde Thoralfs insatser och att han saknades på listan, andra sade klart att man ville se honom kvar i riksdagen. Några talare (i partitoppen) passade på att via mer eller mindre dolda understatement smutskasta och förlöjliga det oerhörda arbete som Thoralf och andra inom ”fotfolket” utfört. Synnerligen osmakligt och vedervärdigt, men visar hur man (åtminstone vissa som M. Karlsson, Bylund m.fl.) inom partiledningen har ett ”horn i sidan” till Thoralf, men är direkt fega och vågar inte gå ut med sina egentliga åsikter och varför.

@ Robban
”….att thoralf blev petad från listan i sak är lite irriterande men problemet är sättet som det skedde. ska det vara så jävla svårt att ha en dialog med folk som man tycker inte passar in? partiet har blivit kuppat av odugligt folk som vill ha en karriär. vad hade bylund varit utan SD? gatusopare? Detta plus en hel del annat gör åtminstone mig skitförbannad.”

”så det som får mig att börja tveka på SD är inte att du blev petad utan hur det skedde.” Enligt vad jag nu förstår är det inte så ”högt i tak” som jag har trott. Verkar inte bara toppstyrt utan topptoppenstyrt.

Thoralf, jag hoppas att du tänker på dig själv och jag tror att du egentligen är mer intresserad av processindustri än dubbelspelande och falska politiker. Därför lycka till framöver och stort tack från hela vår familj och tänk nu på dig själv och ha det riktigt bra.

 
Ingen bild

Edward Ulfertz

15 mars 2014 16:54

Jag tittade lite på Sverigedemokraternas valkonferens.
Det var mycket snack om lagspel, och att valberedningen var som en lagledare.

Att peta Thoralf från listan är som att peta Zlatan fråm landslaget.
Han kommer med politiskt inkorrekta uttalanden såsom att "Therese Sjögran skulle kunnat fått en cykel med Zlatans autograf" och hamnar på tidningarnas förstasidor.
Han har inte "kommunicerat" (samspelat?) på rätt sätt.
(Ibland spelar ju faktiskt laget bättre när Zlatan inte är med.)

Men, och ett stort men, han gör mål och han drar publik (väljare).

Thoralf är Sverigedemokraternas Zlatan. Han behövs i laget.

 
Ingen bild

Lassese

15 mars 2014 16:56

Såja. Då var valberedningens lista klubbad. SD är inte längre ett alternativ.

Thoralf! Starta ett nytt parti! Min och måååånga andras röster har du som i en liten ask!

 
Ingen bild

BC

15 mars 2014 16:59

Hej då! Mohahaha

 
Ingen bild

Lundabo58

15 mars 2014 17:03

Jag kommer trots allt att fortsätta rösta på det minst pk-aktiga av 8-klöverpartierna, iaf i riksdagen. Och uppmanar alla som tänker göra det att kryssa Robert Stenkvist (plats 50), eftersom det var han som låg bakom den alternativa listan.

 
Ingen bild

Tony

15 mars 2014 17:06

BC:
Du harverkligen valt en passande signatur. Vänsterfjant!

 
Ingen bild

bonnläpp

15 mars 2014 17:09

Adjö SD.

 
Ingen bild

BC

15 mars 2014 17:14

Det är mina initialer!

Vänsterfjant :) Mohahaha

När ska ni börja fatta att jimpa och co inte bryr sig om er... Dom bryr sig om
varandra... Svågerpolitik.

 
Ingen bild

Pelle

15 mars 2014 17:21

Såg konferensen och det är en gäng medhållare. Börjar likna M nu. Toppstyrt och de som opponerar sig ligger illa till. Det antyddes att Du eller någon annan gjorde detta för egen vinnings skull. Dålig stil att antyda det. Linus antyder också att det finns komprometterande uppgifter om kandidaterna på den alternativa listan. Någon tyckte det var skandal att du och Gustav skulle ta två kvinnors plats.

Går det att ana ett dolt hot här? Tig stilla annars läcker vi uppgifter om dig. Känns otäckt att lyssna på Linus.

Starta något med Gustav och andra goda krafter så slipper du följa deras kommunikationsplan. Det finns miljoner borgerliga röster att kriga om.

Besviken.

 
Ingen bild

Hm

15 mars 2014 17:31

Vet någon om listan utökades med fler namn. Jag menar då styrelsens lista, inte SD-väljarnas lista.

 
Ingen bild

Janne på Hammarö

15 mars 2014 19:35

Hoppas att du blir kvar i riksdagen. Du verkar vara den bästa av alla i riksdagen. Så för mig vore det helt obegripligt hur SD kan slarva bort det bästa.

 
Ingen bild

Lena

15 mars 2014 20:06

Är definitivt besviken på dagens röstning. Är kluven nu men tror att jag röstar SD i år. Men öronen kommer att vara spetsade. Om SD blir lika PK som övriga partier under nästa mandatperiod, då är det dags att leta efter något annat. Dock hoppas jag att SD kommer att framföra budskapet om att Sverige inte har råd att ta in sådana ofattbara mängder folk som vi bara känns så främmande inför. När jag träffar folk på middagar och så då pratar jag inte politik (det är ju meningen att man ska slå sig lös och bara ha kul och inte såra någon), men kan inte hålla mig helt och hållet utan slänger in en mening en eller ett par ggr på kvällen (ex. jag tycker det är så hemskt med dessa våldtäkter...) då blir det tyst. Människor i gemen tycker att det är tabu att övht yttra sig om vad som pågår. Rädslan sitter i. Hoppas verkligen att detta släpper under kommande mandatperiod. Vi behöver inte alls älta detta på fester i all oändlighet, men man vill ändå se att rädslan för att säga fel sak släpper hos folk. Det är detta som Thoralf har skänkt oss på sin blogg och som sagt, jag tror att "dom där uppe" är rädd för folk som säger sin mening. Det kanske även gäller SD-toppen nu, de ser "spelet" från ett annat håll. Men vi "här nere" kommer att fortsätta hålla låda, så det så... God tur Thoralf, hoppas du fortsätter med din blogg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards