thoralf

Direktlänk till inlägg 10 november 2013

SVT DEBATT

Av Thoralf Alfsson - 10 november 2013 22:44

Alla som såg SVT Debatt i torsdags reagerade säkert över de ”debattörer” som SVT kallat in till studion för att debattera med Sverigedemokraternas Björn Söder. Om det blev så mycket debatt kan man alltid fundera över då det verkade som de inbjudna personer övat in ett antal floskler som programledaren lät dem framföra. Programledaren lämnade direkt ordet till rapparen Carlito. Något som givetvis var uppgjort innan mellan programledaren och Carlito.


Kan SVT inte få några andra och mer seriösa personer att komma till studion? Är det så att de mer seriösa har tappat förtroendet för programmet och de ansvariga? Får man inte ens Expo till studion längre utan måste börja hämta personer från ”hatsajten” inte rasist men? Det verkar vara fallet när man läser vad Marcus Birro twittrade under torsdagens program.


   


Jag har full förståelse för Marcus Birros reaktion och han var nog inte ensam att reagera på det sättet. Personligen tror jag att Debatt håller på att förlora sin trovärdighet, i varje fall den lilla trovärdighet som man ännu besitter.


När man läser blogginlägget skrivet av partisekreteraren för Kommunistiska partiet, Robert Mathiasson blir man väldigt fundersam över SVT Debatts ”arbetsmetoder”.


”Det ringde en journalist från SVT:s Debatt och ville att jag skulle medverka i torsdagens program. Snabbt flög tankarna kring vilket ämne det kunde gälla.”


”Journalisten ville att jag skulle sitta i Debatt och säga att tårtningen var bra. Det tycker jag inte.”

Robert Mathiasson


Är det så SVT D ebatt rekryterar sin personer till studion. Jag blir minst sagt mörkrädd. Då ställer man sig givetvis frågan om det var på dessa villkor som Carlito och Henrik Johansson från sajten Inte rasist men ställde upp på. Mig skulle det inte förvåna det minsta.


Idag kan vi också läsa att TV4 och Jenny Strömstedt bjudit in ”tårtterroristen” Irene Matkowitzc till sin soffa i direktsändning. I mina ögon är det minst sagt motbjudande att ge denna antidemokratiska kvinna utrymme i media. Dessutom under temat, passion! Vilket gör det än mer tvivelaktigt.


 


Nu tror jag dock att detta bara kommer reta upp den delen av befolkningen som använder sin hjärna till att tänka med.

 
 
Ingen bild

Wagner

10 november 2013 23:38

Hon med tårtan blir nog "årets svensk". Om det nu finns kvar.

 
Ingen bild

Göran

10 november 2013 23:44

I dagens Sverige så hyllas brottslingen. Vi har väl inte glömt 78-åriga Inger i Landskrona som slogs ihjäl av en invandrare på en parkeringsplats. Förövaren blev av pressen hyllad vid en presskonferens några dagar senare.

I Stockholm såg sig polisen nödsakad till att skjuta en guldrånare som viftade med ett kalashnikovliknande föremål. Även här var det en kulturberikare som var i farten. Pressen var snart på plats som familjen fick gråta ut hos. Han var ju så snäll. Jo-jo, han var det.

Nu ska Jenny Strömstedt göra en annan brottsling till medias skyddsling, Irene Matkowitze. Ska inte hennes medbrottsling, exporedaktören som höll vakt också hyllas ?

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

10 november 2013 23:48

OT : Lite nattamat ? Automatlarm brand Wasagatan 22 Nybro

 
Lassekolja

Lassekolja

10 november 2013 23:48

Birro har rätt! Björn Söder-"Artisten":10-0!
Björn skötte sig mycket bra! Att han inte tappade fattningen av allt skitsnack/alla dom vanliga flosklerna, förundrar mig. Själv satt jag skaka av frustration hemma i TV-soffan av att höra alla lögner om SD. Antingen är han självlärd av dåliga erfarenheter av SD´s motståndare eller så måste han gått på nå´n charmkurs. Tack vare Björn blev jag ännu stoltare Sverigedemokrat!
Egentligen är "vanliga" människors(bortsett från stollar av Carlito´s division) okunskap det ett allvarligt hot mot vår representativa demokrati. Jag kan inte begripa varför, i första hand Svt, inför de båda "huvudvalen" nästa år, inte låter varje parti få minst en timma var inför varje val, att utförligt och utan styrning, få redogöra för sin politik i kombination med en utfrågning av ex.-vis Mats Knutson.

Betr. Jenny S.´s program; För min del brukar de fem första minuterna räcka mer än väl, innan flumfaktorn gör att jag stänger av. Oavsett programledare brukar TV4 aldrig gynna SD, möjligen indirekt, ex.-vis när TV4 vägrade visa SD´s valfilm 2010. Det visade ju sig att miljonkostnaden inte var bortkastad, just tack vare att TV4 vägrade visa den!

http://www.youtube.com/watch?v=UEMR3A4WLC8

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

10 november 2013 23:54

För varje fulrigadd debatt i SVT68 får SD nya väljare
Flinande pensionsräddare gillar inte Svenne den tiden är förbi
Släppa fram Tårtan gör väl att man får tacka Steffo-Jenny på valnatten
Konstigt av henne hon verkar ju skärpt ,fast det kanske är bröderna Donkey som bett henne om detta ?

 
Ingen bild

lennart l

10 november 2013 23:59

När SD inför valet 2010 hade goda utsikter att ta sig in i riksdagen försökte Moderaterna skrämma svenska folket med att det skulle bli kaos i Sverige om SD kom in. Sen när det visade sig att kaoset uteblev lät det både från vänster och höger att SD inte hade något inflytande i politiken. Därefter försökte 7-klövern låtsas att SD inte fanns till, i nästa stund skulle de ta debatten.
I kvällens SVT Agenda sitter Stefan Löfven (S) och säger att blockpolitiken måste få ett slut i ett försök att bryta SD:s vågmästarroll. Stackarna de har det inte lätt. Hur de än försöker så ökar väljarstödet för SD. Förhoppningsvis har nu "det sovande folket" börjat vakna ur sin Törnrosa sömn, väckta av prinsen Jimmie.

 
Ingen bild

Leon

11 november 2013 00:05

@ Wagner

I så fall skulle tårtdamen vara i gott sällskap. Med tanke på hur det gått för andra som fått denna "utmärkelse". Hon platsar ju onekligen i det "gänget" tillsammans med såna "stjärnor" som Refaat El-Sayed, Hans Holmér, Ebbe Carlsson och Ludmila Engqvist :-) . Knappast personer som idag skulle omnämnas med respekt och beundran. Dessvärre skulle hon ju också då kunna nämnas i samma mening som betydligt mer förtjänta personer som Sarah Wägnert (lex Sarah ni vet), Magdalena Forsberg, Carolina Klüft och Anna Lindh.

Leon d´O.....

 
Ingen bild

Magentan

11 november 2013 00:06

Jag tycker det verkar som att folket har börjat vakna upp så smått även här i Sverige och ana vad som händer här i vårt land. De verkar rentav börja inse SVT:s och SR:s fula och falska agenda. Dessutom vågar till och med en och annan kändis eller halvkändis skriva eller säga ett och annat sanningens ord om vår katastrofala invandringspolitik. Tydligen inte riktigt lika fult och farligt längre att offentligt yttra en och annan av alla de SD-sanningar som alla tidigare så sjukt förfasat sig över.

Här finns t.ex ett intressant blogginlägg av samhällsdebattören Nima Gholam Ali Pour, som anser att "den förda invandringspolitiken är en moralisk, ekonomisk och social katastrof". Nedan några citat ur inlägget med titeln "En invandringspolitik för ett socialt hållbart samhälle":

"De politiker som ofta är för mer invandring bor så långt borta från de nyanlända invandrarna som möjligt. [...] Detta mönster ser man i hela Sverige. Dessa politiker som inte kan få nog av invandring och älskar hijab och halalkött flyttar till bostadsområden där det varken finns halalkött och där ingen bär hijab."
[...]
"Det finns många som ställer frågan hur politiker kan stödja en sådan extrem invandringspolitik när de ser vad som händer. Politiker ser inte vad som händer för de har valt att bo i en bubbla där de slipper se invandringens konsekvenser. Att visa solidaritet på någon annans bekostnad är inte riktig solidaritet."
[...]
"Den absurda tanken att Sveriges ekonomi kommer stärkas av invandring om vi tar hit folk med krigstrauman och knappt någon användbar kompetens alls har överlevt så länge att stora delar av Sveriges storstäder har förslummats. Denna teori om att människor med varken socialt, ekonomiskt eller kulturellt kapital ska på något mirakulöst sätt stärka den svenska ekonomin är mer en religiös tanke än en migrationspolitisk teori, ..."

Både Nimas artikel och kommentarerna under visar att väljarna i Sverige har börjat vakna, inse läget och förhoppningsvis fatta rätt beslut 2014. Här följer citat från olika kommentarer som indikerar folkets nya vägval.

Anonymous: "Nima, jag är numera sverigedemokrat. Jag har varit sosse också en gång i tiden. Jag läser ofta din blogg, den är en av mina absoluta favoriter. Det enda jag kan beklaga är att du fortfarande är sosse med tanke på dina insikter om hur invandringspolitiken sköts."

Nima: "Jag lämnade Socialdemokraterna innan sommaren. Så jag är ingen socialdemokrat."

En lärare: "Åtskilliga av mina lärarkollegor ser utvecklingen och är bekymrade över detta, vi samtalar ibland om det. Det finns en del som inte vågar diskutera sådant då de är rädda för att betraktas som främlingsfientliga. Jag menar att vi måste vara äkta och beskriva vad som händer utan skygglappar eller känslomässiga låsningar.
Jag har försökt föra upp diskussionen inom det parti där jag tills nyligen var medlem, Kristdemokraterna. Ingen framgång alls! Man blundar, tiger och hoppas att segregationen ska gå över av sig självt. Det gör den inte, ..."
"Jag begärde utträde för två månader sedan ur Kristdemokraterna. En vän är aktiv Sverigedemokrat och vad jag själv står är någonstans mellan dessa partier..."

http://nimatown.blogspot.se/2013/11/en-invandringspolitik-for-ett-socialt.html

 
Ingen bild

Göran

11 november 2013 00:21

@lennart l

Ja, börsen skulle sjunka och kronans värde dala. Hur det gick vet vi, såväl börsen som kronan steg. Dessutom steg Sveriges anseende ute i Europa.

 
Ingen bild

Sverigevän

11 november 2013 01:55

Eftersom sd hävdar att de vinner på tårtkastningen så varför gnälla då?

 
Hiram Li

Hiram Li

11 november 2013 02:13

Det lustiga i detta är att det är Birro som visar att han är dåligt påläst. Det är uppenbart för den som är påläst att Carlitos kritik mot SD var befogad men att Söder blåljög.

Carlito sa : Att en av SDs riksdagsmän (Thoralf Alfsson)öppet kallar sig islamofob.
Söder Svarade: Nej något sådant kunde han inte tro Thoralf sagt.
Fakta: Thoralf skriver på denna blogg "Jag är islamofob och jag kan överhuvudtaget inte förstå att någon med kristen uppväxt kan vara något annat än islamofob" http://thoralf.bloggplatsen.se/2013/10/20/10280036-stening-ar-normalt-for-en-muslim/

Carlito sa: SD är det enda parti som menar att man kan upphöra att vara svensk om man inte följer deras definition av vad svenskhet är.

Söder sa: Nej något sådant säger vi inte läs vårt partiprogram.

Fakta: SD i sitt partiprogram "På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur." https://sverigedemokraterna.se/var-politik/nationen/

Carlito sa : Åkesson säger att islam är det största hotet mot Sverige sedan andra världskriget.

Söder sa: Nej något sådant har Åkesson aldrig sagt.

Fakta: Åkesson skrev i en debatt artikel om islam följande; "Allt detta är i dag en del av den svenska verkligheten. Frågan är hur det ser det ut om ytterligare några decennier, när den muslimska befolkningen, om nuvarande takt håller i sig, har flerdubblats i storlek och många av Europas större städer, inklusive Malmö, med största sannolikhet har en muslimsk majoritet.
Den mångkulturella samhällseliten ser kanske denna framtid som en färgglad intressant förändring av ett Sverige och Europa som man allt som oftast förnekar ens någonsin har varit ”svenskt” eller ”europeiskt”.
Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år." http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12049791.ab

Slutsats: Björn Söder ljuger!

Något att tänka på: Varför är det så att SD inte kan stå för sin politik och ständigt känner sig manade att ljuga om de nu ser islam som det största hotet sedan andra världskriget varför inte stå för det?

PS. Den som vill se de exakta ordalydelserna i konversationen mellan Carlito och Söder bör kolla här http://www.svtplay.se/debatt?tab=program&sida=2

http://envitros.wordpress.com

 
Ingen bild

S-E Karlsson

11 november 2013 05:26

Hur många är det inte som drar fram intermessot med de så kallade järnrören och SD ? Men man säger inget om den mörkhyade Doudou i Ljungsbro som slog ihjäl två st med ett järnrör ! Då tiger man som muren !

 
Ingen bild

Stefan A

11 november 2013 06:29

Att den något överåriga terroristdamen skulle upphöjas till hjältinna i den Stockholmska inavlade mediala nomenklaturan är knappast någon högoddsare....

 
Ingen bild

Stefan A

11 november 2013 06:45

Du Hiram Li här har du googlat hela natten på saker som du kräver att Söder skall svara ögonblickligen på, det är till att ha krav...för övrigt skulle programmet handla om tårtincidenten, det stod inget i programbeskrivningen att "nu skall vi ha rättegång mot SD" för då kunde kanske Söder förberett sig på ett annat sätt.

 
Ingen bild

Hulda mk1

11 november 2013 06:48

"Artisten" Carlito hade nog rökt "något" innan torsdagens Debatt. Alt. lider han av någon bokstavskombination. Något i hans beteende och uppsyn tyder på det.

Att AFA-tanten blir mediavänsterns hjältinna är tyvärr inte oväntat, men tragiskt.
Snart sitter säkert Järnrörsmannen som tragiskt förändrade livet för många i Ljungsbro i någon soffa, med en förstående programledare...

 
Svensson

Svensson

11 november 2013 06:56

SVT måste börja kolla upp vilka dom släpper in i deras tv-studio, man måste höja kraven,det är ju ändå statlig tv som vi skattebetalare betalar.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

UncleBob

11 november 2013 06:56

Hiram Li: Du försöker piska en död häst i ditt hat mot sd
För det första så är ordet "Islamo-fob" en "skvader", ett icke existerande ord som används för att man inte klarar av att försvara Islams människofientliga ideologi. För det är en sjuk ideologi precis som kommunismen fascismen och nazismen.
Jag förmodar att SD-hatare som du gottar sig i Tårtnings-attacken som utfördes av Irene Markowitz. Då bör du känna till hennes bakgrund som storlangare av tunga droger till missbrukarledet.
Dessutom har hon 15 färska domar förolika brott i bagaget.

Att hon därutöver är "anarkist" gör henne till en simpel antidemokrat eftersom anarkismen motsätter sig den parlamentariska demokratin. Jag röstar själv på SD och anledningen är en politik som bygger på sunt förnuft. Att du framstår som väldigt falsk i dina försök att manipulera sanningen kan därmed fastslås.
Att som Aftonbladet gjorde, sätta citattecken kring ett påhittat citat, är lika falskt som det är betecknande att du kör vidare på detta spår utan att bry dig om sanningen.

 
Ingen bild

Tobbe S

11 november 2013 08:11

@Hiram Li
Frågan är om Hiram Li förstår skillnaden mellan orden islam och islamism? Hos kristenheten gör vi skillnad mellan kristendom och kristen fundamentalism. Hiram Li! Ordförståelse är en bra greja som du borde öva på.

 
Ingen bild

Jepstat

11 november 2013 08:17

Hiram Li
Du har rätt i det du påstår, men om man tar meningar ur sitt sammanhang så blir det inte rätt ändå.
Ja. Kloka personer fruktar islam och ja, islam är ett hot. Men mot hela världen och oss som bor i den.
Ja. Icke-svenskar kan bli svenskar. Men av det kan ju också svenskar bli ex vis fransmän.
Du ser inte skogen för alla träd Hiram Li.

 
Ingen bild

Sverigevän

11 november 2013 08:31

Det her visat sig många gånger att sd ljuger liksom Söder gjorde.

 
Ingen bild

Sladden

11 november 2013 08:31

Att Strömstedt bjuder in henne har att göra med att hennes tittarsiffror sjunker som en sten.

 
Ingen bild

Åke

11 november 2013 08:46

...Inget att bekymra sig över längre. Jag märker också att folk vaknat till mera och mera och börjar följa vad som skrivs och sägs, samt upplever ett samhälle som står i motsats till vad medievänstern försöker få detta till.
I torsdagens debatt var det mycket tydligt att motståndarna till Björn Söders argument inte höll.....De faller allt oftare på sin egen orimlighet, och man kan verkligen ana att debatterna många gånger är "riggade", när man är riktigt vaken och skärskådar det hela i direktsändningen. T.o.m applåderna känns "riggade" mellan varven för att ge sken av att SD har fel och resten sitter med sanningen!!!
Opinionssiffrorna talar sitt tydliga språk, vem som har sunt förnuft och vilka som inte har det....:)

 
Ingen bild

Tony

11 november 2013 08:49

Ibland får namnet på ett program sin rätta innebörd,
i gårdagens Agenda visade det sig tydligt att
programledaren hade en Agenda, när hon som en papegoja
tjatade på Stefan Löfven, om han inte kunde tänka sig
att regera ihop med kommunisterna i VP, trots att han
svarade att dom gick till val på egen Majoritet, så
återkom frågan ett tiotal gånger från tjatmostern.
Det känns nog bra för Jonas Sjöstedt att ha en egen
programledare som propagerar för hans parti.

Sen är det lustigt att höra denne Stefan Lövden, och
även Alliansen så tvärsäkert uttala sig vad man ska
göra för att stänga ute SD från vågmästar rollen.
Hur tänker dom göra ifall SD uppnår 20% och
därutöver? Hur långt är dom beredda att gå i
demokratiförakt för ett valresult? Ja det verkar
onekligen som dom är beredda att ta till ganska smutsiga
metoder, när man så självsäkert säger att man vill
stänga ute SD från inflytande!

 
Ingen bild

S-E Karlsson

11 november 2013 09:48

Sossarna har fått stora byxskälvan och vet inte riktigt hur dom ska agera !

 
Ingen bild

Hacke

11 november 2013 10:08

SVT och TV4 tycks tävla i grenen oseriositet i den förtvivlade jakten på uppmärksamhet. Att tittarsiffror är ett kvantitativt, icke kvalitativt, begrepp ligger ju i sakens natur. Man kan tycka att åtminstone public service-tv:n genom deras avtal skkulle hålla sig för god för denna dårarnas kapplöpning. Men deras egna högtidliga deklarationer kring riktlinjer och målsättningar väger uppenbarligen lätt när det gäller det organiserade förföljandet och smutskastningen av den gemensamma fienden sd.

 
Ingen bild

Lärare

11 november 2013 10:16

SVT Debatt en sorglig historia!
Varför klarar inte de inbjudna gästerna av SD? De måste alltid vara i majoritet när SD är inbjuden. Alltid minst två mot en.
Det enda argumentet de har är "järnrören", som egentligen var aluminiumrör.
Det var dessutom inga riksdagsmän vid den tidpunkten!

Jenny Strömstedts stora okunnighet som journalist, medvetet eller inte, förnekar sig aldrig. Minns när hon skulle analysera Jimmies tal i Almedalen, - "Men vad hade han för skjorta på sig" - blev vad hon kom fram till. Minst sagt skrattretande och nu bjuder hon dessutom in denna tårtkastande vänsterextremist.
Säger en hel del om trovärdigheten av programmet och journalisterna.

Får mig att återigen efterlysa "storsatsningen" från SD!
Dags att sätta fart nu! Folket måste upplysas om vad som försiggår i media och landet i stort .

 
Ingen bild

lundabo58

11 november 2013 11:22

Är det öht någon som tittar på Jenny Strömstedt?

 
Ingen bild

Magentan

11 november 2013 11:39

@ Hiram Li

Fakta: Trots att du har skrivit av ett långt stycke ur Åkessons artikel i Aftonbladet fick du ändå inte med något av det du tänkte bevisa. Ingenstans i det du har kopierat ovan av artikeln står det att "islam (eller muslimerna) är vårt största hot".

I stycket före din avskrift hade Åkesson räknat upp en mängd förändringar i Sverige som tydligt visar hur det svenska samhället på kort tid har förändrat sig för att anpassas till islam, och att det VI SVENSKAR SOM SUCCESSIVT TVINGAS ANPASSA OSS TILL ETT ISLAM-SAMHÄLLE.

Under de fyra år som har gått sedan artikeln skrevs har denna svensk-anpassning till ett islam-samhälle fortskridit. Ett exempel är att i en och annan skola räcker det inte nu längre att man tvingas ha halalslaktat kött som ett extra fördyrande alternativ till vanligt kött, utan nu ska man övergå till att servera ENBART halalslaktat kött de dagar kött står på matsedeln. Svenska icke-muslimska barn ska alltså TVINGAS äta halalslaktat kött p.g.a islam!

Det är denna nu fortgående övergång till ett alltigenom islamanpassat Sverige som Åkessons artikel syftar på när det står att: "... Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden".

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12049791.ab


 
Hiram Li

Hiram Li

11 november 2013 11:47

@Stefan A
Björn Söder bör känna till sitt eget partiprogram, samt vad hans partiledare säger i Åkessons mest omtalade debattartikel något annat vore skandal. Jag är övertygad om att Söder vet dessa saker men väljer att ljuga. Tråkigt bara att han ostört får ljuga på bästa sändningstid.

@Uncealbob
Frågan du bör ställa dig är om det är så rimligt att vara islamofob varför förnekar Söder att företrädare för SD är det? Nej jag gillar inte att någon tårtas, till skillnad från Björn Söder som tycker det är roligt när andar partiföreträdare än SD tårtas.

@Tobbe S
Jo nog har jag bra koll på skillnaden mellan islam och islamism http://motargument.se/2013/03/06/islam-ar-ingen-ideologi/ det samma kan jag dock inte säga om många i SD lägret.

@jepstet

Om allt detta är så självklart, om alla kloka människor bör frukta islam osv. Hur kommer det sig då att Söder inte vågar stå för det, hur kommer det sig att han känner sig manad att blåljuga om vad SD står för.

http://envitros.wordpress.com

 
Ingen bild

Magentan

11 november 2013 13:23

@ Hiram Li
Som du ser i min kommentar till dig ovan är det inte Söder som ljuger om Åkessons omtalade debattartikel, utan DET ÄR DU SOM HAR MISSUPPFATTAT DEN, liksom många andra har gjort. Aftonbladets ohederliga ändring av rubriken gav läsarna en felaktig utgångspunkt för att tolka artikeln. Tidningens påhittade rubrik till artikeln är ju: "Muslimerna är vårt största utländska hot".

Åkessons egna och helt korrekta rubrik, som Aftonbladet tog bort, var:
"SVERIGES MAKTHAVARE BLUNDAR FÖR FARORNA MED ISLAM"

Åkesson beskriver i artikeln hur "dagens mångkulturella svenska maktelit är totalt blind för farorna med islam och islamisering".
Citat från artikeln: "Man utgår från att muslimer inte vill någonting hellre än anpassa sig till ett västerländskt levnadssätt och västerländska normer, liksom att islam i grund och botten är samma sak som kristendom med den enda skillnaden att muslimer har ett annat namn på Gud.
Därmed antar man också att man kommer att kunna tämja islam på samma sätt som sekulära krafter sedan århundraden tillbaka tämjt den europeiska kristendomen och förpassat den till den privata sfären."

Det är ju just detta som inte fungerar. Islam kan inte förpassas till den privata sfären, eftersom islam genomsyrar hela samhället, inklusive privatlivet, med sina sharialagar, som inte alls är i samklang med västerländska lagar. Islam bestämmer hur man ska vara klädd, att kvinnorna ska täckas, att en man får ha fyra fruar, vad man ska äta, att kött måste vara halalslaktat osv. Islam har t.o.m regler för hur man ska göra när man går på toa.

 
Cavatus

Cavatus

11 november 2013 13:37

Även jag blev oerhört illa berörd av torsdagens SVT Debatt, som var så pajasartat att jag blev tvungen att blogga om det, trots att jag inte längre bloggar utan lägger krutet på flygbladskampanjen.

http://aktualia.wordpress.com/2013/11/11/svt-debatt-avslojat/

http://aktualia.wordpress.com/2013/11/11/svt-debat

 
Ingen bild

Göran

11 november 2013 14:24

Till "Hiram Li" vill jag säga: Läs Wilhem Mobergs novell från 1941 "Svensk strävan".

Låt mig gissa att Du efter detta löser enkel biljett till Cuba.

 
Ingen bild

Hans

11 november 2013 14:45

Helt OT
Har märkt att man får mindre och mindre förfrågningar från You Gov sedan jag i varje undersökning meddelade att jag kommer att rösta på SD

 
Ingen bild

Magentan

11 november 2013 15:19

Läs i Exponerat om den somaliska 10-barnsfamiljen som fick en 4-miljonersvilla av kommunen (=skattebetalarna) efter tidningen Metros snyftande!

http://www.exponerat.info/somalisk-10-barnsfamilj-fick-villa-for-4-miljoner-efter-metros-snyftare/#ixzz2kLT15lA9

Den artikeln påminner mig om en annan artikel i en av Sveriges stora kvällsblaskor för några år sedan om en annan storfamilj, försörjd av skattebetalarna. På en stor bild satt en hitkommen somalisk man omgiven av sina 2 fruar samt 10 barn (fruarna och flickebarnen ordentligt slöjomsvepta) och mannen ställde följande fråga: “Är det fel i Sverige att ha många barn?”...

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

11 november 2013 15:28

Ja, den här "Carlito" som jag aldrig hört talas om tidigare var ju direkt pinsam att se och lyssna på. Han bara satt och flinade när hans floskler tagit slut och inte kunde komma med fler argument.

http://karlskronabloggen.se

 
Ingen bild

Johan

11 november 2013 15:49

"Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år" är ett ordagrannt citat fråm Åkessons Aftonbladetartikel, inget tvivel om det.

För att avgöra om Aftonbladets rubriksättning var korrekt gäller det då att bena ut vad JÅ:s syftning med "detta" avser.

I stycket ovanför står det ordagrannt "Frågan är hur det ser det ut om ytterligare några decennier, när den muslimska befolkningen, om nuvarande takt håller i sig, har flerdubblats i storlek och många av Europas större städer, inklusive Malmö, med största sannolikhet har en muslimsk majoritet. Den mångkulturella samhällseliten ser kanske denna framtid som en färgglad intressant förändring av ett Sverige och Europa som man allt som oftast förnekar ens någonsin har varit ”svenskt” eller ”europeiskt”."

Den rimliga tolkningen blir väl då väl att den muslimska befolkningen är det hot som skulle vara "vårt största utländska hot sedan andra världskriget".

Sålunda är Aftonbladets rubriksättning (utifrån sedvanlig texttolkning och syftningregler) helt korrekt. Är det så att JÅ anser sig ha slarvat med textlydelser och syftningar vore det ju lämpligt att han själv skriver ned detta som en dementi till sin artikel.

Gärna då med rubriken "Muslimerna i sverige inget hot". Om det är så han och SD tycker, vill säga!

 
Ingen bild

Rune

11 november 2013 15:50

Strömstedt?
Var det inte en chefredaktör på en av kvällstidningarna som hette Strömstedt?
Vissa namn i medierna tycks gå igen oberoende av om det är tidningar eller etermedier?

 
Ingen bild

Kurtan

11 november 2013 16:13

@Johan,

Kanske du finner bl.a bifogad information från en "British" syrienturist som har planer för UK intressant med tanke på ditt senaste inlägg...

http://www.youtube.com/watch?v=7jD146Rx80k&feature=player_embedded
MVH

 
Ingen bild

Hulda mk1

11 november 2013 16:21

Hiram Li...
Kan man enligt dig vara Islamkritisk, eller blir man då omedelbart "Islamofob"?

Vi här står inte inför Islam som Tyskarna på sent 30-tal naivt med högerarmen höjd i hyllning för Nazismen.
Vi tänker LITE längre...

 
Ingen bild

World Traveller

11 november 2013 16:33

Hiram Li
Min närmaste kollega och chef är muslim från Pakistan och han låter precis som vilken Sverigedemokrat som helst. Han och flera andra här säger precis som Åkesson att dagens islam är ett hot mot hela vår värld. Allt fler muslimer radikaliseras av hatspridande imamer och Muslimska Brödraskapet. Om detta inte stoppas på nåt vis så står vi inför en liknande eller troligtvis större katastrof än Nazisternas angrepp på Europeiska länder under 2a Världskriget. Kan också tala om för dig att Saudi, Qatar, UAE, Marocko och Turkiet köper militär hårdvara (tanks, stridsflyg m.m.) som om det håller på att försvinna och de upprustar och tränar stora arme'er just nu. Jag har själv blivit erbjuden att utbilda arabisk militär 2 gånger men tackat nej för jag anser att vi inte ska utbilda dem som jag tror kommer att bli vår fiende i framtiden.

 
Ingen bild

Linkan

11 november 2013 16:33

När jag läste liknande artiklar ifrån england trodde trodde man att de skämtade, blir verklighet även här
http://www.exponerat.info/somalisk-10-barnsfamilj-fick-villa-for-4-miljoner-efter-metros-snyftare/

Det som verkligen får en flyförbannad är att de har mage att kasta ut 24 pensionärer bara dagar tidigare..
http://www.exponerat.info/24-aldringar-utkastade-fran-boende-i-strangnas-fyra-dagar-fore-villan-koptes-at-somaliefamiljen/

Nu är det Allin som gäller! SD2014

 
Ingen bild

Tommy

11 november 2013 16:34

@Thoralf
För en gång skull håller jag med dig om merparten. Tårtkvinnans mediatid ska naturligtvis vara över. Mest tragiskt.
Söder var tyvärr riktigt bra men otroligt konstig debatt. Tveksam om den ens kan definieras som det. Undrar om det är en konspiration från Debattredaktionen för att öka SD:s väljartal, ler? Just nu borde väl ni vara nöjda med s.k PK-media?

 
Ingen bild

svarm

11 november 2013 17:38

SVT ej trovärdigt, men Toralf tuggar på. Heja på dej

 
Bosse5_7@yahoo.se

Bosse5_7@yahoo.se

11 november 2013 17:44

Anmärkningsvärt att Debattredaktionen bjuder in sådana blåbär som rapparen och företrädaren för hatsiten "inte rasist men". Det blev inte någon debatt över huvudtaget! Inte blåbärens fel, snarare Debattredaktionens fel.

http://yahoo.se

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

11 november 2013 17:49

Rune du är något på spåren :=)(=:, man måste vara diplomerad oikofob för att få beträda Svennes vardagsrum via televison

 
Ingen bild

Magentan

11 november 2013 18:42

@ Johan
Vad Åkesson syftar på med sin kommentar: "Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år"har jag förklarar ovan till Hiram Li så tydligt att jag tycker ett barn som lärt sig läsa borde fatta det.

Läs mina två förklaringar ovan till Hiram Li!
Läs först min kommentar klockan 11:39.
Läs därefter min kommentar klockan 13:23.
Läs sakta och försök tänka samtidigt så ska det nog gå bra!

 
Ingen bild

gunnar

11 november 2013 19:42

skall vi gå efter vad stenkastarvänstern, Stasi-expo samt fjortis inte rasist men har för måttstock för vilka som islamafober så är vi alla det,och jag misstänker att vi är stolta över att vara det med!


 
Ingen bild

Johan

11 november 2013 19:55

Signaturen Magentan verkar vara så säker på Jimmie Åkessons avsikt med formuleringarna i sin artikel som man bara kan vara på talskrivar- eller pressekreterarnivå.

Låt mig då bara få undervisa lite i språkbehandling: Man kan INTE skriva exempelvis "dagens mångkulturella svenska maktelit", därefter skriva ner en LÅÅÅNG textmassa uppdelad över ett flertal stycken och sedan helt plötsligt skriva ett "detta" som självklart ska syfta till en fras skriven 3078 tecken tillbaka. Syftningen hamnar då istället på stycket innan där just precis frasen "den muslimska befolkningen" finns vilken alltså enligt all normal textanalys får företräde till den aktuella syftningen.

Men visst, om Jimmie Åkesson var frånvarande under den delen av sin statsvetarutbildning när momenten textanalys och logik behandlades, missförstånd ska kunna förlåtas och korrigeras, absolut. Om det var så att Jimmie istället ville ha sin text till att det är "dagens...svenska maktelit" som är "vårt största utländska hot sedan andra världskriget", lått Jimmie skriva ner denna förklaring.

(Ni får dock jobba lite på hur ni ska motivera att en "svensk maktelit" samtidigt kan vara "utländsk", men det överlåter jag till er).

 
Ingen bild

HS

11 november 2013 19:55

Som jag sagt innan: Jag äcklas över att vara tvungen att betala för DDR-(S)(V)T och (S)R. SD borde driva hårdare för en avyttring av eländet. För reformera är väl uteslutet när 68-vänstern har förgiftat hela organisationen...?

 
Ingen bild

Ludvig

11 november 2013 20:16

Intressant det Birro har skrivit, även i detta ämne skriver han mycket läsvärt.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

11 november 2013 20:26

Lustigt att du, Johan, kan tolka Åkessons text bättre än han själv? Speciellt som han flera gånger har förtydligat sig angående denna.

Men den kanske är lättare att hitta fel om du tolkar den på ditt eget vis?

 
Ingen bild

Observer

11 november 2013 20:31

Mulla Fazlullah ny ledare för talibanerna i Pakistan har uttalat sig.
"Vaccination är en konspiration av judarna och de kristna,vaccin gör muslimska män impotenta".
Så får vi en förklaring till varför hjälparbetare som vaccinerar mot smittsamma sjukdomar i det nämnda landet mördas gång på gång.Kärlekens och toleransens religion förnekar sig aldrig.

 
Ingen bild

Johan

11 november 2013 20:38

Som jag sagt, skulle Jimmie teckna ner en artikel med rubriken "Sveriges muslimer inget hot", ingen skulle bli gladare än jag.

Jag beskrev bara den logiska textanalysen av Jimmies artikel; men visst, alla kan råka ut för att råka formulera sig mindre lyckat. Dock, Carlitos uttalande i SvT debatt om textens innehåll ägde sin riktighet.

 
Stefan K

Stefan K

11 november 2013 20:45

Debatt förlorade sitt existensberättigande när Janne Josefsson försvann. De bägge inkvoterade kvinnorna som avlöst hon har inte kunnat fylla kostymen.
Idag är programmet nästan en parodi där SVT:s agenda lyser igenom på ett genant sätt.
Kanske inte är så lätt för kvinnorna att hålla i programmet när storebror styr, vad vet jag?

http://petterssonsblogg.se

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

11 november 2013 20:56

Utanför ämnet, men någon kastade Karl Marx bok "Kapitalet" mot tältet där Jimmie Åkesson höll sin boksignering i tisdags och Sverigedemokraterna Stockholmstad har nu lagt upp det till försäljning på Tradera och trots att den är "lite skadad på grund av en kastolycka" är priset redan uppe i 3550 kronor. Ligger dessutom under kategorin "småbarnböcker" vilket gör det ännu roligare!
http://www.tradera.com/marx-kapitalet-auktion_341213_195595180
(om länken ovan fungerar, annars får ni kopiera och klistra).

http://karlskronabloggen.se

 
Ingen bild

Hulda mk1

11 november 2013 21:16

Karlskronabloggen...
Skrattade gott av att Kommunismens bibel säljs under rubriken "småbarnsböcker"!
Fast egentligen borde den tas hans om av särskilt utbildad personal med skyddskläder. Det är få böcker som kostat så många människor livet och förstört det för andra, som denna.
Den har tom. vållat värre lidande än Hitlers "Mein Kampf"...

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

11 november 2013 21:23

Du menar din tolkning som meningsmotståndare, Johan?
Vilket väger tyngst? Varför skulle Åkesson skriva något han genast tar avstånd från?

 
Ingen bild

Per

11 november 2013 21:24

För mig är Islam ett hot. En religion och ideologi som är teokratisk och som står för medeltida värderingar. Hotet blir än mer påtagligt när det finns länder där stora delar av denna ideologi tillämpas. /Per

 
Ingen bild

Johan

11 november 2013 21:31

"Varför skulle Åkesson skriva något han genast tar avstånd från?", du menar att han tycker att muslimerna är ett hot? Ja, det håller jag med dig om, han skrev ju till och med det i sin Aftonbladetartiekl.

 
Ingen bild

Magentan

11 november 2013 21:56

@ Johan
Jaha, nu blir det till att dissekera meningarna och styckena här:

Jag är inte helt säker på vilket "detta" du avser (finns fyra i texten), men jag förutsätter att det är det "detta" som står i artikelns allra sista mening (citat): "Som sverigedemokrat ser jag DETTA som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år."

Frasen "Den muslimska befolkningen" finns INTE i stycket innan som du påstår. Den frasen kommer ännu ett stycke ovanför. I stycket omedelbart innan sista stycket står istället följande: "Den mångkulturella samhällseliten ser kanske denna framtid som en färgglad intressant förändring av ett Sverige och Europa som man allt som oftast förnekar ens någonsin har varit 'svenskt' eller 'europeiskt'."

Ordet DETTA i sista meningen bör givetvis syfta på stycket omedelbart ovanför, vilket jag anser att det helt korrekt gör också.

Jag anser alltså att ordet DETTA i sista meningen syftar på DET FRAMTIDA RESULTATET AV DEN NU PÅGÅENDE SUCCESSIVA ÖVERGÅNGEN TILL ETT ALLTIGENOM ISLAMANPASSAT SVERIGE, SOM DEN MÅNGKULTURELLA SAMHÄLLSELITEN (i motsats till SD) VERKAR SE SOM EN FÄRGGLAD INTRESSANT FÖRÄNDRING AV ETT SVERIGE OCH EUROPA...

Det är alltså denna pågående trend (övergången till ett alltigenom islamanpassat Sverige) som Åkesson ser som vårt största utländska hot. En trend som han lovar göra allt för att vända.

Detta är MIN tolkning, och jag har svårt att tolka texten på något annat sätt.
(Det där du flummade om i slutet av din kommentar om "svensk och utländsk maktelit" bortser jag helt ifrån.)

 
Ingen bild

Johan

11 november 2013 22:19

Nja, om det är "den mångkulturella samhällseliten" som Åkesson avser som varandes "vårt största utländska hot sedan andra världskriget" så uppstår två problem: 1) Åkesson kan inte skilja på neutrum och reale 2) Hur han lyckas definiera den svenska samhällseliten som ett "utländskt hot".

Om man istället tror att det utländska hotet syftar till Åkessons fras "denna framtid" får vi ett nytt syftningsproblem (förutom det allmänna problemet om en "framtid" verkligen kan ha en nationalitetsbeteckning). Och då får vi söka syftningen i stycket innan där Jimmie spår en utveckling av exempelvis ett Malmö dominerat av "muslimsk befolkning".

Men visst, ta du jobbet som Åkessons pressis och skriv i hans namn artikeln med rubriken "Svensk muslimsk beolkning inget hot", då kommer jag att anse saken som utagerad.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

11 november 2013 22:24

Återigen din tolkning grovt färgad av din roll som meningsmotståndare. Trots att flera har förklarat för dig, även Åkesson själv.

Men givetvis är det lättare att belasta motståndare för sånt man tycker de har yttrat och framfört?

 
Ingen bild

UncleBob

11 november 2013 22:32

Signaturen Johan behagar trolla med "missförståndsmetoden" Det är ett uttjatat argumentationsfel som direkt diskvalificerar honom som oseriös.
I en diskussion går det inte an att MEDVETET misstolka allt som sägs eller skrivs och dra förhastade slutsatser, enbart i syfte att stödja sin egen tes. Det är en dödssynd, inom all retorik.
Det ses som rentav oförskämt och förtjänar inte någon uppmärksamhet.

 
Ingen bild

Tommy

11 november 2013 22:40

@observer
Vad bra att du hittat ett citat från den muslimska världens obestridda ledare. Så vi vet hur alla muslimer tänker.

 
Ingen bild

Johan

11 november 2013 23:01

Tvärtom "unclebob", ett klart och tydligt uttalande från Åkesson att han inte betraktar "muslimsk befolkning" som något "utländskt hot" skulle jag hälsa som en diskvalifikation av den slutsatsen som jag just nu drar av hans artikel.

 
Ingen bild

Andreaz

11 november 2013 23:10

@Johan
Vi har passerat utländskt för länge sedan. numera ser jag det som ett internt hot!

AndreaZ

 
Ingen bild

Johan

11 november 2013 23:16

Andreaz, då kan det ju finnas anledning för dig att, innan du lägger din röst på SD, ta reda på om Åkesson håller med dig om att det är ett hot (så som jag hävdar att han gör) eller om han hävdar att så inte är fallet (så som mina motdebattörer hävdar).

 
Ingen bild

Andreaz

11 november 2013 23:29

Sitta och dricka några kalla med Åkesson och samtala är någon jag skulle se fram emot om den chansen gavs :)

 
Ingen bild

Thoralf A

11 november 2013 23:41

Johan

Du glömde svara på min fråga för någon dag sedan men jag ger dig chansen en sista gång.

"Jag är väldigt kritisk till islam och har av många utpekats som islamofob, inte minst Expo. Men jag har ingen fobi när det gäller islam utan jag anser att den som inte skräms av islam och dess fanatiska utövare är väldigt naiv.

Det skrämmer mig när 1500 muslimer i Oslo räcker upp handen för att de anser att otrohet skall straffas med döden genom stening. Skrämmer det inte dig? Eller tycker du att stening är ett naturligt inslag i straffskalan i ett civiliserat samhälle?"

 
Ingen bild

Johan

11 november 2013 23:53

Av hänsyn till bloggägaren och hans läsare tänker jag hålla mig till ämnet för bloggposten (vilket råkar vara debatten i SvT-debatt och de påståenden som framfördes där). Det hör inte till vanligheter att en bloggägare uppmanar läsarna att avvika från ämnet, men här kan tydligen även det hända.

 
Ingen bild

Tobbe S

12 november 2013 00:08

@Johan. Ynkedom Johan att du inte är karl nog att stå för en åsikt. Sluta ynka dig och svara på Thorals fråga istället! Om du inte svarar är du inte värd att ta på något som helst allvar.

 
Ingen bild

Tobbe S

12 november 2013 00:13

@Johan. Tillägg: Neutrum och reale är avskaffat i den nya svenska grammatiken. Visste du inte det, eller läste du den gamla grammatiken? Både islam och islamism är substantiv men har olika betydelse. Detta på tal om ordklasser och grammatik.

 
Ingen bild

Thoralf A

12 november 2013 00:15

Johan

Du brände din sista chans!

 
Lassekolja

Lassekolja

12 november 2013 00:25

Att kallas främlingsfientlig rasist, fascist, nazist, intolerant, odemokratisk, o.s.v.m.m.m.m är ju inget nytt, åtminstone när våra motståndare klassificerar oss. Ikväll har "tårtmadamen" upplyst oss/mig om en alldeles ny(?) term, nu är vi även MÄNNISKOFIENTLIGA!!! Vad kallas då 7:an när dom förvägrar 90-100-åriga människor, plats på äldreboenden alternativt tillbringa den sista tiden i livet tillsammans med sin äkta hälft, p.g.a besparingar. Vi Sverigedemokrater vill prioritera just dessa hjältar, som byggde Välfärdssverige åt oss, som kommer efter, att de skall ha det så bra som öht är möjligt. Då undrar jag, vilka är det som egentligen är MÄNNISKOFIENTLIGA, 7:an eller SD???
Som om inte detta vore nog fick fuskhistorikern Henrik Arnstad sitta i TV4´s morron-TV och, naturligtvis obemött, spy sin galla över "de fascistiska Sverigedemokraterna".
Det är mycket märkligt att samtliga SD-motståndare, utan undantag, har så svårt att styra sin tunga och hålla sig till sanningen, när dom talar om SD. YNKLIGT!!! Det kan knappast bero på nå´t annat än brist på argument!?!

http://www.youtube.com/watch?v=UEMR3A4WLC8

 
Ingen bild

Johan

12 november 2013 00:59

"Han mener erklæringen ikke betyr at forsamlingen ønsker å innføre sharia, den islamske lovgivningen - som blant annet innebærer streng straff av homofili og utroskap - i Norge.

- Nei, det kan det ikke bety. Vi oppfordrer ikke til å implementere islams straffesystem i Norge. Det at hele salen rekker hånda i været betyr at vanlig praktiserende muslimer mener at Gud vet best, uavhengig av hva andre skulle mene om dem, skriver Qureshi i en epost til Dagbladet.

- Betyr dette at alle muslimer må være for dødsstraff og steining? Er de vantro hvis de ikke er for det?

- Om Gud har foreskrevet dødsstraff for for eksempel voldtektsmenn, vil muslimer akseptere det. Om en person ikke vet hva Gud sier om et aspekt av islam, vil det være galt å erklære ham som vantro , svarer Qureshi på spørsmålet."

Men visst, krav på införande av dödstraff gör en ju mörkrädd. Jag skulle till skillnad från dig Thoralf, aldrig kunna vara medlem i ett parti där partisekreteraren (han som satt i Svt-debatt för övrigt) förespråkar dödsstraff.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2719308

SD drev ju för övrigt kravet på dödstraff enda fram till 1999, alltså var det ett dödsstraffkrävande parti som Jimmie Åkesson sökte medlemskap i.

 
Ingen bild

VargMan

12 november 2013 02:11

Johan...
Ska man ta den "dementin" på allvar menar du? Allt är förlåtet, inget farligt har hänt, vi blundar igen och går vidare....
Isf borde det ju räcka även för alla du kritiserar själv som gett "dementier" e.d Om du är konsekvent dvs, men det visar du att du inte är eftersom du vill smeta på Åkesson att han är för dödsstraff trots att det inte varit SD's "krav" på 14 år..
Irrationellt och omoget.

Vilket parti är sas ditt?
Vänder du det ryggen om jag finner politiker i det partiet som sagt/gjort saker som inte du ställer upp på?
Vad i islam är det du gillar så mycket? Förutsätter att du läst koranen osv..

 
Ingen bild

Thoralf A

12 november 2013 08:13

Johan

Det var du som skulle svara! Inte något långt citat!

Nu vill jag ha ditt svar om dösstraff genom stening för otrohet och att 1500 muslimer i Oslo (säkert många svenska muslimer som deltog)tycker att det är världens bästa straff för otrohet.

Sista chansen att svara!

 
Ingen bild

Johan

12 november 2013 08:53

Bloggägaren, vad i mitt svar om att jag tycker krav på dödsstraff är otrevliga (varesig de kommer ifrån radikala muslimer eller Björn Söder) var det som du inte förstod?

Och om jag får fråga, sökte du själv ditt medlemskap i SD på den tiden partiet krävde införande av dödsstraff?

Vargman, jag bara framförde den andra sidans åsikt om vad som hade sagts på mötet. Jag själv behöver inte ta ställning till om dementier (islamisters eller sverigdemokraters) rörande dödsstraff är på allvar eller inte, för mig är det fullständigt otänkbart att rösta eller eller söka medlemskap i partier eller religiösa sekter vars företrädare är oklara i denna fråga.

 
Ingen bild

Thoralf

12 november 2013 11:24

Johan

Vilket parti sympatiserar du med?

 
Ingen bild

Johan

12 november 2013 11:57

Det finns sympatiska inslag i de flesta av partierna.

 
Ingen bild

Thoralf A

12 november 2013 12:44

Johan

Nu undvek du min fråga ännu en gång. Vilket parti sympatiserar du med? Eller viket parti sympatiserar du mest med? Så blir frågan lite enklare för dig då du tycks ha väldigt svårt för frågor.

Du kräver en hel del av andra men du ställer inte samma krav på dig själv. Det är något som du måste lära dig om du skall vara med i en debatt och vara trovärdig.

 
Ingen bild

Johan

12 november 2013 13:17

Herr riksdagsman, jag kan inte finna att jag skulle ha ställt något direkt "krav" på någon här. Du får gärna specificera vari detta i så fall skulle bestå i.

Jag har ställt en enda fråga här, den rör hur ditt eget sökta medlemskap i Sverigedemokraterna i tiden sammanfaller med partiets krav på införande av statligt ihjältagande av medborgare. Anser du att dina läsare/väljare mår bäst att inte känna till dessa fakta är det inget jag tänker bråka om (det är din blogg och du svarar på vad du vill) utan bara i all stillhet konstatera att detta i så fall är ett ärende som du av någon anledning inte vill tala om.

Prcis som jag inte anser mig tvungen att vända ut och in på mitt valkuvert här.

 
Ingen bild

Thoralf A

12 november 2013 14:09

Johan

Du är anonym ändå kan du inte svara på frågan vilket parti du sympatiserar med.

Ställ inga mer frågor om du inte kan svara på den frågan.

 
Ingen bild

Johan

12 november 2013 14:14

Jag röstar på sjuklövern.

 
Ingen bild

Thoralf A

12 november 2013 14:21

Johan

Du saknar ryggrad!

 
Ingen bild

Xerxxes

12 november 2013 18:36

Johan
En övervägande majoritet av världens länder har dödsstraff, bl.a de fyra folkrikaste nationerna. Vad som är extremt Sverige är ofta normalt i andra länder. Det gäller synen på dödsstraff såväl som synen på massinvandring. Sverige är det avvikande landet som utländska journalister gör reportage om när de ska skildra något riktigt extremt. Sverige och Nordkorea

 
Ingen bild

Undrande

12 november 2013 19:26

SLUTA argumentera med "Johan" det ger ingenting eftersom han inte svarar. Han är som en irriterande mygga.

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

12 november 2013 19:38

@ Undrande

Ja, den här "Johan" verkar bara vara någon som vill ha uppmärksamhet och det är meningslöst att ens skriva några svar, samma gäller "Hiram Li" så det verkar som två "nättroll" förirrat sig in i Thoralfs blogg!

http://karlskronabloggen.se

 
Ingen bild

Leon

12 november 2013 20:55

@ Undrande & Karlskronabloggen

Märkligt argumenterande om man ser till att det här vanligen brukar hävdas att yttrandefriheten är mycket beskuren i traditionella media. Att då här avfärda den som inte omfattar de mer allmänt uttryckta åsijterna här som "irriterande myggor" och "nättroll" i syfte att "förminska" dessa personer kan knappast ses som försvar av samma yttrandefrihet.

All respekt till Thoralf som låter dessa "dissidenter" och även sådana som mig komma till tals här.

Nå till ämnet. Har tidigare uttryckt min beundran bör hur Björn S hanterade debattsituationen (och jag är då minst av allt SD-sympatisör...snarast det motsatta). Han utsattes ju för många och ganska insinuanta frågor som han klarade att besvara med beundransvärd behärskning. För egen del skulle jag nog varit rasande redan några minuter in i programmet :-). Men intrycket av debatten som helhet är ändå att han "slirade betänkligt" just i de frågor som bland annat "Johan" och "Hiram Li" tagit upp.

Leon d´O.....

 
Ingen bild

Undrande

12 november 2013 23:41

@Leon
Argumenterande bygger ju på att motparten svarar det sker ju inte i dessa fall! Flera personer har ju försökt få dem att svara men de fortsätter med sina frågor fast DE får svar. Det är utmattande......

 
MetalHeadViking

MetalHeadViking

13 november 2013 15:40

Det visar tydligt att SVT är desperata efter tittarsiffror. Folk börjar fatta att de är helt ointressanta, och allt fler föredrar att följa alternativa medier än Public Service, som helt finansieras med tvång av skattebetalarna, samtidigt som man frivilligt donerar pengar till de alternativa medierna.

http://detopaverkadesinnet.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards