thoralf

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2013

SD BEHÅLLER VÅGMÄSTARSTÄLLNINGEN I RIKSDAGEN

Av Thoralf Alfsson - 6 oktober 2013 22:18

Min slutsats efter dagens debatt är att jag behöver inte vara orolig för att Sverigedemokraterna kommer förlora sin vågmästarställning i riksdagen efter valet 2014. De rödgröna kommer inte få egen majoritet!


Stefan Löfven var väldigt blek och kom inte med några riktiga svar. Det blev mest flummigt och otydligt var de rödgröna egentligen vill.


Skillnaderna mellan bloggen kommer ändras rejält fram till valet och kan mycket väl bli ganska jämn på valdagen.


Det var väl inte Jimmies bästa debatt men det beror väldigt mycket på att han under första timmen släpptes in sist i varje ämne och därmed är han lite efter de andra och får inte någan chans till repliker. Givetvis är det en taktik från ansvariga från SVT.


När flyktingfrågan diskuterades fick dock Jimmie komma in efter Reinfeldt vilket då ger andra möjligheter att delta mer aktivt. Jag hade gärna sett att Jimmie varit lite tuffare i sin retorik. Men det kanske beror på att jag själv ofta kör med lite hårdare retorik.

 
 
Ingen bild

Lärare

6 oktober 2013 22:44

Exakt!
Jimmie var rätt så blek ikväll. Dessutom när han var på gång avbröts han av denna Qvartoft ideligen. Han måste tuffa till sig och inte ge med sig så lätt.

Han kommer betydligt bättre fram i de partiledardebatter som hålls i riksdagen, kommer väl en inom kort. Då får han hålla anförande utan att ngn avbryter.

Åsa Romson är en talträngd individ, föredrar Fridolin i stället.
Tycker hela debatten var urtråkig, hade räckt med Reinfeldt och Löfvén studion.

 
Ingen bild

rmagnusson@bredband.net

6 oktober 2013 22:58

Tvärtom!

Han gjorde en mycket bra debatt! Jag var mycket imponerad av hans insats, inte för mycket inte för lite, alldeles alldeles lagom. Såg ni och hörde att dåren " " vid några tillfällen lutade sig emot hans tillägg?

 
Ingen bild

SM811

6 oktober 2013 23:34

In och rösta på DN. Rätt typiskt att invandring fick 10 min medan de andra ämnena 20 min.

 
Lassekolja

Lassekolja

6 oktober 2013 23:36

Tyckte Jimmie var efter omständigheterna klart godkänd. Däremot får Svt-Agenda´s upplägg underkänt. Jag blir mycket irriterad varje gång Jimmie blir angripen utan chans till replik, absolut inte OK! På slutet blev det väldigt konstigt när Annie Lööf "pliktskyldigt" angrep Jimmie för ingenting, som ett slag i luften.
Jag hade istället gärna sett ett annat upplägg: Anser att varje partiledare borde få 5min. var att inleda och 1min. var att avsluta och där emellan debatt. Både inledning och avslut skulle då enbart handla om den egna politiken.
Om jag fick råda hade Svt under våren2014 inlett en serie, innehållande en timme var åt varje partiledare med utfrågning. Därefter lottade debatter så att varje Allianspolitiker fick möta varje oppositionspolitiker. Då fick intresserade tittare en chans att sätta sig in i vad resp. parti vill åstadkomma. Jag kan faktiskt inte begripa varför publikservice-TV inte gör mer under ett valår, t.o.m "supervalår".

http://www.status.st

 
Ingen bild

Lars

7 oktober 2013 00:06

Tycker JÅ klarade sig galant ikväll. För första gången har också ångesten hos de andra partiledarna släppt angående Sverigedemokraterna. Saker och ting normaliseras vilket är bra för SD:s möjlighet att växa i opinionen. Förutom sista punkten brott och straff, där Reinfeldt drog till med en fuling om att brottsligheten minskar, gjorde JÅ ett ypperligt jobb. Här måste SD:s representanter läsa på och hitta en taktik för att tvåla till Reinfeldt. Alliansen kommer antagligen att använda detta mantra enda fram till valet för att undkomma svåra frågor.

Håller med om Lövet som var riktigt svag ikväll. Alliansen kommer nog att stärka sin position till kommande opinionsundersökningar. Undrar hur Aftonbladet tänkt vinkla debatten i morgondagens tidning. Kan inte vara lätt för Lindberg och company.

 
Ingen bild

Jenny K

7 oktober 2013 01:09

Jag tycker JÅ höll god ton. Han visade att SD inte bara kan invandring. Jimmie pratar politik medans 7klövern pratar mest skit.
Däremot saknar jag de ptlddebatter som SVT hade förr i tiden när varje partiledare fick ex 20 min vardera och så räknade en klocka ner minuterna. Alla insåg att minuterna var dyrbara och det blev mer viktigt vad man sa.
Dessutom rättvist och programledarna kunde inte ge ordet efter eget tycke.

 
Ingen bild

Tor Guson

7 oktober 2013 03:05

Tycker Jimmie skötte sig OK. Inte lätt att debattera med sex egotrippade besserwissers. Hägglund var bäst av sjuklövern.

 
Ingen bild

Valle

7 oktober 2013 04:05

Jimmie hade ett balanserad och väl avvägd insats som ingav förtroende.MBG

 
kidspace

kidspace

7 oktober 2013 07:13

In and select on DN. Right common that immigration law law law was 10 min, while the other topics 20 min.

http://www.kidspacemontessori.org

 
Ingen bild

Hasse

7 oktober 2013 07:15

Tycker att Jimmy gjorde en ganska slät figur i debatten, kanske lite svårt att hävda sej när man blir överkörd gång på gång av den kvinnliga programledaren men han måste nog "tuffa" till sej lite.
Dock gjorde Löfven och Romson ännu blekare insatser.
Fortsätter MP med Romson som taleskvinna i debatterna så är partiet snart under 4-procent.

 
Ingen bild

Stefan A

7 oktober 2013 08:10

Gudmundson fd. SvD berömde Åkesson i TV-soffan i morse, och den ökände SD-hataren Marianne Rudnågonting blev nervös och ledde snabbt bort samtalet på de andra partierna, hon är helt makalös den människan, en av de mest lydiga PK-politrukerna som media kan visa upp, och det vill inte säga lite, hennes dagliga excesser tillsammans med expo, efter dåden i Norge, och mot SD är inte bortglömda, Breivik utnämndes nästan till slut som chefsideolog och partiledare i SD trots att SD aldrig haft med denna person att göra.

 
Ingen bild

Farbror Sven

7 oktober 2013 08:34

Jo,jomen mormor Rundström ,hon kan hon .

 
Stefan K

Stefan K

7 oktober 2013 09:11

Jag tyckte Jimmie Åkesson gjorde ett bra framträdande och visade svenska folket att partiet har en betydligt bredare agenda än den media och politiska motståndare vill göra gällande.

Lite tuffare kan han dock bli.

I ämnet asylrätt kunde jag mig märka en liten tuffare attityd från regeringens representanter. Det var inte längre de unisona och hårda angreppen mot Åkesson och kanske att partierna (förutom V och Mp) börjat inse att Sveriges ansvarstagande tagit fler kliv för långt och vad detta nu leder till.

Rätta mig nu om jag har fel, men kunde man inte tolka Stefan Löfvens utspel i ämnet Asylrätt som att han anser det vara bra för Sverige att människor flyr? Lyssna på hur han beskriver den chilenska flyktingvågen undan Pinochets diktatur och ställ er själva den frågan.
Sedan är det bedrövligt att Löfven i ämnat Asylrätt börjar prata om arbetskraftsinvandringen från Europa under 50 och 60-talen med samma jämförande ord som asylinvandringen från Afrika.

Till sist måste jag tillägga att Reinfeldt spöade Löfven i debatten. Nog är han mer statsmannamässig än sossen, men därmed inte sagt att jag inte hoppas att regeringen förlorar valet 2014.

http://petterssonsblogg.se

 
Ingen bild

HM

7 oktober 2013 09:18

Jag tycker Åkesson skötte sig bra och för att kunna sköta sig bättre måste han ha partiet bakom sig i vidare frågor som till exempel när det gäller energipolitiken. Du har ju en liten fördel där T Alfsson som kan ta ut svängarna lite mer och vara mer tydlig i och med att du inte är partiets högste representant. Det är bara så att det tar tid att arbeta fram en heltäckande politik och jag tycker SD är på god och i mina ögon mycket bra väg i detta.

Jag tycker debatten alliansen vs rödgröna var överraskande hätsk och aggressiv och det är inte så säkert att det i långa loppet är så fördelaktigt att vara inblandad i det tjafset?

 
Ingen bild

Hacke

7 oktober 2013 09:28

Har plågat mig igenom det totalt kvinnodominerande statsradioprogrammet P1 morgon i ett fruktlöst försök att få höra något adekvat om gårdagens partiledardebatt.
För att nå dit fick jag först ta mig igenom hur en skrytsam Alice Bah-Gunke inte bara fick berätta vilken formidabel chef hon är utan också god människa som gråter inför sina medarbetare och därigenom får dom att engagera sig för flyktingarnas sak. Vidare kunde jag ta del av hur otroligt allvarligt det ser ut på jazzfronten för kvinnliga musiker, bara en av fyra är kvinnor på Jazzlinjens instrumentalgrenar på Musikhögskolorna!! Omskakande nyheter minst sagt. Samt att vi alla nu klan glädja oss åt att nya Wagneruppsättningen på Kungliga Operan har en tydligare feministisk prägel.
Så var det då äntligen dags för det första av två utannonserade inslagen om gårdagens debatt.
(Trumvirvel): Representanter för moderaternas respektive socialdemokraternas kvinnoförbund skulle recensera! Inte ett ord om de två punkterna flyktingströmmarna i Europa eller brottsligheten. Alla medverkande nämndes på något sätt utom en - ja ni förstår vilken.
Efter att ha plågat mig igenom nästa programpunkt, gullande och lullande med polismörderskan Annika Östberg och reklam för hennes senaste bok var det så dags för politiske kommentatorn Thomas Ramberg att recensera debatten. Inte heller här berördes de två områdena brottslighet, flyktinströmmar och inte förrän man skulle knyta ihop säcken (hade flyktigt berörts enbart som "outsider" tidigare) nämndes Åkesson pliktskyldigast men då naturligtvis i en hånfull slutkläm då han sades bli mycket känsligt berörd då Jonas Sjöstedt tog upp hans höga lön!
Sedan fortsatte mp/v-/feministradion utan mitt vidare engagemang.

Tidigare har det faktiskt gått att lyssna på SR och P1 men jag upplever det som helt uteslutet idag att ta sig igenom denna totala ensidighet gränsande till ren hjärntvätt. Jag tycker sd borde agera kring detta stora demokratiska problem med public service misshandel av objektivitets- och oberoendeskapet inte minst när det gäller områdena nyhets- och samhällsbevakning. Det borde bli en omfattande bevakning, utredning och utvärdering av hur man sköter sitt uppdrag. Som utvecklingen har varit under senare år är detta att gigantiskt demokrati och yttrandefrihetsproblem.

 
Humbug Humbugsson

Humbug Humbugsson

7 oktober 2013 09:52

Sammanfattning av partiledardebatten.

http://www.humbug-humbugsson.blogspot.se

 
Ingen bild

Stig-Arne

7 oktober 2013 09:59

Här kan man lägga sin röst på den enda partiledaren värd namnet:

http://www.dn.se/valet-2014/stundtals-mycket-irriterad-stamning/

(Till höger om artikeln, en bit ner.)

 
Ingen bild

biran

7 oktober 2013 10:05

När Löfven började stimma om högskoleutbildning för poliserna trodde jag att Åkesson skulle ta vara på det öppna målet. 7-klövern gör nämligen precis tvärt om de sänker både de fysiska och teoretiska kraven. Senaste påfundet är att kvotera in zigenarkärringar. Kan det bli värre och längre ifrån högskoleutbildning.

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

7 oktober 2013 10:56

Jimmie får beröm i Svenska Dagbladet!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/partiledardebattens-hetaste-fragor_8587618.svd?sidan=3

http://karlskronabloggen.se

 
Ingen bild

Lärare

7 oktober 2013 10:57

Det går inte rösta längre!

UNDRAR VARFÖR?

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

7 oktober 2013 11:11

Lärare

Om du menar på DN så röstade jag just på Jimmie Åkesson utan problem! Han leder med 35 %, Reinfeldt två på 29 % och sedan ligger de andra sex partiledarna mellan 2 och 12 %!

http://karlskronabloggen.se

 
Lassekolja

Lassekolja

7 oktober 2013 12:28

Jimmie borde nämnt något om lärlingssystem, något som SD tidigare faktiskt var ensam förespråkare för. Idag gör alla det men skulle självklart aldrig erkänna att SD var "först ut".
Lite skrattretande att Löfvén "hatar arbetslöshet" och Reinfeldt, som inte ville vara sämre, "hatar utanförskap", med tanke på att båda, ja, hela 7:an gör allt för att hålla arbetslösheten, som leder till just utanförskap, på högsta möjliga nivå! Inte seriöst att hata både arbetslöshet resp. utanförskap och samtidigt föra en ansvarslös politik, som leder till just detta!
Heja Jimmie!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Lars Rosén SD KALMAR

7 oktober 2013 15:22

Malmöpolisen vägrar gå ut med en fantombild på sexförbrytaren som ger sig på barn. Jag säger bara en sak " tjänstefel ".

 
Ingen bild

Tony

7 oktober 2013 16:02

Biran:
Ja där hade Jimmy Åkesson haft en chance att slå
tillbaka på¨Löfven, eftersom utbildningen av poliser
har fått sänkta krav, för att man ska kunna ta in flera
med utländsk bakgrund. Kraven var hårdare tidigare.

 
Ingen bild

Kurtan

7 oktober 2013 17:08

En partiledardebatt som gav väljarna ytterst lite i information!
Dessa individer, Jimmie undantaget, visar tydligt sitt förakt för det svenska folket genom deras hycklande trams och lögner.

De verkar totalt ha missuppfattat att det är VI FOLKET som är deras arbetsgivare, inte tvärtom som de inbillat sig.

En av dessa korrupta politiker i sju(k)klövern, kommer inte ihåg vilken, menade att eftersom vi etniska svenskar inte föder tillräckligt många barn så måste de importera folk från andra länder, tydligen företrädesvis MENA området?!

Härmed visar de tydligt och klart att för dem spelar det ingen som helst roll vad för människor som utgör befolkningen i Sverige, oss etniska svenskar skiter de fullständigt i utom när det gäller att finansiera deras löner och vansinnesprojekt.

Att de kan skapa vettiga förutsättningar för att stimulera barnafödandet verkar inte finnas i deras tankevärld alls...

För dina barn och barnbarns avkomma kasta dessa förrädare på soptippen, alternativt i fängelse, för GROV TROLÖSHET mot huvudman samt förräderi mot Sverige och det svenska folket för detta är kontentan av deras politik!!!

Väck så många du kan i ditt närområde så vi får politiker som vet att vi folket är deras arbetsgivare samt att de är valda för att värna Sverige och oss svenskar mao absolut inte agera världens socialbyrå...
MVH

 
Ingen bild

Harry

7 oktober 2013 17:26

Begriper inte varför SD inte bedriver lite utpressning mot M om 5:e jobbskatteavdraget. Varför rösta på detta förslag utan att få något i retur! Tror att SD skulle vinna en hel del på att säga nej!

 
Ingen bild

Annelie

7 oktober 2013 18:23

Det känns tryggt att slipa oroa sig. sverigedemokrat för alltid.

 
Ingen bild

Lantjunkaren

8 oktober 2013 05:02

Jag såg själv debatten.Den stora frågan är vem skall samarbeta med vem i regeringsställning ?-Innebär en röst på M att exempelvis C får mer att säga til om än vad som är lämpligt.Likaså innebär en röst på S samtidigt att man hjälper MP och kommunisterna(V) till regeringstaburetterna.

Jimmie klarade debatten bra och fick som siste talare möjlighet att sammanfatta diskussionerna.

Inte vänster eller höger.Utan rakt fram! SD 2014 så klart!

 
Ingen bild

Tommy

8 oktober 2013 23:32

Kan spontant känna. Vad hade ni varit utan Åkesson? Ett betydligt mindre missnöjesparti. Mitt umgänge där de flesta i och för sig sannolikt inte röstar på SD tycker Jimmie är bra och förtroendeingivande. Däremot skrattar man åt typ Björn Söder, Sven-Olof och Ekeroth, som fått en del mediatid. Lite tuffare retorik hade sannolikt skrämt bort väljare. Jimmie är grymt skicklig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards