thoralf

Alla inlägg den 25 september 2013

Av Thoralf Alfsson - 25 september 2013 12:02

I dagens samhälle är det minsann inte lätt att vara polis. Hur man än agerar från polisens sida riskerar man att pk-media skriver negativa artiklar med svarta rubriker.


Svensk polis beskylls för att vara ineffektiv och ha en väldigt låg uppklarningsprocent när det gäller vardagsbrottslighet. Polischef Bengt Svensson åkte för något eller några år sedan runt till de olika polisdistrikten och krävde bättre resultat. De extra resurser som tillkommit inom polismyndigheten har till väldigt stor del hamnat i storstadsområdena, knappast i de mindre polisdistrikten på landsbygden som t.ex Kalmar län, där det istället förväntas en minskad personalstyrka på grund av de ekonomiska ramarna. När sedan polisdistrikten tas bort och det bara skall finnas ett distrikt i hela landet kommer landsbygden åderlåtas än mer på dessa resurser.


Hur skall polisen kunna förebygga brott om man inte får föra register över vissa kategorier av befolkningen som är överrepresenterad i brottsstatistiken?


Hur skall polisen kunna lösa brott om man inte får bedriva underrättelseverksamhet och kartlägga kriminella grupperingar?


Hur tror ni Säpo jobbar med de islamister vi bevisligen har boende i vårt land? Jag är helt övertygad om att det finns mycket gällande släktförhållande registrerat hos Säpo och hur dessa personer reser inom landet och utomlands. Något annat vore mycket förvånande!


Hur kartlägger polisen och Säpo de olika MC-gängen i Sverige?


För mig är det en självklarhet att polisen och Säpo samlar in uppgifter som registreras och används i kommande utredningar eller till förebyggande verksamhet. Samtidigt förutsätter jag att dessa register hanteras på ett ansvarsfullt sätt så att de inte läcker ut till obehöriga och att de endast används till det de är upprättade för.


I Malmö omsätter den svarta verksamheten ca 5 miljarder kronor årligen enligt ansvariga kommunpolitiker i Malmö. Hur skall man kunna bemöta denna kriminella verksamhet om man bakbinder polisens möjligheter att kartlägga grupperingar som ofta lever i ett parallellt samhälle, utanför myndigheternas kontroll? Enligt samma kommunpolitiker skulle ca 12000 av Malmös invånare inte förekomma i de normala myndigheternas register. De deklarerar ingen inkomst men har heller inga bidrag eller andra ersättningar från samhället, utan lever i ett parallellt samhälle med helt andra regler och normer.


När det gäller det aktuella fallet med romer handlar det inte om några hemliga uppgifter utan endast personuppgifter som finns att tillgå på nätet för vem som helst genom t.ex hitta.se eller ratsit.se enligt vad jag uppfattat av de uppgifter som finns i media. Det som polisen sedan gjort är att lägga till släktförhållande. Läs artikel i DN.


Faktum är ju att många privatpersoner lägger upp sin släktforskning på nätet idag.


Vill vi att polisen skall bli mer effektiva i sin verksamhet och att det blir fler personer som lagförs för brott i vårt land så får vi nog tyvärr acceptera att polismyndigheten registrerar personer efter vissa typer av grupptillhörighet, även om en av dessa faktorer kan handla om utländsk bakgrund.


Jag förutsätter att alla vill leva i ett så tryggt samhälle som möjligt och då måste våra myndigheter inom rättsväsendet ges de allra bästa förutsättningarna för att lyckas med att ge oss ett tryggt samhälle. Idag har vi ännu inte kommit dit! Utan utvecklingen går snarare åt fel håll. Ivrigt påhejad av de politiskt korrekta i vårt land.


UPPDATERING!


Jag blir minst sagt beklämd när jag läser artiklarna i media. Jag har inte någonstans sagt eller skrivit att det är ok att registrera enbart på etnicitet. Falskheten i media är besinningslös!


Var någonstans i texten går jag emot min partiledare Jimmie Åkesson? Det vill jag gärna ha svar på.

Aftonbladets artikel är precis vad jag förväntar mig från tidningens journalister. Så långt ifrån verkligheten i mitt blogginlägg som möjligt och med deras egna vinklingar. Min rubrik är "Inte lätt att vara polis". Givetvis utelämnar Aftonbladet mycket av innehållet i mitt blogginlägget.


Jag hoppas däremot att mina läsare förstår meningen med blogginlägget, det som Aftonbladets journalist inte begriper.


Några intressanta blogginlägg som berör samma fråga.


http://cornucopia.cornubot.se/2013/09/media-och-journalister-kartlagger-efter.html


http://cornucopia.cornubot.se/2013/09/omvand-rasism-och-moralpanik-stoppar.html#more


Läs även detta från polisen Peter Springare, Rotelchef, Örebropolisen

http://na.se/asikt/debatt/1.2222451-springare-varfor-ansluter-sig-rikspolischefen-till-drevet-


Lyssna på Peter Springare i Studio Ett






 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards