thoralf

Direktlänk till inlägg 23 juni 2013

ÄR GRANSKNINGSNÄMNDEN OBJEKTIV?

Av Thoralf Alfsson - 23 juni 2013 14:00

 


Den senaste tiden har det kommit flera beslut från Granskningsnämnden rörande Sverigedemokraterna. Den mest uppmärksammade var givetvis den att det är helt ok att sätta epitetet främlingsfientlig på Sverigedemokraterna och sverigedemokrater i publicistiska sammanhang.


Men det har även kommit beslut rörande Radio Kalmar som lät Katarina Mazetti sväva ut i en rad angrepp och osanningar mot mej i ett program. Programmet anmäldes av en lyssnare men givetvis friades programmet och Radio Kalmar. Så länge det är Sverigedemokrater som utsätts är det uppenbarlige helt ok. Läs mitt blogginlägg.


 


Vem är granskningsnämnden?


Den frågan borde intressera många! Vilken oberoende församling är Granskningsnämnden, som dessutom utses av regeringen. Av Granskningsnämndens sju ordinarie ledamöter är sex sysselsatta inom media och fem av dessa är journalister. Endast Granskningsnämndens ordförande är jurist. Något som borde väcka till eftertanke även hos den mest politiskt korrekta medborgaren.


Med andra ord sitter det ett gäng journalister utsedda av regeringen som granskar sina kollegor/vänner. Givetvis är detta fullständigt uppåt väggarna. Risken för vänskapskorruption är minst sagt påtaglig!


Vem vill fälla sin journalistkollega som man skall mingla med i Almedalen under en hel vecka eller träffar på journalistklubben?


Bland de fyra ersättarna finns även två ”journalister”. Det innebär att utav elva ledamöter har minst 8 av dessa varit verksamma som journalister eller har sin bakgrund som journalist. Här kommer en lista på de som regeringen utsett i Granskningsnämnden.


 


Är då Granskningsnämnden objektiv?


Nej, enligt min uppfattning är det omöjligt att var opartisk i denna situation. I alla andra situationer brukar vi vara väldigt försiktiga med jävssituationer men uppenbarligen inte i detta fall. Att det är lätt att skydda en kollega eller före detta kollega eller arbetsgivare är nog inte så ovanligt.

Varför påstår jag detta! Efter bara någon timmas googlande på nätet framstår bilden som ganska klar över vad Granskningsnämndens ledamöter har sina sympatier, inte är det hos Sverigedemokraterna i varje fall..


Ordförande Henrik Jermsten springer uppenbarligen regeringens ärenden.

I samband med tsunamikatastrofen ansåg han att de så kallade tsunamibanden kunde slängas därför att de inte var en offentlig handling. Läs artikel.

Han var även ledamot i regeringsrätten och beslutade då om de märkliga förhållningsreglerna som stasiforskaren Birgitta Almgren belades med. Något som hon fått lida mycket över. Läs artikel.


Elisabet Bäck, redan den 4 februari pekade Elisabeth Bäck ut Sverigedemokraterna som främlingsfientliga på Kkurirens webbsida. Läs följande blogginlägg.


”Precis som vi borde bli bättre på att visa vad invandringen tillför oss, vad spännande och berikande det är att träffa nya människor och hur viktigt det är med denna invandring för Sverige, när vi inte själva inte föder tillräckligt med barn för att klara arbetskraftsbehovet i framtiden.”


”Elisabet Bäck svarar på slutet ”SD:s partiprogram ger på flera punkter klart uttryck för främlingsfientliga åsikter. Även om jag inte pekat ut alla sverigedemokrater som främlingsfientliga så förutsätter jag att de tror på och följer partiprogrammet”.

Ledarartikel


Maria Edström, kulturskribent. Har varit handledare för en uppsats som behandlar Sverigedemokraterna på en mycket negativt sätt. Uppsatsen finns på nätet.


Jan Holmberg, har tidigare visat prov på sin negativa inställning till SD tidigare i granskningsnämnden då han varit skiljaktig då inslag om SD fällts. Läs artikel.


Ingrid Carlberg, gift med Pär Nuder. Hon har hållit seminarier med Sverigedemokraterna som tema vid Göteborgs universitet.


”Seminariet ingick i den serie som arrangeras av JMG:s gästprofessor Ingrid Carlberg, som inledningsvis kunde berätta om hur hon själv gett sig på att granska den svenska rasismen på 90-talet”

Läs här och här


Pia Kronqvist, har en utbildning inom medie- och kommunikation och hon har arbetat inom både radio och TV. Hon har varit ställföreträdande informationschef på Telia i Stockholm, producent på STARK filmproduktion och vice VD på Emmy-belönade Agaton film och television som producerar vetenskapsdokumentärer för SVT.


Dilsa Demirbag-Sten, behöver det kanske inte sägas så mycket om. Men här kommer ändå några citat som visar på hennes "opartiskhet".


Det blir allt lättare att värva missnöjesröster, och de enda som framstår som en opposition till ”makten” är ett främlingsfientligt parti som hotar med att agera. Jag tror dem. De kommer säkert att agera – ickedemokratiskt."


”Nu sitter vi med lite bitter eftersmak. SD växer och är snart det tredje största partiet i Sverige. Det är aldrig för sent att mota det onda.”


Det är aldrig för sent att mota det onda skriver Dilsa Demirbag-Sten, underförstått SD.


Hur många tror att Dilsa Demirbag-Sten och de andra ledamöterna kommer agera opartiskt och inte utnyttja plattformen i Granskningsnämnden för att "mota det onda"?


 
 
Ingen bild

Läckan

23 juni 2013 14:51

Enkelt Thoralf det är bara att verka för att granskningsnämnden skall bestå av vanliga människor utan förutfattade meningar. Bort med alla medlöpare och som sagt sätt in vanligt folk.

En motion om omvandling av granskningsnämnden borde skrivas pronto.

 
Lassekolja

Lassekolja

23 juni 2013 14:53

Detta säger naturligtvis mer om GRanskningsNämnden än om SD.
Sist detta var på tapeten ställde jag tre frågor vid tre olika tillfällen till Lisa Bjurwald:
1) Hur kan jag uttrycka kritik mot (den förda) invandringspolitiken UTAN att Du kallar mig FRÄMLINGSFIENTLIG?
2) Var i SD´s partiprogram står det något som med automatik innebär att SD är FRÄMLINGSFIENTLIGT?
3) Är jag FRÄMLINGSFIENTLIG om jag i vår begränsade ekonomi anser att mina mor- och farföräldrar, som med möda och flit under ibland svåra förhållande byggde Välfärdssverige, i första hand skall ha det så bra som möjligt på "gamla dar"?
Istället för att svara på mina högst relevanta frågor, tog hon helt enkelt bort dom! Därmed bekräftades min tidigare uppfattning om Lisa Bjurwald!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Eric H

23 juni 2013 15:04

Med den samlingen emot sig ser det verklig kärvt ut att får utslag i en viss riktning.
Biasen ser massiv ut!
------------------------------------------------------------------
Palme påbörjade arbetet med raserandet av Sverige - Reinfelt slutförde det..

 
Ingen bild

Kurtan

23 juni 2013 15:29

Vem granskar granskarna?!

Jo, Thoralf hos Sveriges enda demokratiska parti Sverigedemokraterna!

Samtliga i denna "nämnd" har diskvaliferat sig själva genom sitt tydliga jäv och troligen även partisympatier dvs (vänster/kommunister).

Med sitt resonemang och "logik" om "främlingsfientlighet" hos SD, så måste de ju anse att samtliga länder som inte har helt öppna gränser, som Sverige defacto nu har, är främlingsfientliga! Detta gäller således samtliga länder (utom Sverige) enligt deras "logik".


Detta gäller även samtliga länder som har ett försvar för att bekämämpa en möjlig framtida eller nuvarande fiende!!!

Dessa människor såsom dessa hycklare i granskingsnämden är inget annat än ett propagandaorgan för multikulti och raserande av Sverige. De kommer att bli om de inte "kläs av" Sveriges banemän!!!

Bra grävt Thoralf!
MVH


 
Ingen bild

Nu tar vi dom!

23 juni 2013 15:39

Det är som ringar på vattnet,vi alla SDare övertalar våra nära och kära,och påtalar att vi är under belägring!

Muslimerna är västerlandets gräshoppor vilket innebär död och utrotning!
Skillnaden är att vi bjuder in dessa mörker män till vårt naiva smörgårdsbord,och därmed bidrar till vår egen utrotning.

Sverige är svenskt,detta ska vi bevara!

 
Ingen bild

Hasse

23 juni 2013 16:06

Sverige är i ett allvarligt sjukt tillstånd och vän av ordning undrar hur länge och i vilken omfattning detta har pågått. Den ena skandalen efter den andra rullas upp och när man trodde att den absoluta dy-bottnen var nådd uppenbarar sig en ny stinkande och rutten smet. Det står bortom all tvivel att Sverige är i akut behov av ett politiskt paradigmskifte.

 
Ingen bild

Essendon

23 juni 2013 16:10

Granskningsnämnden har några ledamöter som är allt annat än neutrala. Journalisten och Expressenskribenten K-G Bergström är en av dessa:

http://www.radioochtv.se/Om-oss/Organisation/Granskningsnamnden-for-radio-och-tv/Ledamoter-i-granskningsnamnden/

 
Ingen bild

Hulda mk1

23 juni 2013 16:39

Bra grävt Thoralf!
Granskarna skall granskas och borde givetvis vara neutrala. Men nu lever vi tyvärr inte i den bästa av värdar.
Kanske borde en motion i riksdagen om ändrad sammansättning av Granskningsnämnden från SD vara en bra väg till förändring.

Men det som man får blicka fram emot, är deras sura miner under nästa års valvakor. Först EU-valet och sedan riksdagsvalet.

 
Ingen bild

Fale Hin Unge

23 juni 2013 16:45


DETTA VISAR T Y D L I G T VARFÖR MEDIEBRANCHEN MÅSTE REGLERAS.

Precis som:

*Taxi
*Flyget
*Läkare
*Lärare
*Jägare
mf

Media är en branch som idagen samhälle har möjlighet att ställa till avsevärd oreda och skada. SKADA FÖR DEMOKRATIN I LANDET dessutom -Och de har börjat att göra det!
-Nä, Det är hög tid att branchen regleras!!!
Att syssla med sabotage på vår demokrati, istället för att ägna sig åt sin yrkesproffession bör lagstiftas mot, Och uppenbarligen behövs MYCKET KRAFTFULLA straff tillstiftas för ändamålet.

 
Ingen bild

Hulda mk1

23 juni 2013 16:56

Fale Hin Unge...
Varför jägare?????

Att mediabranschen behöver skakas om rejält,visar inte minst Thoralf,s granskning av ledamöterna i Granskningsnämnden.
Allmänhetens tjänare, neutrala och opartiska. Visst...kyss mig i Rxxxn...

 
Ingen bild

Fale Hin Unge

23 juni 2013 16:59

Det kommer att bli YTTERST SPÄNNANDE, TREVLIGT OCH ROLIGT att få både se och höra dessa DEMOKRATI-SABOTÖRER när de i en framtid förmodligen ställs till svars för vad de gjort.

SD är idag på väg att bli SVERIGES NÄST STÖRTSTA PARTI och är redan idag D U B B E L T så stort som vänsterpartiet!!
SENTIOS nya undersökning gav hopp, Närmare 14%.

Ett par tre upplopp till som HUSBY så är SD LANDETS STÖRTSTA PARTI.

Det skall b l i s å s k ö n t och njutbart att få höra dessa rått-journalisters förklaringar till varför de ägnade sig åt sabotage av vår demokrati -istället för sitt jobb.

INGEN SVENSK SKULLE VÄL N Å G O N S I N HA HÅGOT EMOT ATT MAN LAGFÖR DEM SOM VILL FÖRSTÖRA DEMOKRATIN?! .....Nä, Knappast!
Demokrati är något fint och SD skulle få A L L A med sig.

Det tror jag blir MYCKET BRA!


 
Ingen bild

Kalle

23 juni 2013 17:14

""När rättvisan hinner ifatt"" är rubriken på Julia Ceasars Söndagsblogg på snaphanen.dk

http://snaphanen.dk/2013/06/23/sondagskronika-nar-rattvisan-hinner-ifatt/

Alltid lika läsvärt varje gång hon fattar sin mycket vassa penna.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

23 juni 2013 17:37

En skämtklubb i en större skämtorganisation

 
Ingen bild

Hacke

23 juni 2013 17:45

Fick själv ett negativt besked från Granskningsnämnden höromdagen. Det handlade om en grav partsinlaga kring den s k Revadebatten som SR:s nyhetsredaktion gjorde sig skyldig till.
Inte trodde jag på att få rätt med tanke på att den svenska demokraturen i de flesta fall sätter räven att vakta hönsen i institutioner som dessa. Det ger inte minst Thoralfs undersökning klart belägg för här.
Men vi ska aldrig sluta jaga etablissemanget med blåslampa, överallt och ända in i kaklet så vi förhoppningsvis får uppleva den dag då vi kan påbörja utrensningen av politruker och annan sk-t ur de system som ska vara folkets skydd mot överheten - och inte tvärtom som idag.

 
Ingen bild

OH

23 juni 2013 18:04

Den här typen av nämnder är tyvärr ganska vanliga i Sverige.Ex.vis advokaterna har i sin fackförening något dom kallar diciplinnämnd , en sammanslutning som skyddar advokater mot sina uppdragsgivare men som utåt påstår att dom granskar kollegorna om någon anmäler dom för ex.vis oegentligheter.Även här granskar kompisar varandra.

 
Ingen bild

Solidus

23 juni 2013 18:11

Bästa Thoralf,

Jag har i mitt liv förstått hur makten byggs på jävförhållanden:

Försäkringsnämnden: Består av representanter ur Försäkringsbolagen.

Patientombudsmannen: Sitter och äter lunch med läkarna.

Svarta Örns orden: I en av deras lagar står, cit. "Broder skola ej föra talan mot annan broder" I denna orden sitter advokater, domare (lagmän), företagare, politiker samt folk som begått brott men aldrig lagförts för dito.

TT (Tidningarnas telegrambyrå): Vem granskar dessa journalister jo tidningsägarna äger TT.

Försvaret: Waberi (M)sitter i försvarutskottet en person som stödjer Jihad.

Det finns 1000-tals föreningar, organisationer och myndigheter som har en kåranda av att skydda sina egna intressen.

Därav korruption och ren galenskap, advokater tjänar miljoner på den förda invandringspolitiken och de skulle aldrig såga av den gren de sitter på tillsammans med fastighetsägare mfl.

Inte undra på att ett sanningssägande parti som Sverigedemokraterna behandlas som de gör. Det är som en Maffia i hela samhället och bossarna håvar in pengar och skyddar sig genom korruption.

Sverigedemokraterna är ett demokratiskt friskhetstecken som blommar nu och vi "frälsta" vet men se för bövelen till att tala om detta för era arbetskamrater och grannar samt släkt innan vi går under som nation.

 
Ingen bild

Gammal moderat

23 juni 2013 18:29

Reinfeldt och hans kulturminister borde skämmas över bemanningen av Granskningsnämnden. Men den är säkert godkänd av Miljöpartiet och av Journalistförbundet och då är Reinfeldt nöjd.

 
Ingen bild

OT

23 juni 2013 20:24

Monthy Python, svensk media eller sjuklöverpolitk kräver verkligen en ansträngning av betraktaren för att skilja åt idag.

För ibland går svensk media eller Ullenhag på staden som en vanlig man och kallas då Bagdad Bob eller Black Knight, mannen inga fakta eller argument biter på...

Monty Python - Black Knight: http://www.youtube.com/watch?v=dhRUe-gz690

 
Stefan K

Stefan K

23 juni 2013 21:33

En utmärkt redogörelse som belyser det vi misstänkt länge.
Granskningsnämnden är allt annat än neutral och opartisk.

http://petterssonsblogg.se

 
Ingen bild

Stundtahl

23 juni 2013 22:33

Den nyskapade -Myndigheten för radio och TV- har tydligt missat sin uppgift att reglera nämden som har till uppgift att granska.
Kvalitetshandboken -om den finns-? hos denna moderna myndighet verkar att ha hamnat i arkivet oläst.
Den sk ”granskningsnämden”ser ut att vara en komplett skandal....å JO höjer väl inte ens ett ögonbryn kan man tänka.

Tack för din info Thoralf,

 
Ingen bild

Nisse i Hökarängen

23 juni 2013 22:59


Granskningsnämnden tycks inte förstå att ord som rasist, främlingsfientlig och dylikt är skällsord.

 
Lassekolja

Lassekolja

23 juni 2013 23:28

Det är uppenbarligen helt OK med mobbing, iaf när den kommer från rättt håll mot "rätt" offer!?
Slutsats: Var och en som anser, att i vår begränsade ekonomi bör våra äldre generationer, som plikttroget med möda och umbärande har byggt Välfärdssverige åt oss som kommer efter, prioriteras och få det riktigt bra på äldre dar, alla som tycker så är alltså FRÄMLINGSFIENTLIGA!? Det är märkligt att i detta nyspråk byter orden betydelse helt och hållet, plötsligt blir FRÄMLINGSFIENTLIG bland det finaste och ädlaste en ödmjuk och tacksam människa kan bli!!!
Att förnya/byta ut GRN blir ytterligare ett skäl att rösta SD 2014!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Kalleman

23 juni 2013 23:35

Tack Thoralf för ditt engagemang för oss Svenskar, fler måste engagera sig innan det totalt går åt fanders med vårt land, jag förstår mig inte på dessa sk myndighetspersoner som försöker ta död på vårt fosterlandsarv.

 
Lassekolja

Lassekolja

23 juni 2013 23:36

I Absurdistan är alla, som inte anser att vi skall vara hela världens socialbyrå FRÄMLINGSFIENTLIGA! Om det inte vore så sorgligt hade man åtminstone kunnat skratta åt det!
SD 2014!

http://www.status.st

 
Sven Dacke

Sven Dacke

24 juni 2013 02:35

Vi skulle behöva en granskningsnämnd som granskar våran Jordbrukminister som låter storföretagen förgifta oss med Ehec jordgubbar och annat skit, och låtsas som dom är producerade i helt annat land än vad etiketten säger.

Samtidigt etablerar sig Danska grisbönder i öst och mångfaldigar vinsten.
Och hur mår grisarna och vi som äter skiten?

http://https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sou

 
Ingen bild

Putte

24 juni 2013 05:35

KG Bergström har vid flera tillfällen gjort uttalanden i Expressen som visar att han är djupt hatisk mot SD. Han tycker att S och M ska samarbeta aktiv för att blockera SD i Riksdagen. Så opartisk är han.

 
Ingen bild

Sven Dacke

24 juni 2013 06:50

Den välkände "SD Hataren" och Docenten i Statsvetenskap är igång igen i Smålandsposten.

----------------------------
Men alla partier som ställer sig vid sidan av blocken får inte någon besvärlig fråga om vilken statsministerkandidat de avser att stödja. Sverigedemokraterna har sluppit undan denna granskning. Istället riktas ljuset mot alla andra partier som får frågan om de kan tänka sig ta emot stöd från Sverigedemokraterna. Frågan vilket statsministerkandidat som Sverigedemokraterna ska stödja efter riksdagsvalet verkar nästan vara ointressant.

-----------------------------------------------

Här kommer några ´länkar, både till hela originalartikeln i SMP samt även till tidigare "hatartiklar". På grund av kända problem med denna blogg blir länkarna inte "klickbara" utan det gäller att klippa och klistra.

http://www.ur.se/Produkter/169371-En-bok-en-forfattare-Magnus-Hagevi



http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/religionskritiker-ofta-framlingsfientliga_5577641.svd


http://humanistbloggen.blogspot.se/2010/10/svar-till-magnus-hagevi.html


http://www.smp.se/ledare/vem-ar-sds-statsministerkandidat(3825235).gm

-----------------------------------------

 
Svensson

Svensson

24 juni 2013 06:59

SD slåss för Sveriges överlevnad,och då blir dom behandlade så här av SR/SVT ?

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Hulda mk1

24 juni 2013 08:58

Fråga om busstrejken: Är förarna/Facket oroliga för att förarna blir ersatta med utländsk arbetskraft inom en snar framtid?

 
Ingen bild

Niklas R

24 juni 2013 09:52

Granskningsnämnden är en gammal politisk dimridå för att förleda folket i att tro att de kan påverka statens media. Problemet är inte bara att nämnden är politiskt tillsatt den är också helt verkningslös,
Som Ryan Air säger om en annan totalt menlös instans, konsumentombudsmannen, "Så vi blev fällda, och?!?".

Samma sak gäller Granskningsnämnden, om en tidning eller radionkanal blir fälld, så, och?!? Det blir inget mer än så.
Så vida det inte gäller reklam, då kan de få böta, eller våldsamma filmer som inte påannonserats rätt. Men bortsett från det så är det helt riskfritt att ljuga med mera utan att det har någon som helst påverkan på mediets tillstånd.

 
Ingen bild

Lärare

24 juni 2013 09:57

Blir SD i valet 2014!
Ja, så sa en Folkpartist jag pratade med för en vecka sedan.
En Folkpartist, tänk er! Han har nog inte varit så insatt i vad SD stått för och verkar inte heller varit så insatt i Fp:s "massinvandrings-vurmande" politik.
Det tar sig...

Glöm inte berätta om SD:s politik för alla ännu oinvigda presumtiva väljare/medlemmar.

Som tidigare nämnts här på bloggen, saknar vi partiledare Åkessons veckobrev el åtminstone månadsbrev!
Det är väldigt tyst från övriga riksdagsledamöter!



 
Ingen bild

Ronny

24 juni 2013 10:24

Man tror inte det är sant, att KG Bergström sitter i en medial granskningsnämnd! Måste nypa mig i armen. Vet ingen journalist som offentligt i tidningar,radio eller tv, häcklar och spyr sin galla över SD. Han är mycket värre än Täppas Fogelberg p.g.a alla mediakanaler har ostört kan sitta i och sprida sitt förakt för demokratin, och SD. Ett lismande arsle som gömmer sig bakom den svenska röda journalistkåren, inte för att tala fakta, utan för att skrämma och uppvigla. Ännu ett stolpskott som bevisar den låga status som svensk mediakår har, både i Sverige och utlandet.........

 
Ingen bild

lundabo58

24 juni 2013 10:27

Thoralf! Nu efter förvaltningsrättens utslag i licensfrågan är det hög tid för lite "populism", för jag har svårt att tänka mig att flertalet SD:are är för en TV-licens på datorer o mobiltelefoner.

Att gå ut stenhårt mot detta kommer att vinna många poäng i stugorna.

 
Ingen bild

Hulda mk1

24 juni 2013 11:16

Erik Ullenhag besöker idag den Arabiska enklaven Husby. Skrattretande...

 
Ingen bild

Tony

24 juni 2013 11:19

Ordet främlingsfientlig är ett skällsord för att
ta heder och ära av kritiker mot massinvandring.
För hur förklarar annars den så kallade rättsstaten
Sverige att man ger uppehållstillstånd och med borgarskap
åt en massmördare som deltagit i massmord på en folkstam?
Om inte detta är rasism, så vet inte jag vad ordet betyder.
Så vitt jag vet har aldrig Sverigedemokrater deltagit i sådana
sammanhang, men skälls ändå för rasister! Sverige är sjukt!

 
Ingen bild

Hulda mk1

24 juni 2013 11:22

Om man som enskild Sverigedemokrat blir kallad för "främlingsfientlig", kan man då anmäla kränkning..?
Det låter inte så hoppfullt, men de som utsätts för en sådan kränkning bör givetvis anmäla.
Den nya överklassen i Sverige tjänar grova pengar för minsta lilla...

 
Ingen bild

Kalle

24 juni 2013 12:15

""SVERIGE. I Södertälje kan det vara riktigt knepigt att få jobb om man inte talar flytande arabiska.""skriver den sverigevänliga nättidningen "Fria Tider"

http://www.friatider.se/sodertalje-svart-fa-jobb-utan-arabiska

Snart kommer arabiskan till en ort nära dig. Du har väl skaffat en arabisk ordbok eller lärt dig arabiska för att kunna existera i sveriges framtid!!!

 
Ingen bild

Läckan

24 juni 2013 12:23

Idag har jag begärt utträde ur Unionen p.g.a diskriminering.

 
Ingen bild

Magentan

24 juni 2013 12:33

Att det inte finns skuggan av objektivitet hos Granskningsnämnden för SVT och SR, utan att denna nämnd enbart utgör ett falskt spel för gallerierna, är ju hur tydligt som helst, men finns det verkligen inget realistiskt sätt att åtminstone dämpa dessa systematiska grova, övertydliga förolämpningar och lögner mot oss SD:are?

Kanske det inte är direkt olagligt att påstå att ett parti är "främlingsfientligt", men precis som Hulda har jag också funderat över om det verkligen inte juridiskt kan anses kränkande mot person att som enskild sverigedemokrat bli kallad för "främlingsfientlig". I så fall borde det väl vara lika kränkande juridiskt för var och en av oss sverigedemokrater att bli kallade för främlingsfientliga, alltså även i grupp? Nu avser jag sympatisörer och enskilda SD-medlemmar och inte politiska representanter, som tyvärr tydligen får finna sig i väldigt mycket vansinnigt i det Nya Sverige.

Jag vet alltför lite om juridikens slingriga vägar, men undrar i alla fall om det inte skulle gå att som privatpersoner föra någon slags juridisk grupptalan mot att bli påtvingade detta epitet i Sveriges i särklass mest genomslagskraftiga nyhetsorgan som dessutom har den dåliga smaken att påstå sig vara "fria och oberoende från både politiskt och kommersiellt inflytande"?

Det måste väl finnas något annat alternativ än den där helt meningslösa Granskningsnämnden?

 
Ingen bild

Magentan

24 juni 2013 12:50


@ "Läckan", som har begärt utträde ur Unionen pga diskriminering.

BRA gjort Läckan!!!


 
Ingen bild

Glada nyheter

24 juni 2013 13:28

Kom ut kommer inte längre ut
RFSL lägger ner tidskriften efter 33 år.

Tidningen Kom ut har slutat komma ut. RFSL har inte råd att publicera den längre.

Organisationsbidraget har inte räknats upp skriver redaktionen i sista numret. För fyra år sedan gick RFSL ned i utgivningstakt, men det hjälpte inte. Så nu förlorar Sverige en av få riktigt roliga och viktiga aktivisttidningar som funnits ända sedan 1980. En medlems- och gratistidning som i sista numret visa hur fascinerande väl den lyckats befinna sig i samhällsdebattens frontlinje de senaste 20 åren.

http://www.aftonlognen.se/kultur/article17009894.ab

 
Ingen bild

Medborgaren

24 juni 2013 13:41

OT/ Expressen & Aftonbladet är rasister!
Stora artiklar om utländska vägpirater med utlandsregistrerade bilar, det kunde väl lika väl vara "Svenskar" eller? Åtminstone enligt PK-stollarnas logik.......................
Detta fenomen är för övrigt ännu ett bevis vad vi vanliga stackare drabbas av tack vare den fria rörligheten inom EU!
Vart har vårt vackra, fredliga o en gång så framgångsrika land tagit vägen?

 
Lassekolja

Lassekolja

24 juni 2013 13:46

Hulda mk1 säger alltid bra saker men denna gången vill jag framför allt instämma med "lundabo58". SD skall absolut köra stenhårt mot att datorer, läsplattor och smarta telefoner blir klassade som TV-mottagare! Populistiskt? Ja, kanske men inte mindre relevant! Sverige har råd att köra hela publicservice utan extra avgifter! Det gäller bara att "se elefanten i rummet"!
Observera att jag säger/tycker detta trots att jag alltid (gärna?) har betalat min "TV-licens"(som det tidigare benämndes) och även "bilradiolicens", som krävdes på 60-talet.
KÄMPA PÅ alla ädla och "främlingsfientliga" människor så påbörjar/fortsätter vi räddningen av Sverige först i september 2013(Kyrkovalet) och därefter i september 2014!!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Magentan

24 juni 2013 13:47

@ Lärare
HÄRLIGT att en folkpartist har öppnat ögonen och inte bara upptäckt vad FP går för utan också hittat hem till verklighetens parti!

Min åsikt är att de partier som är absolut farligast för SD och för vårt land är FP och MP.

PS:
Här är länkar till några riksdagsledamöters bloggar:
http://richardjomshof.wordpress.com/
http://markuswiechel.wordpress.com/
http://sbojerud.wordpress.com/

 
Ingen bild

Medborgaren

24 juni 2013 13:51

OT/ Identitetsstölderna ökar kraftigt, förra året drabbades 65.000 personer i Sverige och lurades på 2,7 Miljarder!
Nu som först börjar Beatrice Ask mfl att diskutera om detta problem ska kriminaliseras!!!! Det anses nämligen inte idag vara kriminellt att stjäla identiteter!!!!!
Vad är detta att diskutera, straffbelägg detta ofog omedelbart och gör krafttag för att förhindra! Stäng alla register för kreti o pleti, det är inte nödvändigt att alla uppgifter är offentliga som exempelvis bil o fastighetsregister..............

 
Ingen bild

Stefan K

24 juni 2013 14:48

Här anser dock granskningsnämnden att SVT agerat opartiskt.
http://www.svd.se/kultur/svt-falls-for-antimonarkism_8289454.svd

 
Ingen bild

sonebo@telia.com

24 juni 2013 16:55

Jag skrev om Elisabeth Bäcks ledare som var helt urbota dum.
http://avpixlat.info/2012/05/05/framlingsfientliga-asikter-enligt-katrineholmskurirens-chefredaktor/

 
Ingen bild

Ludvig

24 juni 2013 19:18

Det är numera inte någon tvekan alls vad jag kommer att rösta på i nästa val.

 
Ingen bild

Lotta

24 juni 2013 21:22

Håller med lundabo58 och Lassekolja om att SD borde ta upp det urbota idiotiska förslaget att man måste betala TV-licens bara för att man innehar en dator. Nej, man kunde löst detta genom att de som redan idag betalar licens kunde logga in på svt:s hemsida och där registrera ett konto. Man kunde använda ett kundnummer och ett tillfälligt lösenord som Radiotjänst kunde placera på avin. Är man inte intresserad av att titta på svt via sin dator skaffar man sig helt enkelt inte något konto. Betalar man ingen TV-licens får man ju heller ingen avi.

 
Ingen bild

Hulda mk1

24 juni 2013 21:44

Lassekolja...
Det är många som kommer med kloka tankar här, så också du. Främst Thoralf, men tack!
Att SD ökar sakta men säkert, finns många att tacka för. Senaste tiden: Husby-ligisterna. vägpiraterna och kräken som i helgen överfallit kvinnor.
Men vi ska inte bara skadeglatt skratta över detta och åt bekymrade partistrateger i Sjuklövern.
Vi ska framför allt skicka en tanke till de brottsoffer som råkat illa ut. Kan det kanske vara något för SD? Ett litet ekonomiskt bidrag till de drabbade brottsoffren?
De förb--nar säkert mångkulturen för all framtid...

 
Ingen bild

Zalgonenko

24 juni 2013 22:33

Ännu en instans som är den svenska politbyråns förlängda arm.
Givetvis skall inte journalister granskas av sina kollegor!
Det blir mer och mer skämmigt att vara svensk.

 
Ingen bild

Thoralf A

24 juni 2013 22:50

Jag skulle faktiskt vilja vända på "steken" när det gäller TV-licens. Om man skall ha rätt att ta ut TV-licens för innehav av dator så skall också SVT och SR vara skyldiga att leverera sin produkt till alla i hela landet med fullgod kvalitet oavsett var man bor.
Det kravet är helt logiskt. Men något som inte SVT och SR kan uppfylla då de inte själva har ansvaret för utbyggnaden av nätet.

 
Ingen bild

lundabo58

24 juni 2013 23:19

@Thoralf A

Helt korrekt. Jag skulle gissa att max 30% av konsumenterna kan åtnjuta SVT:s vänsterprodukt med fullgod kvalitet, i begränsad form när det gäller repris- och playfunktioner. Ännu färre kan se de begränsade livesändningarna.

SVT begär helt enkelt fullpris för en vara de helt enkelt inte kan leverera via nätet.

SVT kan gott skäras ner till en kanal och finansieras via kulturdepartementets ordinarie budget.

 
Nisse

Nisse

24 juni 2013 23:40

Bra Thoralf, du är en verklig hjälte.
Jag föreslår att många här skicar tips till UppdragGranskning och anmäler att UG bör granska Granskningsnämnden.
Rubrik: Vem granskar Granskarna?
Tag med Thorals utomordetliga lista på ledarmöterna och det uppenbara jäv som finns där.

http://www.avpixlat.info

 
Me

Me

24 juni 2013 23:54

OM det blir så att alla måste betala för TV och radio på grund av att man har en dator eller en telefon så måste allas intresse bli tillgodosedda. Hur kan man lösa detta.

http://Sverige

 
Ingen bild

Sven Dacke

25 juni 2013 06:43

Vårdcentraler i konkurs

Vårdföretaget Sensia begär sina vårdcentraler i Kalmar och Hultsfred i konkurs. Bolaget avvecklar även vårdcentralerna i Sundsvall, Boden, Luleå, Piteå och Skellefteå.

Sammanlagt omkring 10 000 listade patienter berörs, skriver Östran och Barometern.

Enligt bolagets vd Johan Bennersten har de marknadsmässiga förutsättningarna att driva primärvård försämrats. Ersättningarna från landstinget har minskat både under 2012 och 2013, enligt honom.
-----------------------------------------------------------

När det inte längre är lönsamt med privatskolor eller sjukvård lägger dom ner eller konkurs, och sedan får kommunen/staten ta över igen, och allt blir som vanligt, förutom att en del har "pumpat ut" ett antal miljoner ur systemet.

Tack 7 klövern

 
Svensson

Svensson

25 juni 2013 06:54

Är svensk massmedia objektiv,när man framställer alliansens politik som bra,med vinklade nyheter ?

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Hulda mk1

25 juni 2013 07:16

Thoralf 22:50...
Klokt tänkt! Som boende på landsbygden, vet jag att det finns många platser där man inte kan ringa med mobilen. (Dock samverkar operatörerna om man ringer 112, så chanserna ökar vid ett nödsamtal).
Och, kan man inte ringa, kan man knappast se på SVT Play heller...

 
Sven Dacke

Sven Dacke

25 juni 2013 07:31

Hej kära tv-tittare
SVT är ditt. Det är du som via radio- och tv-avgiften betalar för att vi ska finnas. Vi gör program om alla och för alla i Sverige. För tv-avgiften får du program som är oberoende, opartiska och sakliga . I Sverige är det bara public service som har det uppdraget.
Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten

Vårt uppdrag är inte att tjäna pengar. Vi behöver inte göra program som lockar annonsörer. Det ger oss en frihet och ett ansvar.

Den här sajten handlar om public service, vårt uppdrag och det arbete som pågår med att ta fram ett nytt sändningstillstånd för SVT.

Här kan du läsa mer om hur den processen går till. Och vad vi på SVT tycker i de olika frågorna.

Eva Hamilton
vd SVT

------------------------------------------------------

PS: Innan SVT kräver alla med dator på pengar är det dags för dom att bevisa det dom påstår angående sitt uppdrag.

Frågan är ven som skall granska, inte Granskningsnämnden i alla fall.

http://www.svt.se/omsvt/fakta/public-service

 
Sven Dacke

Sven Dacke

25 juni 2013 07:40

Mera om SVT och Public Service.

Vad styr public service?
Alla som sänder tv eller radio i Sverige lyder under radio- och tv-lagen. Den sätter de yttre ramarna för alla radio- och tv-sändningar.
Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten

SVT har utöver det även ett sändningstillstånd och anslagsvillkor som utfärdas av regeringen efter beslut i riksdagen. Nuvarande sändningstillstånd gäller till och med sista december 2013.

SVT:s sändningstillstånd säger att företaget bland annat ska utöva sändningsrätten "opartiskt och sakligt samt med beaktande av att en vidsträckt yttrande- och informationsfrihet ska råda".

Anslagsvillkor utfärdas årligen. Där regleras organisationsfrågor, ekonomi och verksamhet som syftar till att utveckla och stödja tv-verksamheten, exempelvis webben.

I yttrandefrihetsgrundlagen förbjuds censur och förhandsgranskning. Därför måste varje tv-program ha en ansvarig utgivare som ansvarar för att programinnehållet stämmer med SVT:s sändningstillstånd och de lagar som reglerar verksamheten. Den person som anser sig vara utsatt för till exempel förtal av någon i ett program kan väcka åtal i domstol mot den ansvarige utgivaren.

Yttrandefrihetsgrundlagen

http://tinyurl.com/qgdxck9

 
Ingen bild

Dille

25 juni 2013 08:49

Herre gud hur Lena Melin avslöjar sig. Inte bara att hon går i god för vänsterpartiets demokratiska pålitlighet, hon går så långt att hon blundar för verkligheten.
Fakta är att
a) Säpo bara kan inleda undersökningar om det föreligger misstanke om brott
b) Flera ledande företrädare för vänsterpartiet förespråkar brott mot grundlaget, dvs väpnad kamp mot demokratin
c) Vänsterpartiet kan misstänkas användas som brottsverktyg i detta sammanhang

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article17016266.ab

 
Ingen bild

J B Doe

25 juni 2013 09:03

Enligt svensk lag kan inget företag utföra en tjänst eller pracka på någon en produkt som personen inte bett om och sedan begära betalning för detta.
Men det är just vad SVT/SR nu vill göra. Juridiskt borde det vara solklart att företaget har två saker att välja mellan:
1.Låta bli att sända över nätet
2. Göra det, men utan att kräva in ännu mer pengar.
Jag frågar mig också hur det kommer att fungera med de turister som besöker vårt land och har med sig en mobiltlefon eller en laptop.

 
Ingen bild

SM811

25 juni 2013 09:05

Nu dras tumskruvarna åt ytterligare. Valet närmar sig och alla medel för att tysta folket tas till.
"Prejudicerande dom: Artiklar med läsarkommentarer utestängs från yttrandefrihetsgrundlagen" http://avpixlat.info/2013/06/24/lasarkommentarer-undantas-fran-yttrandefrihetsgrundlagen/

 
Ingen bild

Hulda mk1

25 juni 2013 09:14

Aftonbladet skriver idag om en Svensk hjälte. Hans-Erik Sjöholm. Han infiltrerade Vänsterpartiet under 80-talet och rapporterade till SÄPO.
Då Vänstern i många olika grupperingar, hyllat utomparlamentariska metoder(väpnad kamp), mot politiska motståndare var infiltrationen befogad.
Hoppas verkligen att AFA nu idag infiltreras på samma sätt. Det kraftigt vänstervridna EXPO bör också sättas under kontroll av SÄPO...

 
Ingen bild

alf

25 juni 2013 09:28

@Hulda mk1
Jag kan mycket väl förstå om Lars Ohly och hans "kamrater" är upprörda över denna infiltration. Något sådant skulle ju vara helt otänkbart i deras idealstater.
Eller??

 
Ingen bild

Hulda mk1

25 juni 2013 09:39

Du har alldeles rätt! I de länder där kommunismen styr, övervakas ingen och ingen förföljs.
Ingen fängslas för avvikande åsikter och alla val är fria och demokratiska.
Media får fritt rapportera och ingen cencur färekommer.
Vill man, kan man fritt lämna landet.
Internet är fritt och ocencurerat, så man kan kommunicera med övriga världen. Utan granskning av myndigheterna.
Visst är det så, i Nordkorea, på Kuba och i andra kommuniststyrda länder.
ELLER...???

 
Ingen bild

Sven Dacke

25 juni 2013 11:03

Ring P1 är ett program med mycket skiftande kvalitet.

Dagens program 25/6 bör avlyssnas och Sverker pratar med inringare om avlyssningsskandalen där USA stjäl vår information

Vidare diskuteras våra odugliga personer som kallas journalister.

Programmet rekommenderas, men tyvärr kan jag inte skapa en klickbar länk, ni får klippa och klistra, errel leta rätt på Ring P1

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1120

 
Ingen bild

babar

25 juni 2013 15:53

Det här är en så fet skandal att ni borde använda detta och dra fram hela historien i ljuset, lägg ut den på alla möjliga medier, så många som möjligt av Svenska folket ska veta, sånt här gör oss förbannade, då kommer fler få upp ögonen för vad som hänt med vårt land.

 
MetalHeadViking

MetalHeadViking

25 juni 2013 21:50

Är granskningsnämnden objektiv?

Ja du. Den frågan... Ska man ens behöva ställa den? Självklart är svaret nej. Är Public Service objektiv? Nej! Varför? För att de kan inte det. Det är en omöjlig och orealistisk förväntning.

Jag önskar att Thoralf kunde övertyga sina partikamrater om att Public Service systemet måste helt avskaffas. Public Service har fungerat som Statens och etablissemangets effektiva propaganada maskineri. Dags att montera ner den helt, så att PK-eliten avväpnas ytterliggare.

http://detopaverkadesinnet.blogspot.com

 
Ingen bild

Calle

25 juni 2013 23:41

Sverige borde göra som Grekland, lägga ned och avskeda alla på SRT, så att man blir fri från vänstermaffian som bedriver politisk propaganda och inte neutral nyhetsrapportering, ( som borde vara deras uppgift ),starta upp på nytt från scretch igen med nya opolitiska medarbetare. " Gör om - gör rätt."

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards