thoralf

Alla inlägg den 9 april 2013

Av Thoralf Alfsson - 9 april 2013 22:59

Idag blir det ett annorlunda blogginlägg. De som har följt min blogg ett tag vet att jag fotograferar en del och att många av bilderna på bloggen är mina egna. Inte minst när det gäller politiker.


Jag vet att flera av mina läsare är intresserade av fotografering eller åtminstone varit.


2004 köpte jag en digital compaktkamera av märket Olympus C-750. En kamera jag trivts väldigt bra med men för drygt ett år sedan köpte jag en systemkamera av märket Nikon D3100 med två objektiv, då jag ville höja kvaliteten lite. Efter en tid med Nikonkameran upplevde jag att den inte gav mig den bildkvaliteten jag förväntade mig. Då började jag testa den i förhållande till min gamla compaktkamera. Döm om min förvåning blev stor när min egen upplevelse var att den gamla compaktkameran gav ett bättre resultat.


Nyligen besökte jag en fotohandlare för att där få min kamera testad. Vi gjorde ett stort antal tester med olika objektiv och kamerahus men kunde konstatera att det inte var något defekt på min utrustning. Vi testade då även vilken kvalitetsförbättring de blev med Nikons D5100 och D7000 men skillnaden var marginell. Vilket gjorde mig mycket fundersam.


Handlaren påpekade att det fanns vissa fördelar med en compaktkamera som kanske gjorde att jag upplevde dessa bilder bättre. Därför plockade han fram en ny compaktkamera från Nikon (Coolpix P510). En kamera med 42 ggr optisk zoom och ett pris på drygt 3000 kronor.


Resultatet var frapperande! Utan tvekan gav denna kamera bättre resultat än alla tidigare prövade systemkameror. Vilket var mycket märkligt och jag åkte hem ganska konfunderad.


Efter ytterligare lite informationssökande på nätet hittade jag även en compaktkamera från Canon (PowerShot SX50) med en optisk zoom på hela 50ggr, vilket motsvarar ca 1200mm tele. Efter att jag även sett detta klipp på YouTube bestämde jag mig för att köpa denna kamera som kostade 3790 kronor hos MediaMarkt.



Efter mitt köp har jag nu gjort några egna tester och är mycket nöjd eller rättare sagt otroligt nöjd.

Först en bild tagen med min gamla Olympus C-750 som har 10ggr optisk zoom. Bilden är tagen på ca 8m avstånd.


 


Sedan har jag tagit en bild med systemkameran Nikon D3100 med 300mm tele. Mina klagomål på kameran har varit att den rätta skärpan saknas i bilderna, vilket även går att se på detta exempel.


 


Här kommer ett foto taget med min nya Canonkamera med ca 50ggr zoom. Skärpan är knivskarp och färgåtergivningen är perfekt.


 


Det som är ännu mer imponerande är att jag sedan användt även den digitala zoomen och denna bild motsvarar 100 ggr zoom. Skärpan är fortfarande perfekt.


 


Sedan blir det nästan magiskt när jag använder full digital zoom vilket motsvarar 200ggr. Resultatet är helt otroligt bra enligt min uppfattning. Kom ihåg att bilden är tagen på ca 8m avstånd.


  

Detta är en kamera som är helt perfekt att ha med sig ute i naturen om man vill fotografera t.ex fåglar. Det skall bli väldigt intressant att få använda kameran under våren på Öland och mina promenader i det öländska landskapet.


Den blir också bra att ta avslöjande bilder i andra sammanhang på långa avstånd. Porträttfoto på 20m avstånd!

Av Thoralf Alfsson - 9 april 2013 14:35

bloggen Interasistmen agriper man mig med jämna mellanrum. Nu uppmärksammar man ett blogginlägg som jag skrev den 1 april, dock ej ett aprilskämt. Att de som driver bloggen är närstående personer till Expo förvånar nog ingen. Den naiva syn de har på islam är minst sagt skrämmande.


En annan blogg på vänsterkanten har även skrivit om mitt blogginlägg. Det fotomontage man gjort kan utan tvivel betraktas som förtal. Tidningen Östran har redan hört av sig angående detta fotomontage och blogginlägg.


Nu får vi se om även riksmedia hänger på dessa vänsterbloggar och publicerar fotomontaget.


Här kommer några exempel på artiklar om islam och islamister från kristen media bara de senaste dagarna. Dessa händelser tas som regel inte upp av svensk media och kvällspressen. Om det skulle tas upp utelämnas ofta uppgifter om etnicitet och religion. Allt enligt de svenska pressetiska reglerna, åtminstone om företrädare för media får frågor om varför vissa ”fakta” utelämnas.


Interasistmen och Slutpixlat får gärna kommentera nedanstående artiklar.



Islamister på marsch

”Jag har kommit för att kämpa för islam. Vi vill inte tillåta någon bloggare över huvud taget att uttrycka sig hädiskt om vare sig vår religion eller vår älskade profet Muhammed, säger Shahudil Islam, imam för en moské utanför Dhaka, enligt danska tidningen Kristeligt Dagblad.”

 

”I februari i år blev en anti-islamsk bloggare mördad, vilket spetsat till den redan vassa retoriken på sociala medier mellan övertygade ateister och islamiska fundamentalister.

Gruppen Hefajat-e-Islam, som stod bakom gårdagens jättedemonstration, har framfört tretton krav. Bland annat vill de ha en hädelselag som gör det möjligt att straffa och hänga ateistiska bloggare, rapporterar Kristeligt Dagblads nätupplaga.”


Läs hela artikel i Dagen


Nytt våldsamt angrepp mot kristna.

”Minst 18 personer skadades på onsdagen när muslimer angrep kristna kyrkor och affärer i staden Gujranwala i Pakistan. Tre personer skottskadades, varav en allvarligt. Samtidigt visar en undersökning att nära 40 procent av landets ungdomar ser muslimska sharialagar som det bästa styressättet.”


Läs hela artikel i Världen idag


Ökad islamisering av Gazas skolor

”Flickor över nio år får inte gå i skola tillsammans med pojkar och bör inte ha manliga lärare. Det har Hamas, den islamistiska terroristgrupp som regerar på Gazaremsan, beslutat. Skolor som har kontakter med Israel hotas också med hårda straff.”


Läs hela artikel i Världen idag


Upprörd stämning i Kairo

"Tusentals kopter samlades på söndagen i den koptiska Markuskatedralen i Egyptens huvudstad Kairo till begravningen av de fyra kopter som dödades under ett bråk med muslimer på fredagen, då även en muslim dödades. En person ska dödats och många skadats under upplopp efter begravningen."


Läs hela artikel i Världen idag


Som avslutning får ni även lyssna till Nigel Farage svara på några frågor om islam och islamiseringen av västvärlden.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards