thoralf

Alla inlägg den 7 april 2013

Av Thoralf Alfsson - 7 april 2013 11:08

 


I veckan fick jag tips om en artikel i Motormännens tidning Motor där man också glömt bort Sverigedemokraterna. I det här fallet är jag själv berörd och reagerar ganska kraftigt på den felaktiga vinklingen av artikeln. Dels berör man inte historiken men sedan glömmer man fullständigt bort vem som drivit frågan.


I mina ögon känns det väldigt märkligt när Motormännen lyfter fram Miljöpartiet och Vänsterpartiet. De två partier som utan tvekan är de mest bilfientliga i Sveriges riksdag. Men som vi alla vet gör man vad som helst för att undvika att skriva om Sverigedemokraterna och då speciellt om SD har något förslag eller deltagit i något beslut som kan uppfattas som positivt i opinionen.


I detta fall rör det sig om det tillkännagivande som riksdagen skickade till regeringen före påsk om mobiltelefon användning under bilkörning. Ett beslut som fick majoritet i riksdagen av SD, S, MP och V.

Så här skrev man i tidningen Motor.


 


Givetvis glömde man bort att SD motionerat om detta varje år sedan 2010. Det är så fruktansvärt lågt av tidningen!


”Vi gillar”! Gillade man inte Sverigedemokraternas motion, bara för att det var Sverigedemokraternas?


Att Sverigedemokraterna utelämnas är väldigt uppseendeväckande. Det beror inte enbart på att jag skrivit motioner om mobiltelefonanvändning under bilkörning varje år i riksdagen utan det beror framförallt på att vi inom SD har varit det enda parti som drivit frågan aktivt i Trafikutskottet och i kammaren.

Under riksdagsåret 2010/11 drev vi frågan till votering i kammaren med följande resultat.


 


Som alla kan se fick frågan inget stöd från något annat parti.


Samma sak var det under riksdagsåret 2011/12 då vi också drev frågan till votering i riksdagen.

Samma resultat även detta år.


 


Men under det innevarande riksdagsåret så började de rödgröna svänga och till slut enandes man med Sverigedemokraterna i Trafikutskottet. Allianspartierna reserverade sig då mot detta i utskottet men yrkade sedan inte på sin egen reservation när frågan debatterades i kammaren och därför krävdes heller ingen votering. Se beslut nedan.


 


Motormännen glömmer avsiktligt bort hela denna historik när man skriver om detta i sin tidning Motor. Jag har kontaktat ansvarig utgivare och chefredaktör men inte fått något svar på mina frågor. De har inte ens bemödat sig om att svara på mina mejl. Något jag finner väldigt beklagligt men samtidigt avslöjande.


Nu hoppas jag att detta blogginlägg leder till en reaktion på tidningens redaktion.


För den som vill kontakta tidningen Motor kan ni mejla motor@otw.se

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards