thoralf

Direktlänk till inlägg 25 februari 2013

INVANDRARSERVICE

Av Thoralf Alfsson - 25 februari 2013 21:56

Vi har sett kommunala tjänstemän ibland annat i Göteborg sko sig själva, på Migrationsverket avslöjades nyligen tjänstemän som sålt uppehållstillstånd, hos McDonalds har företagare sålt arbetsintyg för 100 000 kronor/st. För att inte tala om alla bedrägerier med assistansersättningar som nästan dagligen avslöjas. Utan tvekan är det många som utnyttjat det faktum att just kostnaderna för invandring är tabubelagda och att det är mycket känsligt att granska detta.


Varför skulle det då inte kunna förekomma bedrägerier med utbetalningar av ersättningar till invandrare? Inte minst då det framkommit att stora överutbetalningar skett vid Invandrarservice i Kalmar. Speciellt då alla underlag, kvitton och verifikationer saknas vid Invandrarservice.


Att ställa frågan om det även förekommit ekonomiska oegentligheter vid Invandrarservice är ganska självklar för mig. Det finns alldeles för många varningssignaler!


Den uppfattningen delar inte Markku Ahonen med mig. Han går till ”våldsam” attack mot mig i ett blogginlägg.


”Kalmars egen självutnämnde bödel, den överbetalde riksdagsmannen Thoralf Alfsson, på sin blogg riktar misstankarna mot tjänstemän på Invandrarservice om att dessa låtit pengar hamna i egna fickor så är det grovt förtal som förtjänar en polisanmälan.”

 

Läs arge Ahonens blogginlägg.

 

Som jag skrev i mitt tidigare blogginlägg har jag begärt ut all dokumentation om den nedlagda utredningen. Jag hade även begärt ut ett sammandrag av hur mycket arbetstid socialförvaltningen lagt ned på den nedlagda granskningen/utredningen. Idag fick jag följande svar.


”Hej!


Cecilia Frid har gått på semester och hon har bett mig lämna kompletterande upplysningar, enligt ditt önskemål.


Vårt journalsystem är digitalt och kontrollerna av tidigare underlag i ärendena har huvudsakligen gjorts av handläggare inom försörjningsstödsenheterna, i samband med att man där har övertagit
ärendena från Invandrarservice. I samband med denna fortsatta handläggning har man kunnat konstatera att underlag saknas. Själva aktgranskningen har således inte genererat någon  beräkningsbar mertid. Någon specifik protokollföring av åtgärden har inte gjorts, utan den dokumentation som har förts - om och i ärendena - har varit ett led i det löpande
handläggningsarbetet.


M v h
Johnny Lesseur
Verksamhetschef”


Ett i mina ögon mycket märkligt svar som tyder på att man egentligen inte lagt något större tid på att granska dessa akter. Att saker och ting inte står rätt till kan man utan tvekan utläsa av de svar och den rapport som ligger till grund för att ”lägga locket” på granskningen.


Med detta facit känns det bra att vi Sverigedemokrater yrkade på att inte ge socialnämnden ansvarsfrihet när frågan behandlades i kommunfullmäktige i juni 2012.


      


PS  

Idag har det varit kommunfullmäktige i Kalmar. Äntligen har kommunen beslutat sälja sin biogas-anläggning. Ännu ett projekt som kostat skattebetalarna ca 30 miljoner kronor och skattebetalarna kan tacka Miljöpartiet i Kalmar för denna ”gåva”. Läs mitt blogginlägg från maj 2012.

 
 
Ingen bild

Funtaren

25 februari 2013 23:10

"I samband med denna fortsatta handläggning har man kunnat konstatera att underlag saknas"

Är inte detta i sig något som borde rendera åtal för tjänstefel? Att göra utbetalningar utan dokumenterat underlag?

 
Ingen bild

Göran

25 februari 2013 23:59

Läsvärda kommentarer på Ahonens blogg. Han tuggar på och kämpar för att bli isolerad i sin enfald. Försöker han att överträffa sjävaste tant Mazetti måntro, denne Kalmars egen clown ?

 
Ingen bild

Arne

26 februari 2013 00:24

Varför får jag accossiationer till "SVINARPS STARKE MAN" när jag ser sådant här som tycks försigå i allt fler kommuner runt om i landet?

JAG SÅG EN DOKUMENTÄR OM VÅR TEKNIKUTVECKLING IGÅR PÅ TV -Helt fantastiskt!
...Och undrar spontant; Varför har inte politiken, vården och samhället fått samma utveckling -TÄNK ER!
Där går man i raketfart mot medeltiden -Hur kan det komma sig?
Jag är rädd för att svaret är enklare än vi tror!
Alla politiker är inte lika skärpta som ex Thoralf, Tyvärr! ..De är a l l d e l e s för f å av hans kaliber som dras till detta yrket helt enkelt. Jag tror det är så.
Dessutom dras inte forskare till slantar i samma utsträckning heller, utan de har en helt annan drivkraft. -De vill förändra, förbättra, skapa något bättre.
DET HÄR VILLE POLITIKER OCKSÅ. ..TYVÄRR MEST FÖRR I VÄRLDEN.
På något vis tycks det ha smugit sig in folk i politiken som inte alls borde vara eller ens hör hemma där -I alltför stor utsträckning idag. Det här är naturligtvis djupt olyckligt. Inte minst för våra samhällens utveckling.
Därför skulle jag vilja föreslå en obligatorisk personlighets-test, gärna lik den NASA använder för att på så vis sålla bort de som inte platsar.
Idag likanr EU-Parlamentet snarast ett form av "Dagcenter" beträffande den intelektuella nivån, Och det går naturligtvis inte att ha det på det sättet i en framtid där genomsnittsbefolkningarna ligger på en högre nivå än de som skall fatta alla de viktiga besluten. Det går bara inte att ha det så.
ATT VARA LEGITIMERAD POLITIKER SKULLE GE FOLK EN VARUDEKLARATION på att det handlar om en person med gediget kunnande och uppvisad redighet och hög intelektuell nivå.

Kan man göra så med läkare så kan man göra det med politiker!

För tänk er om alla dessa "Svinarps starke män" vore din nästa kirurg!!?

 
Ingen bild

Medborgaren

26 februari 2013 05:51

Semester? Bättre fly än illa fäkta är väl den korrekta benämningen på denna ansvarslöshet!
Av det svar man ger till Thoralf kan vi bara konstatera att oegentligheter i troligen stor omfattning föreligger!
Kanske läge för att granska vem som egentligen betalar för semesterresorna............
Beträffande byfånens påhopp på Thoralf om hans lön anser jag att Thoralf förutom lön som riksdagsman även borde ha en lön som skickligt journalist, en revisorslön och troligen ytterligare ersättningar för det gedigna arbete han lägger ner för att försöka rädda det sjunkande skeppet Sverige................

 
Ingen bild

urban Jakobsson

26 februari 2013 06:23

Jag tycker det paminner om Sigvard Marjasin nar han var i sitt esse,men han hade atminstone kvitton att visa! Om jag som foretager inte kan visa kvitton sa blir jag atalad,men som kommun sa gar det tydligen bra.

 
Ingen bild

Fredde

26 februari 2013 06:35

Thoralf!

Vilket jobb Du lägger ner! Fortsätt kämpa vi är många som står bakom dig!

 
Svensson

Svensson

26 februari 2013 06:59

Dessa människor tjänar pengar på invandringen,sen låtsas dom att dom gör det för dom är goda människor. Falskheten lyser igenom dessa PK-människor.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Eric

26 februari 2013 07:02

Bara ett råd från en gammal man..
Låt Ahonen yla på på det sätt han gör..
Har man likt Ahonen, det lite svårt med att behärska sig och sina utbrott, ja man kanske inte ens upplever att man finns i samma värld, då går det förr eller senare åt h-e.
A:s utbrott tycks ju triggas av nästan allt som har med sd att göra?
Han, Ahonen, kommer någon gång att förlöpa sig i media och då är det, om man själv varit försiktig, bara att luta sig bakåt i stolen och åse andras totala krasch..

 
Ingen bild

Stefan A.

26 februari 2013 07:09

Ahonen tillhör antagligen inte skaran som kliver upp på måndag morron och jobbar 6 tim åt det allmänna innan man får behålla någonting själv, då tycker man förstås att skattepengarna kan rulla åt höger och vänster utan kontroll,att han inte skäms, en typisk utsugare av det arbetande folket, vänsterfolk är vanligen värre utsugare än den värsta giriga kapitalisten.Har man som sagt inget att dölja välkomnar man naturligtvis varje granskning,varje öre som utbetalats skall det finnas klar och tydlig dokumentation på vart det gått, det krävs av varje småföretagar och det bör inte minst krävas när man handhar skattebetalarnas pengar.

 
Ingen bild

Sven Dacke

26 februari 2013 07:09

Nu tycker jag att vi tar varandras händer och sjunger "We shall overcome " samt drar ner rullgardinen för gott till Ahonen och tidningen Östran.

Det är väl ingen som läser den tidningen annars i alla fall, eller hur Thoraf
Varför ge dom "gratisklick" i statistiken

 
Ingen bild

Dagens Sverige präglas av tyst rädsla

26 februari 2013 07:30

En torsdag i augusti förra året brakade helvetet loss. Jag hade gjort det otänkbara när jag i artikelform använt mig av yttrandefriheten för att ifrågasätta Svenska kyrkans undfallande hållning mot islam och efterlysa en tydligare kristen identitet. Jag borde ha vetat bättre.

Ändå valde jag att säga vad jag tyckte, och jag tror att jag vet varför. Jag växte nämligen upp i Utopia. Under min skoltid lärde jag mig att vi i Sverige levde i den bästa av världar och på provet i samhällskunskap fick vi ett poäng per rätt återgiven grundlagsskyddad rättighet. Länder som inte respekterade dessa rättigheter benämndes diktaturer där folken förtrycktes av enväldiga härskare med åsiktsmonopol och föga rent mjöl i påsen.
Läsvärt,hela här:
http://www.tryckfrihet.com/dagens-sverige-praglas-av-tyst-radsla/

 
Ingen bild

OH

26 februari 2013 07:45

När skatteverket granskar småföretagares bokföring och jämför med bankkonton är det för dom självklart och odiskutabelt att om det saknas verifikationer för kontorörelser anses beloppen utgöra lön för småföretagaren.
För anställda måste givetvis oredovisade medel betraktas som stöld-

 
Ingen bild

Ludvig

26 februari 2013 08:54

Att dom orkar hata SD så otroligt. Det måste vara jobbigt att hela tiden tänka på vad som skadar mest. Det är mycket roligare med positiva människor.

 
Ingen bild

Hacke

26 februari 2013 09:03

Denne Ahonen har jag haft förmånen att leva helt ovetande om ifall han inte återkommande dök upp här på denna i övrigt så utmärkta blogg av en folkkär riksdagsman och därtill grävande journalist av bästa märke. Medverka inte till att svärta ner det egna fina varumärket genom att ge honom en uppmärksamhet han inte förtjänar.
Han bör naturligtvis förpassas dit han hör hemma med sina pubertala och totalt ovederhäftiga alster - i total tystnad.
Vad jag förstår håller också tidningen Östran på att röna samma öde av tidningsstatstik att döma.
När det gäller mörkningen och den närmast totala bristen på dokumentation kring våra skattemedel hos invandrarservice/socialkontor talar det för att vi här har en präktig skandal i vardande. Förmodligen får vi snart se fler som kommer att känna sig föranledda att ta "semester" inom förvaltningarna den närmaste tiden.
Kör hårt i folkets tjänst, som bara du är mäktig Thoralf!

 
Ingen bild

Magentan

26 februari 2013 12:04

VART GÅR VÅRA SKATTEPENGAR?
Citat från artikel i Fria Tider: "Inbördes motsättningar i Eritrea har fått sitt utlopp i Stockholm. På tre håll i staden anlades bränder i etniskt eritreanska föreningars lokaler tidigt under måndagen, uppger källor till TT. "

I en kommentar under artikeln skriver signaturen "Mattias" följande:
"Hur är det möjligt att både regeringssympatisörer och regeringskritiker från Eritrea lyckats få asyl i Sverige? Flyr de båda grupperna från varandra till Sverige och sedan börjar de slåss här istället för där? Vad kul, då drabbas vi också av våldet..."

Mycket bra kommentar av Mattias! Samma förhållande gäller i stort sett alla länder vars flyktingar har strömmat hit i massor de senaste decennierna. De allra flesta flyktingarna är här pga religionskrig i sina hemländer (t.ex. sunni- och shia-muslimers inbördeskrig mot varandra i olika MENA-länder). I Sverige välkomnar vi de olika grupperingarna och inbillar oss att så fort de har kommit över gränsen till Sverige övergår deras hat till varandra istället i kärlek...

Härifrån fortsätter de sedan kampen i hemlandet genom att en stor del av de bidragspengar vi så frikostigt delar ut till dem skickas till hemländernas olika krigförande grupperingar. Där används alltså våra skattepengar bl.a till vapenhandel hos olika terroristgrupper istället för till vår svenska sjukvård, åldringsvård, skolor osv.

Självklart kommer vi även att drabbas av våldet här i Sverige förr eller senare. Samtliga partier inom 7-klövern är rörande överens i sina ansträngningar att föra hit de olika religionsproblemen så att inbördeskrigen mellan de olika grupperna kan sätta igång här också när det kommit tillräckligt många.

Detta gäller givetvis inte ALLA flyktingar, men eftersom vår massinvandring är så oerhört stor (störst i EU i förhållande till folkmängden) och kontrollen vid Migrationsverket så oerhört bristfällig (regeringen skryter om "rekordsnabb behandling av asylärendena") så har vi egentligen ingen som helst kontroll över vilka som är här.

http://www.friatider.se/brandattentat-mot-eritreanska-forningar-i-stockholm

 
Ingen bild

Anna Hagwall – ny riksdagsledamot

26 februari 2013 13:08

Intervju SR:
https://sverigedemokraterna.se/2013/02/26/anna-hagwall-ny-riksdagsledamot/

 
Lassekolja("fotsoldat"enl.fru Mazetti&ÅsaL.)

Lassekolja("fotsoldat"enl.fru Mazetti&ÅsaL.)

26 februari 2013 13:23

Tittartips: Idag, tisdag, kan vi som har möjlighet, se ett sammandrag(?) av SD´s "framtidsseminarium" i samband med 25-årsjubiléet, inspelat den 9/2. Kan ses på SvtForum(Svt2) mellan kl.15:00 - 16:10! Jag utgår från att det dessutom sänds på SvtForum-webben! (Om ca1½timma!)

http://www.status.st

 
Ingen bild

alf

26 februari 2013 16:15

Nu är det olagligt att följa lagen i Sverige!
Vi kanske skall lägga ner polisen och spara in en massa pengar där.
Det finns ju så många nysvenskar som behöver dessa pengar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16314130.ab

 
Ingen bild

Betalar min biljett

26 februari 2013 16:58

Nu är det definitivt dags att justitieministern eller helst statsministern, om han är klar med korvgrillningen i Småland, sätter ner foten om fria zoner. Att de säger i klartext, att polisen gör ett bra jobb. Annars bör SD ställa fråga i Riksdagen.

 
Ingen bild

Observer

26 februari 2013 19:14

Hur stor skandalen är som rör Invandrarservice i Kalmar kan bara klarläggas via en polisutredning.Anmäl Thoralf och du blir skattebetalarnas och kalmarbornas hjälte!

 
Ingen bild

Nalli

26 februari 2013 19:44

@Markku Ahonen
”Kalmars egen självutnämnde bödel, Thoralf Alfsson ”

Ja Du kära @Markku Ahonen jag hoppas att SD får en egen majoritet 2014 då kommer bödlarna förmodligen att slopa presstödet.

 
Ingen bild

OT

27 februari 2013 00:45

@Thoralf

Du är rent ut sagt en djävulskt bra politiker! Förhoppningsvis kommer en hel drös av nya SD politiker ta efter din ihärdighet i olika kommunala frågor. Så låt oss nu istället för blåslampan, sätta på skärbrännaren i arslet på alla kommunala småpåvar runt om i landet.

Mullret från de breda befolningslagren som nu rör sig kommer att höras och aldrig mer "the sound of silence": http://www.youtube.com/watch?v=BvsX03LOMhI

 
Ingen bild

Assimelia

27 februari 2013 18:47

Tur att du finns. Rätt man på rät plats.
Jag tror att det kommer att uppdagas många frågetecken med tiden. Att SD kom in i riksdagen har rört om i många grytor. Det ska vi fortsätta med.

 
Ingen bild

Jonte Stockholm

27 februari 2013 19:09

Kalmarborna borde vara stolta över att ha en företrädare som dig, tidigare var allt mörkat, men måste fråga dig om hur illa ställt det är ute på Öland.
Hörde av en kompis med inseende i "ensamkommandebarns" boenden.
Maten dessa "unga" gossar får skulle göra alla pensionärer frusterade.
Det serveras så fin och dyr mat att det tom. skulle kunna serveras på en Nobelmiddag. Kan du inte kolla upp hur mycket pengar som dessa gossar kostar.
Men hur som helst snart bär det av ner till Kalmar igen.
Håll fanan högt Thoralf vi är många som håller på dig.
(Snart kanske man kan komma ut ur garderoben utan att mista jobbet bara för att man röstar SD)
Mvh
LO-ansluten SD-väljare

 
Ingen bild

MartinA

27 februari 2013 22:15

"Att säga att någon kommer 'från Mecka' handlar egentligen om att säga att Mehran är utlänning"
Hm, är han inte det eller? Är sanningen rasistisk enligt DN?

 
Ingen bild

standigtundrande

27 februari 2013 23:43

Man kan ju begära en revision. Då kommer allt bedrägligt beteende att uppdagas. Man jävlas inte med en revisor!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards