thoralf

Alla inlägg den 25 februari 2013

Av Thoralf Alfsson - 25 februari 2013 21:56

Vi har sett kommunala tjänstemän ibland annat i Göteborg sko sig själva, på Migrationsverket avslöjades nyligen tjänstemän som sålt uppehållstillstånd, hos McDonalds har företagare sålt arbetsintyg för 100 000 kronor/st. För att inte tala om alla bedrägerier med assistansersättningar som nästan dagligen avslöjas. Utan tvekan är det många som utnyttjat det faktum att just kostnaderna för invandring är tabubelagda och att det är mycket känsligt att granska detta.


Varför skulle det då inte kunna förekomma bedrägerier med utbetalningar av ersättningar till invandrare? Inte minst då det framkommit att stora överutbetalningar skett vid Invandrarservice i Kalmar. Speciellt då alla underlag, kvitton och verifikationer saknas vid Invandrarservice.


Att ställa frågan om det även förekommit ekonomiska oegentligheter vid Invandrarservice är ganska självklar för mig. Det finns alldeles för många varningssignaler!


Den uppfattningen delar inte Markku Ahonen med mig. Han går till ”våldsam” attack mot mig i ett blogginlägg.


”Kalmars egen självutnämnde bödel, den överbetalde riksdagsmannen Thoralf Alfsson, på sin blogg riktar misstankarna mot tjänstemän på Invandrarservice om att dessa låtit pengar hamna i egna fickor så är det grovt förtal som förtjänar en polisanmälan.”

 

Läs arge Ahonens blogginlägg.

 

Som jag skrev i mitt tidigare blogginlägg har jag begärt ut all dokumentation om den nedlagda utredningen. Jag hade även begärt ut ett sammandrag av hur mycket arbetstid socialförvaltningen lagt ned på den nedlagda granskningen/utredningen. Idag fick jag följande svar.


”Hej!


Cecilia Frid har gått på semester och hon har bett mig lämna kompletterande upplysningar, enligt ditt önskemål.


Vårt journalsystem är digitalt och kontrollerna av tidigare underlag i ärendena har huvudsakligen gjorts av handläggare inom försörjningsstödsenheterna, i samband med att man där har övertagit
ärendena från Invandrarservice. I samband med denna fortsatta handläggning har man kunnat konstatera att underlag saknas. Själva aktgranskningen har således inte genererat någon  beräkningsbar mertid. Någon specifik protokollföring av åtgärden har inte gjorts, utan den dokumentation som har förts - om och i ärendena - har varit ett led i det löpande
handläggningsarbetet.


M v h
Johnny Lesseur
Verksamhetschef”


Ett i mina ögon mycket märkligt svar som tyder på att man egentligen inte lagt något större tid på att granska dessa akter. Att saker och ting inte står rätt till kan man utan tvekan utläsa av de svar och den rapport som ligger till grund för att ”lägga locket” på granskningen.


Med detta facit känns det bra att vi Sverigedemokrater yrkade på att inte ge socialnämnden ansvarsfrihet när frågan behandlades i kommunfullmäktige i juni 2012.


      


PS  

Idag har det varit kommunfullmäktige i Kalmar. Äntligen har kommunen beslutat sälja sin biogas-anläggning. Ännu ett projekt som kostat skattebetalarna ca 30 miljoner kronor och skattebetalarna kan tacka Miljöpartiet i Kalmar för denna ”gåva”. Läs mitt blogginlägg från maj 2012.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards