thoralf

Direktlänk till inlägg 24 februari 2013

FÖRDOMAR PÅ DN

Av Thoralf Alfsson - 24 februari 2013 22:36

 


I kölvattnet på denna historia har en av mina läsare kontaktat Clas Svahn på DN och frågat vad som är rasistiskt i lektorns mejl. I sitt svar visar Clas Svahn på de fördomar som finns på DN:s redaktion. På DN:s redaktion menar man att skriva Mohammed kan likställas med ”blatte” och ”svartskalle” om man skall tro Clas Svahn.


 


Min bloggläsare reagerade på svaret och skrev följande svar till Clas Svahn innan han även skickade det till mig.


 


Min egen reflektion är att Clas Svahn ägnar sig åt ”Guilt by association” i sitt resonemang.


Sedan en varning till alla läsare av kvällspressen och annan pk-media.


 

 
 
Ingen bild

Ursus

24 februari 2013 22:55

Jag har blivit omnämnd som "Norrman" (Northerner), alltså någon norrifrån när jag är ute och reser. Men det är ju bra att veta att det inte är en geografisk generalisering för att underlätta för andra att visa vartifrån jag kommer, utan ren och skär rasism! Tack DN.

Men jag antar att det skulle vara lika rasistiskt av mig att fråga en utlänning var han kommer ifrån, eftersom det skulle antyda att jag inte tycker han hör hemma här, etc. Damned if you do, damned if you don't. ;)

 
Ingen bild

Karin, SD Orsa

24 februari 2013 23:24

Oj! Vad är det Clas på DN skriver?? ...gruppnamn på alla dessa som är av en annan ... än vi är.
Vem är rasisten???

 
Ingen bild

Funtaren

24 februari 2013 23:27

Jag klandrar inte lektorn för det skrivna. Uppenbarligen har studenten gjort slut på lektorns tålamod och då är det mänskligt att lacka ur. Lektorns anspelningar till Mecka och Mohammed kan jag inte ha några synpunkter på heller eftersom jag inte vet vilka erfarenheter han gjort som föranlett dessa.

Däremot tycker jag inte att vi skall ägna oss åt att försöka definiera om det som faktiskt skrevs. Sådant sänker bara vår trovärdighet.

Låt oss istället rikta in oss på att ifrågasätta avskedandet och belysa bakgrunden till händelsen ur lektorns synpunkt, inte som fulmedia bara ur studentens.

 
Ingen bild

antikomunist

24 februari 2013 23:40

Under min tid på Samhall blev jag kallad Polack jävel av en tjänsteman och blev hälsad med en nazist hälsning av en annan sosse tjänsteman. Anmälde händelse till DO men ärendet laddes ner.

 
Ingen bild

antikomunist

24 februari 2013 23:44

Skrev till både östran och barometern men utan resultat.

 
Ingen bild

Göran

25 februari 2013 00:37

....Jaha, PK-iterna snärjer in sig än värre i sin vokabulär. Nu har det hänt som inte får hända. Även Mona Sahlin har visat sig vara rasist. Det var hon som i TV sa att "Mohammed skall ha jobbet" om en etnisk svensk och en invandrare hade lika meriter vid jobbansökan. Så lätt det kan vara att bli rasist i Sverige.

Tack Mona. Du är SDs bästa valarbetare.

 
Ingen bild

Morningstar

25 februari 2013 01:09

Clas Svahn har tydligen letat efter UFO'n större delen av sitt liv. Hur vore det om han tittade i spegeln först?

 
Svensson

Svensson

25 februari 2013 06:54

Det enda som tycks vara fel i brevet, var att han blandade ihop namnet. Det är lätt hänt, vi är inte vana med såna namn i Sverige.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Odalbonde

25 februari 2013 07:14

Har sedan länge slutat läsa DN. Uppmanar alla i min omgivning att göra likaledes - spar pengar, spar skog och tänk fritt! En efter en lyckas de också sluta med det gamla missbruket med morgontidning till kaffet.

 
Ingen bild

OH

25 februari 2013 07:33

Det är inte bara Ahonen som kan göra en höna av en fjäder.
Gå inte vidare lägg ner. Dom börjar redan träta inbördes.

 
Ingen bild

Anders

25 februari 2013 08:53

Clas Svan är ordförande för UFO Sverige. Han tror på flygande tefat med andra ord. Enligt min mening är han själv ett UFO...

 
Ingen bild

Ludvig

25 februari 2013 09:00

Det är väl fortfarande så att man får passa sig väldigt noga vad man säger om muslimer och homofiler.

 
Ingen bild

Fiona1177

25 februari 2013 09:13

Tystnaden sänker sig över Sverige. I Orwells bok "1984" förbjöds undan för undan "olämpliga" ord. Men än är vi inte där då det sitter monitorer i våra hem där Storebror kan höra och se allt, så...... skrik och hojta alla olämpliga ord du vill hemma hos dig själv, det känns faktiskt riktigt befriande!

 
Ingen bild

Sven Dacke

25 februari 2013 09:30

Fiona1177, hur kan du vara säker på att din mulitimedia tv eller "smartphone" inte är uppkopplade med stora nationella säkerhetscentret?

 
Ingen bild

SM811

25 februari 2013 09:59

Intressant vad Anders får för svar.

 
Lassekolja("fotsoldat"enl.fru Mazetti&ÅsaL.)

Lassekolja("fotsoldat"enl.fru Mazetti&ÅsaL.)

25 februari 2013 11:57

Tiderna förändras! Förr i tiden fick adel och prästerskapet inte kritiseras. Idag är snart de de enda som får kritiseras.
Vilka styr indirekt "Det nya Sverige"? Jo, de som inte får kritiseras. Vilka är de? Svar: Mohamed och hans polare!
När jag första gången hörde nyheten om lektorns mejl förstod jag de första sekunderna inte problemet men när jag omvandlat min SD-hjärna till "PK-svenska" kunde jag bara sucka och tycka synd om lektorn. Snart kan man inte andas utan att anklagas för miljöbrott!?

http://www.status.st

 
Ingen bild

Petet

25 februari 2013 12:41

@Lassekolja indirekt så styr Mohammed?!

Hört talas om NWO? Vi går mot ett orkestrerat kaos, som ska leda till oroligheter, krig, misär, hat, ilska, frustration och ett förlösande stort krig - sen slår käftarna igen och vi har en diktatorisk världsregering.
Eller vad tror du är syftet med massinvandring?

Sevärt på Youtube; Yuri Bezmenov, "useful idiots"

 
Ingen bild

Observant

25 februari 2013 12:48

Lassekolja@

Och vilka syftar du på är Mohammeds polare?

Serberna fick ju ganska snart veta vilka Mohammeds polare var.

 
Ingen bild

Nordmann

25 februari 2013 13:42

@Petet

Och när käftarna slår igen. Vart ska vi svenskar som värnar vår frihet och särart flytta då?
Kanske till Finnmark som är stort och glesbefolkat och som blivit lite av nordens Klondyke beträffande olja och gas. Kustkommunerna där förutom Hammerfest och Alta har sedan 80-talet fått vidkännas en kraftig befolkningsminskning. Regionen erbjuder därför lägre skatt på arbete och ingen arbetsgivaravgift vid företagsetablering. I vissa kommuner även bostöd för husbygge. Klimatet är heller inte kallare än i mellansverige, fast det blåser förstås lite mer.

http://www.flyttnordover.no/fordeler
http://www.ofr.no/

 
Ingen bild

Morningstar

25 februari 2013 14:51

Det finns både kamera och mikrofon inbyggt i moderna platt-tv:ar och mobiltelefoner går att avlyssna även om dom är avstängda eller batteriet utplockat. Finns säkert liknande spionverktyg i datorerna.

 
Ingen bild

Medborgaren

25 februari 2013 15:12

Rasisten på DåligaNyheter är ju bara för tragisk!
Det är såna som piskar upp motsättningar mellan människor, skrämmande.
Helt skandalöst att DN sprider denna Sverige o svenskfientlighet, dessbättre blir det fler väljare till SD när vänstermurvlarna spär på svenskföraktet...........

 
Ingen bild

j

25 februari 2013 16:30

kan ngn förklara för mig varför en lektor ska behöva använda dessa ord om denna kille?

 
Lassekolja("fotsoldat"enl.fru Mazetti&ÅsaL.)

Lassekolja("fotsoldat"enl.fru Mazetti&ÅsaL.)

25 februari 2013 17:18

@j, varför behöver någon förklara varför lektorn mejlade till en kollega(?). Mohamed? Mecka? Vad är det Du inte förstår?

Vilka är Mohameds polare? Förstår knappt frågan. Hur kan någon ha missat decennier av utomeuropeisk massinvandring? Inom ett par generationer kommer alla att bli varse vilka, som kommer att ersätta SveaRikesLag med koranen. Som 40-talist kommer jag att klara mig men barnbarn o.s.v ligger risigt till om detta tillåts fortsätta!

http://www.status.st

 
Ingen bild

j

25 februari 2013 17:25

jaha, det var väl inget svar på min fråga. Varför måste han sätta de epiteten? 1. De stämmer inte. 2. Inte direkt någonraketforskare, men lite mer hyfs och förstånd borde en lektor kunna uppbringa i ett mail.

 
Ingen bild

Rune

25 februari 2013 18:28

Jo, j:
Det var ett skämtsamt sätt av lektorn att säga att den här killen nyss har dimpit ner i Sverige och att han nog behöver lite hjälp att komma igång.
Lite vänligt nedlåtande kan jag hålla med om men absolut ingen rasism som en del ylar om.

 
Ingen bild

Hulda

25 februari 2013 19:14

En tanke om dagens hästköttsskandal. Är det så att IKEA säljer köttbullarna som Svenska, runt om i världen? (Jag besöker sällan dessa varuhus.)
Om det är så, ljuger IKEA grovt.
Köttbullarna innehåller ju importkött av div. sorter, och det gör dem inte Svenska, trots att de rullas och steks intill Vänern.

Vad som är Svenskt eller inte behöver återigen debatteras...

 
Ingen bild

Tony

25 februari 2013 19:29

@Rune....
Du vet att muslimer är totalt humorbefriade, precis
som en stor del av den så kallade PK eliten, så det är
inte lönt att försöka att förklara för sign. J.

 
Ingen bild

Observant

25 februari 2013 19:32

@Lassekolja - Förstår knappt frågan?

Ojdå, det blev tydligen lite väl mycket för dig där att klura ut. Svaret påminner en del om när man diskuterar världsproblem med någon som knappt varit utanför sin egen hemkommun. Men du tycks i alla fall inte haft någon djupare tanke med ditt ordval.

 
Ingen bild

Tony

25 februari 2013 19:45

Efter chokladtantens oförskämda Drapa i Ica kuriren
skickade jag ett mejl till Icas kundtjänst, och ställde
en vänlig förfrågan om Ica delade hennes syn på Sverige
och dess befolkning, men man behagade inte att svara.
Man undrar ju vad dom har en kundtjänst till, om inte just
för att besvara frågor från kunder.
Nåväl det gör inte mig något nu, för jag är numera en nöjd
kund hos LIDL, och har upptäckt att det är betydligt billigare
att handla där.

 
Ingen bild

Odalbonde

25 februari 2013 20:34

Det slog mig att var och en som säger upp sin prenumeration
på DN och annan PK-media är som sagans hjälte. Likt Sankt Göran eller Sigurd Fafnesbane besegrar de draken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards