thoralf

Alla inlägg under januari 2013

Av Thoralf Alfsson - 18 januari 2013 09:35

Igår blev jag uppringd av en journalist från TT. Han ville ställa lite frågor om mitt blogginlägg om Ungdomsstyrelsens beslut om att neka SDU ekonomiskt bidrag.


Han var väldigt intresserad av ”fotsoldaterna”! Jag förklarade att detta var ironi på Åsa Linderborgs krönika i Aftonbladet där hon angriper mig. Se mitt blogginlägg ”Fotsoldaterna”.


Jag fick förklara detta för journalisten gång på gång. Men ändå förstod han uppenbarligen inte detta! Att det var Aftonbladets Åsa Linderborg som myntade begreppet ”fotsoldater” och menade på att jag genom min blogg ”klickade igång fotsoldaterna” kom ändå inte med i artikeln han skrivit. En artikel som nu valsar runt i de flesta lokaltidningar som använder TT som källa.


Jag förklarade även att det inte är jag som ”triggar igång” och gör människor upprörda. Det är istället Katarina Mazetti med sin krönika eller Ungdomsstyrelsen med sina beslut. Det är inte mina blogginlägg som är orsaken till att människor agerar utan jag bara skriver mina egna tankar kring andras agerande. Jag tar givetvis starkt avstånd från alla hat och hotmejl eller liknande. Däremot tycker jag att det är bra om människor vill ställa politiker, myndighetspersoner eller liknande mot ”väggen” så att de får förklara sina beslut. Det är ett sätt att påverka som alla har sin fulla rätt att utnyttja.


Att det i kommentarerna på min blogg finns kontaktuppgifter till personer på Ungdomsstyrelsen ser jag inte som något konstigt då dessa uppgifter redan finns på Ungdomsstyrelsens hemsida. Att någon kopierar dessa till kommentarerna är helt ok enligt mig.


Var och en förstår säkert varför TT inte förklarar var och hur den ironi jag syftar på uppstått. Syftet med artikeln är ju att ”smutskasta” mig och inte förklara de bakomliggande orsakerna till mitt blogginlägg.


För er som fortfarande har uppfattningen/tron att TT är en objektiv nyhetsbyrå rekommenderar jag att läsa mitt snart två år gamla blogginlägg ”TT SVERIGES STÖRSTA PK-FILTER”.


UPPDATERING!


Nyheter24 har också hört av sig och jag har svarat på några frågor. Uppenbarligen har vissa journalister fått som "underförstått uppdrag" att fråga om jag kommer fortsätta med min blogg. Personligen tolkar jag dessa frågor och de påståenden som sedan kommer i artiklar att man försöker sätta stopp för mitt bloggande eller försöker påverka mig i mitt bloggande. Läs artikel i Nyheter24.


Barometerns journalist Anders Blank har varit i kontakt med vår presschef Martin Kinnunen i denna fråga.


Jag kan lugna mina läsare med att jag kommer inte låta mig påverkas i mitt bloggande. Snarare får det motsatt effekt. Jag har flera intressanta uppslag som jag bearbetar. Jag har ju möjligheten att utnyttja Riksdagens utredningstjänst för att få fram anmärkningsvärda uppgifter om hur vårt samhälle fungerar. Den möjligheten kommer jag fram till valet utnyttja i allt större omfattning för att hitta sanningen.

Av Thoralf Alfsson - 17 januari 2013 15:09

Sentio januari

S 30,0%

V 6,5%

MP 7,8%


M 28,3%

FP 5,1%

KD 4,7%

C 2,9%


SD 14,0%


Övriga 0,7%


1034 personer intervjuade på web.

KÄLLA: Sentio Research

Av Thoralf Alfsson - 16 januari 2013 00:46

”Sammanfattningsvis tror alltså svenska folket att Sverigedemokraterna är nöjda med sin tid hittills i riksdagen, medan alliansregeringen å sin sida bedöms ha haft det svårare än väntat.

 

Sverigedemokraternas framtidsutsikter i svensk politik stärks antagligen av ett annat resultat i denna opinionsundersökning, nämligen att partiet, säkert till många bedömares förvåning, placeras i den politiska mitten av både väljare och internationella experter.

 

Dels kan det kännas lättare för väljare att gå till ett parti i mitten, dels är det ju endast i mitten som ett politiskt parti kan uppnå en inflytelserik vågmästarposition. Inte heller har SD:s inträde i riksdagen fått svenskarna att önska sig en höjd 4-procentspärr.”  

 

Jag har inte bara läst deckare under min semester utan även Riksbankens jubileumsbok med titeln ”Tungan på vågen, Vågmästare och balanspartier”. Sverigedemokraterna har fått ett stort utrymme i boken och många undersökningar redovisas i artiklar skrivna av docenter, professorer och någon journalist.


Citatet ovan kommer från slutordet/sammanfattningen av boken. Landets expertis bedömer alltså SD som ett mittenparti. Tvärtemot vad alla hatskribenter och andra SD-hatare försöker pracka på det svenska folket. Åsa Linderborg, David Baas och Daniel Poohl får ursäkta men jag anser att skribenterna bakom de olika kapitlen i boken har betydligt mycket mer tyngd i sina underlag och analys.


Jag läser även en äldre bok med titeln ”Kalmar slotts och stads politiska historia” skriven av Volmar Sylvander, år 1872. Boken behandlar Erik XIV, Johan III:s och Sigismunds riksstyrelse 1561-1604.


Läser just nu om kriget mot Danmark mellan 1563-1565. Det var under detta krig som skeppet makalös eller Mars sänktes i ett sjöslag utanför Öland den 1 juni 1564. Skeppet Mars var byggt i Kalmar vid varvet i Björkenäs och sjösattes 1563. Mars hittades ju 2011 av ett team.


När man läser om alla dessa krig och elände, umbäranden som folket fick utstå blir man beklämd. Svält och sjukdomar som följde i spåren på krigen tog livet av ännu fler människor. Vilka enorma uppoffringar och tapperhet som under århundraden lagt grunden till det land vi idag lever i, Sverige.

Jag bara undrar hur Linderborg, Baas, Poohl och alla andra Sverigefientliga individer tänker. Tänker de överhuvudtaget? Har de fått något att tänka med? Vad är syftet med deras Sverigefientliga agenda? Har de läst något om Sveriges historia?


De anser att svenska folket i praktiken skall betala för att bli av med sin egen självständighet genom t.ex massinvandring och förnekande av allt svenskt.

Av Thoralf Alfsson - 14 januari 2013 21:46

Ungdomsstyrelsen begår ett stort misstag när man nekar att ge samma ekonomiska stöd till SDU som man ger till hundratals andra organiationer. Beslutet är helt och hållet politiskt! Skandal är bara förnamnet!


Om mina läsare reagerat på Mazettis krönika i ICA-kuriren så hoppas jag att "fotsoldaterna" nu rycker ut! Jag har ju bloggat och då händer det saker enligt Åsa Linderborg. I detta fall har det nog ingen större betydelse att jag bloggar.


En sak är dock säker Ungdomsstyrelsen och varenda ledamot i Ungdomsstyrelsen skall granskas in på bara skinnet. Undrar vilket utskott i riksdagen som Ungdomsstyrelsen ligger?


Lyssna på SDU-ordförande Gustav Kasselstrand!


Av Thoralf Alfsson - 13 januari 2013 22:13

 

Häftigt!                                          

                      Foto Thoralf Alfsson


”Hur går det till när en skribent plötsligt får mejlen full av hat och hemmet attackerat?

I Mazettis fall började det med att Thoralf Alfsson bloggade. Thoralf Alfsson sitter i riksdagen för Sverigedemokraterna. När han bloggar klickar hela systemet i gång. Fotsoldaterna ger sig ut, på nätet och ända hem till folk.”

 

Åsa Linderborg, Aftonbladet 13 januari


Skall jag känna mig smickrad för att Åsa Linderborg uppenbarligen tror att jag en sådan makt över fotsoldaterna? Nej, jag känner mig inte det minsta smickrad. Det bästa med artikeln är att Åsa Linderborg avslöjar sig själv på mer än ett sätt. Hon förstår inte orsak och verkan, men hon är ju inte ensam om detta. Om någon vill ha mejlen full av kritik skall man skriva något som kränker den svenska befolkningen, precis som fru Mazetti gjorde.


Jag utnyttjar endast min lagliga rätt att uttrycka mina tankar och åsikter på samma sätt som Åsa Linderborg gör på Aftonbladets kultursidor. Jag gissar att Åsa Linderborg har klickat igång inte bara vänstersoldaterna (AFA) mer än en gång under sin tid som skribent. Skillnaden är bara att när någon Sverigedemokrat utsatts för inkastade stenar eller fulla ciderflaskor genom fönstren, som i mitt fall.


Då blir det inga rubriker i riksmedia, möjligen en notis i lokaltidningen!

 

Ingen Sverigedemokrat får vara med i radioprogram eller TV-sofforna i morgonprogrammen. Journalistkåren blundar och vänder ryggen till. Det är ju en Sverigedemokrat som drabbats, inget att bry sig om.

Åsa Linderborg tillhör de som blundar allra hårdast. Det är inte för inte som mina läsare röstade fram henne till Sveriges sämsta journalist. Enligt min mening beror det på hennes journalistiska ohederlighet, som genomsyrar det mesta hon skriver. Ohederlighet är nog en av de sämsta egenskaperna hos människan.


”Under nyårshelgen hade Alfsson omröstningen ”2012 års sämsta journalist”. Jag sopade hem första platsen med 38,7 procent av rösterna. Tvåa kom Expressens David Baas med 15,3 procent. Trea Oisín Cantwell, Aftonbladet. Fyra Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet. ­Göran Greider, knep femte plats.

 

Kvällspressen tog storslam.

 

Jag siktar på att vinna 2013 också, även om konkurrensen kommer vara stenhård. Jag hoppas det i alla fall.

 

Året har bara börjat, men jag ser redan nu en ohygglig utmanare i Lisa Bjurwald. Om några ­dagar kommer hennes bok Skrivbordskrigarna, som handlar om hur högerextremismen formerar sig på ­nätet. Boken anbefalles, som det heter på norska. Med den stridsskriften är det mycket ­möjligt att hon sopar hem hela vasakärven.”

 

Nu är jag helt övertygad om att utnämningen svider i skinnet även på en ”rödstrumpa” även om hon gör allt för att hålla skenet uppe.


Givetvis hoppas jag och säkert många fler att Åsa Linderborg fortsätter på den inslagna vägen. Deras ologiska tänkande och brist på insikt om vad som pågår i vårt land kommer då bli än mer uppenbar. Jan Helin kommer då få än mer vikande upplagor och tvingas sparka än fler av sina helsvenska medarbetare.


Mitt släktträd har uppenbarligen haft den effekt som jag hoppas på. Annars skulle Åsa Linderborg aldrig nämnt vasakärven. Det retar tydligen henne så mycket att hon inte kunde avstå från att ta upp det ;-)


Någon vasakärve kommer Åsa Linderborg dock aldrig erhålla! Den är förbehållen personer som värnar vår nation, inte för de som vill söndra och splittra fosterlandet!


http://www.aftonlognen.se/kultur/article16061877.ab

Av Thoralf Alfsson - 12 januari 2013 23:59

 


SD sätter nytt rekord i Demoskop/Expressens januarimätning med 9,2 procent och är därmed tredje största parti med god marginal då Miljöpartiet endast får 7,3 procent i denna mätning. Tidigare har Demoskop varit av de opinionsinstitut som alltid haft väldigt låga siffror.


K-G Bergström skriver i en artikel om möjligheterna för att SD skall kunna fortsätta att växa. I normala fall brukar inte K-G Bergström lyssna på någon från SD men i dagens artikel har han snappat upp något från pressekreterare Linus Bylund om att SD skulle ha nått sitt tak eller vara väldigt nära sin potential i opinionen. Givetvis tar K-G Bergström till sig detta och försöker leda detta i bevis och menar att SD är ett enfrågeparti. Det är ganska komiskt att läsa hur han sväljer ”betet” med hull och hår. Han önskar så gärna att så skall vara fallet att han som gammal i ”gården” inte ser skogen för alla träd.  


Att media ser Sverigedemokraterna som ett enfrågeparti innebär inte att partiet är ett enfrågeparti. Det borde K-G Bergström med sin erfarenhet och kunskap insett för länge sedan. Möjligen är det ett försök att fördröja nästa trappsteg i opinionen för SD! K-G Bergström kan inte vara omedveten om att ”hela spelplanen” lämnats vidöppen för SD. Dessutom har utvecklingen i Europa gynnat SD men även utvecklingen i arabvärlden påverkar opinionen i Sverige. Jag är dessutom helt övertygad om att den kommer få än mer inverkan fram till valet 2014. Detta borde K-G Bergström ha med i sina värderingar innan han börjar svamla önskedrömmar ett enfrågeparti.


Att SD har stort stöd och förtroende för sin invandringspolitik råder det ingen tvekan om men det finns fler områden.


Kriminalpolitik


Men det finns fler områden som SD kan öka sitt förtroende kapital hos Sveriges befolkning. Otryggheten i samhället när det gäller att bli utsatt för brott ökar sakta men säkert. Tyvärr.

På detta område har SD drivit en konsekvent politik i riksdagen och krävt hårdare tag och strängare straff. Vår poliskampanj (maj-aug. 2012) väckte en hel del uppmärksamhet och sammanföll faktiskt med när våra opinionssiffror började röra sig uppåt. Jag upplever att väldigt många av våra sympatisörer värderar vår kriminalpolitik väldigt högt. Något som K-G Bergström fullständigt glömt bort.


Försvarspolitik


Vår försvarspolitik är ett annat område som vi skiljer ut oss rejält ifrån sjuklövern. Vi är det enda parti som vill utöka försvarsanslagen och börja återuppbygga vårt försvar. Vårt försvar idag är på en pinsamt låg nivå och det är något som många människor börjat inse. Uttalandet från ÖB om att vi bara kan försvara en del av landet under max en vecka har nog fått en och annan att reagera. Att sedan den moderata försvarsministern anser det fullt tillräckligt har dessutom förvånat många. K-G Bergström har uppenbarligen inte koll på Sverigedemokraternas försvarspolitik! Men det är nog något som Sveriges väljare kommer få upp ögonen för fram till valet.


EU-politik


Men det största och i mina ögon viktigaste området handlar om EU! Även om vissa ekonomer börjat ropa faran över för euro-krisen har den med all tydlighet visat på allvarliga problem, inte minst demokratiproblemen inom unionen. Förtroendet för EU minskar och den kommer antagligen fortsätta att minska ju mer EU dikterar villkoren, även för Sverige. Ett exempel är snuset. En bagatellfråga kan somliga tycka men jag tror snusfrågan kan få många väljare att leta efter ett EU-kritiskt parti. Idag finns det bara ett parti i riksdagen som är EU-kritiskt, Sverigedemokraterna. Frågan om Sveriges ökade EU-avgift med ca 10 miljarder kan bli väldigt jobbig för sjuklövern under 2013.

K-G Bergström förstår uppenbarligen inte vilken sprängkraft det finns i EU-frågan. Att det dessutom ständigt poppar upp nya tokiga förslag från EU gör inte situationen bättre.


Om man sedan lägger till vår skolpolitik, våra förslag på skatteområdet med ett femte jobbskatteavdrag som skall samordnas med ett avskaffande av den så kallade pensionärsskatten och förbättrade garantipensioner för de så kallade fattigpensionärerna.


Jag kan inte på något sätt se Sverigedemokraterna som ett enfrågeparti. Däremot är vi ensamma att driva just de inriktningarna på dessa politikområden och det kommer gynna oss i framtiden. Inte minst till valen 2014. Möjligen kan vi kallas för ensamfrågepolitik!


Invandringspolitik, kriminalpolitik, försvarspolitik, EU-politik och skolpolitik är väldigt viktiga för ett lands överlevnad.


För varje dag som går så kommer fler och fler människor till insikt om att SD är så mycket mer än bara invandringspolitik. Därmed ökar vår potential av väljare också för varje.

Av Thoralf Alfsson - 12 januari 2013 00:11

 

Stranden är enormt bred och lång. Detta är bara en liten del av stranden. Gissar på att det var närmare 25 grader i vattnet idag. Helt underbart! Inte ett moln, enligt uppgift ca 350 soldagar/år.


Idag har nog ett av de mest insiktsfulla och fördomsfria blogginlägget på lång tid publicerats på Östrans webbsida. Att Östran inte inser vilken potential denna skribent har! Genom sina politiska ställningstagande borde han vara en drömskribent för tidning, kanske till och med på ledarredaktionen. Det är beklagligt att han är förpassad till tidningens bakgård på webben.


I veckan fick han dock vissa framfötterna i den tryckta upplagan och han gjorde säkert inte ledarredaktion besviken när han i en krönika attackerad sina hatobjekt.


Det är djupt beklagligt att bara de som finns på nätet kan hitta till skribentens fördjupande och befriande blogginlägg, där allas människors lika värde är ledordet som inspirerar och präglar alla texter. 


Min uppmaning till Östran är att låta publicera alla alster av skribenten i den tryckta upplagan. Jag är helt övertygad om att det skulle påverka väldigt många människor inför det kommande valet 2014.


Läs dagens intelligenta blogginlägg av skribenten.


Den senaste tiden har det varit väldigt mycket skriverier om hatsajter, hatbloggar, hatattacker, hatkommentarer och hatmejl. Det är ganska fascinerande och se vilka människor det är som uttalar sig om detta och hur de alltid får stöd från mediakåren. Faktum är ju faktiskt att många av dessa tillhör mediakåren och ”familjen” stödjer ju bara de sina.


Man ger till och med bidrag till varandra så att man kan fortsätta med sina utpekande av i deras tycke hatbloggar och hatsajter. Dessutom är det skattemedel som ges till varandra. Det är väl så nära korruption man kan komma.


Däremot när jag som Sverigedemokrat eller någon av mina partikollegor utsätts för diverse attacker, som i vissa fall kan liknas vid förföljelse är det förvånansvärt tyst media. Media går tyvärr inte från klarhet till klarhet, utan snarare tvärtom. Det går inte en dag utan man ser exempel på hur man i media försöker dölja ”vissa” fakta! Selektiv journalistik!


Den som vill läsa mer av skribenten kan kolla detta. Det är bara vad som producerats de senaste två veckorna.


http://blogg.ostran.se/ihuvudetpaahonen/jag-bevakar-mina-valjares-och-sveriges-intressen/


http://blogg.ostran.se/ihuvudetpaahonen/dubbla-medmorgarskap-och-lojalitet/


http://blogg.ostran.se/ihuvudetpaahonen/fortal-mot-en-yrkeskar/


http://blogg.ostran.se/ihuvudetpaahonen/strid-for-det-fria-ordet/


http://blogg.ostran.se/ihuvudetpaahonen/clownen-komikern-och-pajasen-thoralf-alfsson/


Av Thoralf Alfsson - 11 januari 2013 11:54

Som någon redan räknat ut har jag "flytt" landet, till varmare breddgrader. Därmed blir det en naturlig bojkott av ICA från min sida.


Behöver några lata dagar innan riksdagen kör igång. Mazetti "förstörde" ledigheten till viss del.


Kommer säkert återkomma med lite reflektioner över detta. Mazetti har ju lockat fram diverse personer.


Nu skall jag lata mig vid poolen med Keplers sista bok, Sandmannen.


 


Hur många kommer ihåg Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet hösten 2009? Nu instämmer uppenbarligen FN:s säkerhetsråd i dessa farhågor för världsfredan. Islamisternas framgångar i Mali oroar säkerhetsrådet men uppenbarligen inte islamisternas framfart i Syrien eller Egypten.


"Rådet ser utvecklingen  som en allvarlig försämring av läget i Mali, och även som ett direkt hot mot internationell fred och säkerhet."

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards