thoralf

Alla inlägg under januari 2013

Av Thoralf Alfsson - 23 januari 2013 21:06

Sett Uppdrag granskning och jag blir minst sagt upprörd. Vilken skitstövel till företagare. Jag hoppas att han får betala de avtalade lönerna till alla som jobbat för honom. Sedan hoppas jag att han fälls för de hot han skickat via mejl och allt annat han kan åtalas för. Dessutom hoppas jag att han beläggs med näringsförbud.


SCA och Holmen har givetvis ett ansvar oavsett vad de säger. Jag förutsätter i vilket fall som helst att SCA och Holmen säger upp avtalet med företaget Skogsnicke. Fredrik Lundberg kan väl fixa detta imorgon, han skulle dessutom inte märka om han fick 2-3 miljoner kronor mindre på något konto.


Detta är ännu ett exempel på hur jäkla tokig arbetskraftsinvandringen och de nya reglerna som Alliansregeringen införde under förra mandatperioden. Att vilken företagare som helst kan plocka in arbetskraft från hela världen.


I Rapport kom ett intressant inslag som fick mig att lyfta på ögonbrynet. Dansbandsmoms!

Se inslaget


I mina ögon är det ett riktigt spel för gallerierna från alliansens sida. Vid gårdagens möte i Skatteutskottet yrkade alliansen avslag på alla motioner om en lägra dansbandsmoms. Det enda partiet som yrkade bifall på en motionen om dansbandsmoms var Sverigedemokraterna, det vill säga jag. Därför blir inslaget i SVT ganska märkligt med gårdagens utskottsmöte i färskt minne.


Nu förutsätter jag att dessa ledamöter i inslaget röstar på Sverigedemokraternas motion när den kommer upp till omröstning i riksdagen i början på mars.


Nigel Farage i SVT-Aktuellt ikväll. Var väl nästan premiär!


Har idag träffat en person som hörde av sig för några veckor sedan och som då funderade på att engagera sig i Sverigedemokraterna. Jag är övertygad om att detta skulle bli en rejäl tillgång för SD. Inte minst för att det är en ung och väldigt engagerad person som trots sin unga ålder redan rönt en hel del uppmärksamhet. Det fina är också att han har sina bopålar i Kalmar län ;-)

Nu håller jag tummarna för att vi så småningom kan presentera honom som Sverigedemokrat för media!


Jag brukar inte ägna mig åt skvaller men jag har noterat att det finns vissa rykten angående orsaken till Sabunis avgång som minister. Fick ikväll ett samtal i detta ämne. Hörde att Sabuni setts tillsammans med Reinfeldt på en och samma restaurang vid ett flertal tillfällen den senaste tiden. Den som lever får se!


Tänk på språket och hur du uttrycker dig om du kommenterar detta blogginlägg!

Av Thoralf Alfsson - 22 januari 2013 22:51

Imorgon börjar allvaret i riksdagskammaren igen med voteringar.


 

Läs artikel i DI.


I Skatteutskottet började vi idag behandla motioner från allmänna motionstiden. Idag började beredningen av motioner om mervärdesskatt, skatteförfarande och folkbokföring. Det handlade om ca 70 motioner totalt. Nu börjar det som jag tycker är väldigt märkligt. Alliansen avslår alla motioner, inklusive alla motioner från Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna. Jag gissar att ca 35-40 motioner var skrivna av riksdagsledamöter från alliansen och alla avslås. Varför överhuvudtaget skriva motioner när man ändå avslår dem till 100 procent? Ett spel för gallerierna och ett enormt slöseri med resurser.


Oppositionspartierna yrkar givetvis bifall till många av sina egna motioner.


SDU JO-anmäler nu Ungdomsstyrelsen för att de lämnat ut medlemslistor som borde varit sekretessbelagda av Ungdomsstyrelsen. Läs artikel.


Enligt obekräftade uppgifter kommer även SDU överklaga Ungdomsstyrelsens beslut om att inte ge SDU något bidrag. I Ungdomsstyrelsens beslut anges att beslutet inte kan överklagas. Enligt en paragraf i den aktuella förordningen skall beslutet inte kunna överklagas. Undrar om man kommer vända sig till EG-domstolen?


UPPDATERING!


Nu skriver DN om överklagan från SDU i en artikel där Gustav Kasselstrand intervjuas.

Av Thoralf Alfsson - 22 januari 2013 09:31

Enligt uppgift från flera håll har en tjänsteman på socialkontoret i Kalmar mordhotats av en asylsökande. Jag har varit i kontakt med tjänstemannen som bekräftat mordhoten men några mer uppgifter vill han inte lämna ut. Han hänvisar till sin chef Cajsa Björck Holmqvist.


Uppenbarligen har man tagit mycket allvarligt på hoten då familjen under flera veckor bott på annan adress enligt grannarna. Nu har säkerheten förbättrats i familjens lägenhet med bland annat säkerhetsdörr. Fastighetsskötaren har informerat grannar om orsaken till dörrbytet vilket gjort grannarna oroliga i huset. Att Cajsa Björck Holmqvist skulle lämna ut några mer uppgifter till mig anser jag vara osannolikt.


Media lär heller inte skriva om detta!


I Kalmar finns ingen förläggning för asylsökande förutom boende för så kallade ensamkommande barn. Är det någon av dessa som mordhotat tjänstemannen.


Jag undrar hur vanligt mordhot är från asylsökande. Behandlas de av det svenska rättsväsendet eller tystas de ned av myndigheterna?


Frågan är varför en asylsökande som mordhotar inte utvisas omgående från landet. Alla parter tycks ju ha tagit mordhoten på allvar. Fram till att han får avslag på sin asylansökan borde han/hon låsas in.


Har inte Migrationsverket en stämpel med ”AVSLAG, Kan ej överklagas!"


Ungdomsstyrelsen har uppenbarligen en sådan stämpel. Migrationsverket kan kanske få låna den.


Detta fall har vad jag vet inte uppmärksammats av lokal media. Idag kan man dock läsa om ett annat fall i Östran.


I gårdagens Studio Ett kunde vi höra hur somalier var arga för att de inte fick egna lägenheter. Lyssna och förundras över journalistens alla kritiska frågor!   


<br" alt="" />uality':'high','flashvars':'playlist=http%3a%2f%2fsverigesradio.se%2fapi%2fradio%2fradio.aspx%3ftype%3ddb%26id%3d4376549%26codingformat%3d.m4a%26metafile%3dasx%26preview%3ddb%26isembedplayer%3dtrue&flashSmal=true','pluginurl':'http://get.adobe.com/se/flashplayer/','src':'http://sverigesradio.se/api/flash/player_embed.swf?8'},'name':'flash','object_html':'Lyssna: Flyktingar utan boende','hspace':null,'vspace':null,'align':null,'bgc
olor':null}">

Av Thoralf Alfsson - 21 januari 2013 11:15

Ibland undrar man hur pass inkrökta journalister är? Något större tänkande är i varje fall vissa inte begåvade utav. Självinsikt och självkritik tycks vara helt främmande begrepp för denna yrkeskår.


Igår var det Agenda i SVT som visade prov på sin enkelspårighet då man inte upplyste om att hot och hat kommer från mer än ett håll på nätet. Det är riktigt obehagligt att de hur vänstervridet Agenda är!


Idag kommer Aftonbladets Anders Lindberg med krav om att avtvinga Jimmie Åkesson löften om att stoppa något. Uppriktigt sagt begriper jag inte riktigt vad Anders Lindberg menar. Frågan är om att är medveten om det själv eller om det bara är ett sätt att få in Jimmie Åkessons namn i artikeln.


”Hur kan Sverigedemokraterna ­komma undan? Varför får inte Jimmie Åkesson fler frågor om det? Varför ­avkrävs han aldrig några löften om att på riktigt sätta stopp för det?

Utvecklingen är helt oacceptabel. Vårt demokratiska samhälle, vår ­öppenhet och vår frihet måste värnas mot de som med våld eller hot om våld vill tvinga sin vilja och sina åsikter på andra.”

 

När opinionen i en fråga drivs av Aftonbladet eller SVT kallas det hela för ”folkstorm” och eventuella hatmejl eller hotmejl bara understryker den allmänna opinionen och tas av media som en intäkt för att man gör rätt och att man agerar i ”samhällets tjänst”.


När däremot en fråga lyfts eller drivs av t.ex mig som jag gjort i mina blogginlägg om Mazettis krönika eller Ungdomsstyrelsens beslut om att neka SDU bidrag är det en helt annan sak. Krönikan och Ungdomsstyrelsens beslut var väldigt politiskt korrekta.


När sedan dessa utlöser en folkopinion är det inte en ”folkstorm” utan en ”hatkampanj”. Hela etablissemanget rycker ut och till och med justitieministern får medverka i Agenda för att understryka allvaret.


Hur många kommer ihåg fallet Louise i Vetlanda 2007?


Aftonbladet hängde verkligen på Uppdrag granskning och det blev en verklig ”folkstorm”.

 

 


   


Aftonbladets artiklar  Artikel1  Artikel2


Blev det någon debatt om näthatet och alla hatmejl eller hotmejl i Aftonbladet. Gav Aftonbladet Janne Josefsson och Uppdrag Granskning skulden för över 500 hat- och hotmejl? Nej, givetvis inte!


Det handlar endast om vem som är budbäraren? Tillhör budbäraren de ”goda” eller de ”onda”?

Att svensk media är så enkelspårig eller att alla befinner sig i samma fåra är minst sagt obehagligt och bådar inte gott inför framtiden.


Demokratin är under attack av de "goda" i samhället!

Av Thoralf Alfsson - 20 januari 2013 12:09

 


Många uppskattar och tycker att det moderata kommunalrådet i Växjö, Bo Frank, är modig och tuff som går "emot" den moderata ledningen. Den åsikten delar inte jag, då det i själva verket är mer eller mindre tvärtom.


Bo Frank vågar inte stå för sina åsikter!


Han gör med jämna mellanrum uttalanden angående invandringsindustrin men han har hittills aldrig drivit igenom något beslut i Växjö som begränsar eller stoppar invandringen till kommunen. Trots att han har en majoritet i kommunfullmäktige.


Nyligen hade han ett nytt utspel som ganska omgående bemötes av migrationsminister Tobias Billström och sedan var det tyst från Bo Frank. Han svarade med ett blogginlägg där han bland annat skriver följande.


”Växjö är den s k moderatledda kommunen som har haft det största flyktingmottagandet i Sverige.”


"T ex att jag tog initiativ till att Växjö tecknade avtal om ensamkommande flyktingbarn."


"I grunden är jag positiv till det mångkulturella samhället, och tycker att Sverige ska ha ett generöst flyktingmottagande."


Det borde väl få de som hyllar Bo Frank att fundera ännu en gång, om man nu begåvats med ett eget tänkande. Bo Frank är mycket skicklig på att framstå som invandringskritisk när det i själva verket är precis tvärtom. Han vill ha ett mångkulturellt samhälle med stor invandring som berikar hans kommun. Enligt mig är han en ulv i fårakläder. Så här skriver Bo Frank i ett blogginlägg.


”Det har ringa mest vettiga människor och några stollar med anledning av Expressens artikel. Ett antal moderata riksdagsmän som tycker att jag skall ta på mig ett "upprop" när det gäller flyktingpolitiken.  Vad som är mera intressant är att det har ringt två riksdagsledamöter från två andra allianspartier som tycker at jag skall stå på mig för en balanserad linje i flyktingfrågan!!! De beskriver läget i deras riksdagsgrupper som att denna fråga inte får diskuteras.

 

Jag vill inte ge mig in i detta. Jag valde bort riksdagen 1991. Jag for redan då illa över inställsamhetskulturen inom vårt parti om man vill framåt. Och det är lika dant idag. Skulle kunna berätta massor om detta. Och det är lika dant i andra partier.  Vårt parti är inte helt slutet. Jag är en trägen arbetare i vingården. Och tycker inte att det är rimligt att tillhöra de stollar som vill utmärka sig genom att hitta fel på partiet i tid och otid. Men jag ser ett problem i vårt och andra partier när det gäller det gäller att försöka införa en lagomlinje när det gäller flyktingpolitiken!”


Med all tydlighet framgår det att han inte vågar stå för sina uppfattningar när det väl kommer till kritan. Han vågar inte ens driva en "balanserad linje" eller "lagomlinje" i flyktingfrågan.


Enligt min mening handlar det inte om ”inställsamhetskulturen”. Nej, det handlar om att inte hugga av den hand som föder dig. Vem vill mista ett uppdrag som ger dig 60000 kronor i lön varje månad för en fråga som invandringspolitiken. Bo Frank är lika feg som alla andra, han backade direkt då andra politiker ville att han skulle ta på sig ett ”upprop”.


Vilka riksdagsledamöter som ringt från andra allianspartier kan ju vara svårt att gissa men det skulle inte förvåna mig om Staffan Danielsson från Centerpartiet är en av dessa.


Samtidigt visar detta på hur fega dagens riksdagspolitiker är inom alliansen.  


Bo Frank är en av de fegaste då han som politiker inte vågar driva frågan mot sin partiledning, om det nu inte bara är ”locktoner” inför väljarkåren.

Av Thoralf Alfsson - 20 januari 2013 00:39

Samma diskussion som i Debatt. Den lilla människan har en uppfattning som kvinnan som inte känner igen sig i sin egen stad. Sedan har vi "batikhäxan" (professorn) som läst en rapport och vet bäst.


Notera att människor får prata färdigt och inte avbryts av programledaren, vilket sker konsekvent i Debatt. Och att det finns folk från båda sidorna, inte bara en ensam Sverigedemokrat eller invandringskritisk person i studion som i Debatt. SVT har en hel del att lära av Question Time.


Av Thoralf Alfsson - 19 januari 2013 01:08

Anders Jallai har återigen skrivit ett mycket intressant blogginlägg med anledning av den nya filmen "Den oroliga mannen" som hade premiär för en vecka sedan.



I Anders Jallais blogginlägg finns ett program av Uppdrag granskning från 2007 som är väldigt intressant som bakgrund till Anders Jalais uppgifter i blogginlägget. Missa inte att se programmet och läsa blogginlägget innan ni ser den nya biofilmen.


Jag gissar att Anders samtidigt samlar material för en ny bok.


Se Uppdrag Granskning 2007-09-03 om Natoubåtar i Hårsfjärden:

Av Thoralf Alfsson - 18 januari 2013 17:47

Tidningen Östrans bloggare Ahonen sitter uppenbarligen inne med mer information om hur Ungdomsstyrelsen avgör vem som skall få bidrag eller inte. Jag vet inte vad Ahonen har för några kontakter inom vänsterrörelser eller om det är information som florerar inom den socialdemokratiska medieorganisationen. Utan tvekan är det precis som vi Sverigedemokrater befarat ett helt politiskt beslut av Ungdomsstyrelsen. Så här avslutar Ahonen sitt blogginlägg.


"Processen startar alltid inom rörelsen och när väl SDU kan anses som “rumsrent” och stå för de värderingar Ungdomsstyrelsen kräver så kommer även SDU att beviljas bidrag."


I praktiken innebär det att SDU aldrig kommer få något bidrag så länga SDU t.ex är kritiska till dagens massinvandring.


Jag ser fram emot att Ahonen i nästa blogginlägg redovisar de värderingar som krävs av Ungdomsstyrelsen för att bidrag skall betalas ut. Uppenbarligen uppfyller de flesta muslimska organisationer dessa värderingar, vilket är en gåta för mig men uppenbarligen inte för Ahonen.


Tydligen begriper inte Ahonen vad han skriver!


Som inte detta vore nog anklagar han mig för uppvigling och hot.Även Ahonen har svårt att förstå min ironi över Åsa Linderborgs "fotsoldater".


Jag hoppas att SDU begär ut alla bidragsansökningar som Piratpartiet gjort de senaste åren, där bidrag beviljats. Jag är övertygad om att där finns brister i organisation men inte i "värderingar" enligt Ungdomsstyrelsen.


Läs hela blogginlägget


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards