thoralf

Alla inlägg den 26 januari 2013

Av Thoralf Alfsson - 26 januari 2013 19:50

Aftonbladet och Daniel Swedins gav igår ett utmärkt exempel på näthat regisserat och godkänt av Jan Helin. Hur definierar man näthat? Ja, det första kriteriet borde vara att det är tillgängligt på nätet och det andra borde vara att det handlar förtal, misskreditera eller förnedra en annan människa. Det kan givetvis också handla om hot mot en människa eller grupp.


I min värld så är det näthat när någon sprider osanna uppgifter eller lögner på nätet om en person. Det enda syftet med att sprida lögner till en så grupp som möjligt är givetvis att misskreditera personen ifråga. I ju större forum som detta sker desto allvarligare borde allmänheten och rättsväsende så på ”brottet”.


När Sveriges största tidningar som Aftonbladet och Expressen ägnar sig åt detta är det mycket bekymmersamt. När dessutom inte chefredaktörerna bryr sig det minsta utan snarare applåderar detta fenomen, bara det riktas åt rätt håll är det illa ställt inom mediabranschen. Man har gett sig själva tolkningsrätten och bedriver rena personhatskampanjer mot ”rätt personer”.


Skulle däremot de egna anställda drabbas så slås det på stora trumman och alla larmklockor ljuder och allmänheten informeras om det hemska näthatet. Så fort uppståndelsen lagt sig så börjar man med sitt eget och accepterade näthat mot ”oliktänkande”.


Igår publicerade en ny stjärna en artikel i Aftonbladet som fick mig att reagera väldigt starkt. Daniel Swedin använder rena lögner i sin artikel.


 


Jag har aldrig med ett enda ord kritiserat valet av Lucia! Hur vore det om Daniel Swedin hade läst på lite innan han skrev sin artikel och vägde in sina egna fördomar, som han sedan försöker klistra på mig.


Det jag kritiserade i mitt blogginlägg var den rappare som SVT lagt in mitt i Luciafirandet. Ett i mina ögon mycket opassande inslag i det traditionsrika firandet av Lucia i SVT som följs av gissningsvis miljoner människor. Inte någonstans har jag kritiserat valet av Lucia, det är Daniel Swedins egna falska och lögnaktiga tolkning.


Det är bara Daniel Swedin som upphöjer detta till en ”sanning” i Aftonbladet. Detta är ett skolexempel på näthat från Aftonbladet och Jan Helin.


Media är idag fylld med näthat och de värsta näthatarna heter Åsa Linderborg, Anders Lindberg, Oisin Cantwell och nu kan vi även lägga till Daniel Swedin. Alla är Jan Helins ”fotsoldater” på Aftonbladet som ständigt rycker ut och misskrediterar alla oliktänkande och i synnerhet Sverigedemokrater.



"Daniel Swedin, född 4 april 1983 i Grängesberg, är en svensk journalist och ledarskribent på Aftonbladet.

Swedin har en fil.kand i medie- och kommunikationsvetenskap från Göteborgs universitet och har tidigare varit verksam som biträdande forskare vid SOM-institutet och som krönikör i Dalarnas Tidningar."


Källa Wikipedia


Har idag lyssnat på en lismande Ilmar Reepalu i lördagsintervjun. Jag får kalla kårar över kroppen när jag lyssnar på honom. Varför intervjuade inte Thomas Ramberg honom? Kvinnan som intervjuade var en katastrof! Hon lät Reepalu ta över hela intervjun. Samtidigt visar det på en obehaglig sida av honom. Har en känsla av att han aldrig lyssnat på någon med andra åsikter. En riktig översittare! Sverige går en mörk framtid till mötes om Ilmar Reepalu och hans gelikar får makten i Sverige.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards