thoralf

Direktlänk till inlägg 8 januari 2013

VÄRLDSMEDBORGARNA AHONEN OCH RYDSTRÖM

Av Thoralf Alfsson - 8 januari 2013 20:59

 


Jag skulle givetvis kunna raljera över Ahonens stavning med jag avstår att göra det. Han skriver ju ändå för en tidning och är inte utbildad journalist, i varje fall vad jag vet.


Däremot fortsätter Ahonen att raljera om Sverigedemokraterna och mig genom att dela ut nya epitet på min person. För några dagar sedan var jag clown, pajas och komiker. Idag får jag det nya epitetet ”konspirationspolitiker”. Att han misstolkar min motion om vem som skall vara valbar till Sveriges riksdag förvånar nog ingen. Uppenbarligen anser han att kommunpolitiker och landstingspolitiker inte arbetar och agerar politiskt. De räknas inte i världsmedborgaren Ahonens värld.


Ahonens ifrågasätter också vilkas intresse jag bevakar eftersom jag är skriven i Kalmar län men sitter på östgötabänken. En väldigt lätt fråga att besvara men uppenbarligen förstår inte Ahonen detta. Jag bevakar mina väljares och Sveriges intressen.


Men det roligaste av allt är att tydligen har min motion fått den effekten att Ahonen ansökt om finskt medborgarskap. Något han kommer erhålla inom kort. Då kan han ju rösta i många val. I det kommande EU-valet kan han ju rösta både i Finland och i Sverige om man inte lyckats lösa detta problem.

Jag undrar i mitt stilla sinne hur finnarna skulle se på att få en rysk medborgare som försvarsminister. Ahonen skulle säkert jubla!


En annan världsmedborgare har gråtit ut på sin blogg i Dagens Nyheter. Efter Henrik Rydströms första majtal i Kalmar har tydligen inte allt varit sig riktigt likt för Rydström om man skall tro hans blogginlägg. Här kommer några citat.


”Men man kan vara samhällsengagerad UTAN att välja parti. Så i smyg drömmer jag om att Kalmar FF skulle våga stå för det goda i samhället, våga gå emot de farliga krafterna i samhället, i smyg när jag drömmen att Kalmar FF skulle våga vara mer för människor än enbart en fotbollsklubb. När jag höll mitt förstamajtal blev det ett jäkla tryck på Kalmar FF. Kalmar FF fick förklara för uppretade sponsorer, för fans varför jag tilläts hålla förstamajtal. Som om vi spelare ska vara teflonplattor utan åsikter.”

”Men om trycket på KFF ökade efter mitt förstamajtal märkte jag att också trycket på mig som spelare ökade. Utrymmet för misstag blev minimalt. Och jag kan tycka att det är jävligt märkligt. Att man blir upprörd för att en spelare tar ställning. Man blev alltså inte upprörd över HUR jag tog ställning. Eller över VAD jag talade om i mitt tal. Utan ATT jag gjorde det. Däremot ska vi allsvenska spelare stå och vifta med ett rött pappersark innan vissa matcher för att visa att vi ”ger rasism och sexism rött kort”. Det får vi göra.”

”Kanske säger reaktionerna mot mig och mitt ställningstagande något om samhället vi lever i? Och jag har märkt att man står tämligen ensam när man väl tagit ställning. Det är inte många som ställer sig bakom eller som ens ger en klapp på axeln. Hur många i vår stora, mysiga svenska fotbollsfamilj – inklusive Kalmar FF – har givit mig sitt stöd?

Utåt sett, väldigt få.

Inåt?

I princip en enda. En man från Gävle. Domare Markus Strömbergsson. Han har i spelargången flera gånger uttryckt sitt gillande över det jag skriver och uttrycker.

Några andra? Nope.

Det kan man kanske inte begära, tycker du. Jag tycker att det är verkligen det man kan begära av varandra. Annars uppstår det där tomrummet, den tysta acceptansen som idiotin kan frodas i.”


En liten fråga till Rydström! Har du aldrig funderat på om det kan vara så att alla inte delar dina åsikter?


Centerpartiet har ju kommit med ett nytt idéprogram där man bland annat vill införa fri invandring, tillåta bigami och avskaffad skolplikt. Det borde väl passa dessa båda världsmedborgare. Centerpartiet kanske kan få två nya medlemmar!

 
 
Ingen bild

HenrikP.

8 januari 2013 21:24

Haha!
Sicket radarpar dessa Ahonen och Rydström är, den ene är ju värre än den andre. Tycker mig spåra ett inte så litet korn av självömkan i Rydströms text.

 
Ingen bild

Sven Dacke

8 januari 2013 21:25

Finns det journalister på svenska tidningar som i smyg, gillar kritik mot sittande regering och ogillar massinvandring?

Jag övertygad att det faktiskt är så.

Varför tror jag det? Ett flertal gånger har jag fått kommentarer till tidningsartiklar "kapade".
Mina kommentarer har varit "sverigevänliga" och därmed kritiska mot nuvarande politik. Mina insändare i tidning xxx och xxxx har aldrig kommit in. Men i anslutning till att dom är inlagda, kommer ett inlägg, men nästan på pricken samma andemening, men kanske lite mera finslipad text. Det är inte bara en eller två gånger utan tiotal gånger. Därför tror jag inte att det är en tillfällighet, utan att det finns SD sympatisörer i smyg som hjälper till i debatten.

Vilka är tidningarna? Min och spökskrivarnas hemlighet.

Är det några fler som märkt samma tendens?

 
Ingen bild

rei

8 januari 2013 21:58

Aho (阿呆) på japanska är idiot. Kul.

 
Ingen bild

Lotta

8 januari 2013 22:32

Ahonen brukar ju ofta skriva inlägg på denna blogg. Jag har länge undrat varför inte Ahonen återvänder till sitt hemland för att påverka sina uppenbarligen rasistiska landsmän det förträffliga med mångkultur och landgränser öppna på vid gavel för alla som vill flytta dit? Finska folket försörjer dem säkert med glädje via skattemedel på livstid. Vi är ju enligt Ahonen alla världsmedborgare eller gäller inte det i Finland? Ahonens dröm borde ju vara en minst lika stor invandring som till Sverige om man räknar befolkningsmässigt. Något annat vore ju rasistiskt eller hur Ahonen.

 
Ingen bild

Fotbollsspelare

8 januari 2013 22:38

Rydström får nog inse att han är ganska ensam om sina åsikter. Själv nådde jag aldrig till allsvenskan likt Rydström men väl till superettan och jag skulle säga att fotbollsspelare rent generellt är mer höger än vänster. Jag har även svårt att förstå att idrotten ofta lyfts fram som mångkulturell. Oftast verkar s.k experter anse att bara för att det är människor med olika bakgrund inom idrott så är den mångkulturell. Jag skulle snarare påstå att det är assimilering inom idrotten där man först anpassar till laget för att sedan kunna ta plats som individ. Mångkultur är det motsatta där individen alltid utgår från sig själv. Till skillnad från det civila samhället så övergav inte idrottsrörelsen assimileringsprincipen, i alla fall inte i nämnvärd utsträckning.

Som spelare märker man även hur stora SD är ibland supportrar, hade klackarna endast haft rösträtt i Sverige hade förmodligen SD konkurrerat om platsen som största parti.

 
Ingen bild

Bra jobbat

8 januari 2013 22:55

Ahonen verkar inte riktigt stabil,hans symptom påminner om polischef Charles Dreyfus besatthet av kommissarie Jaques Clouseau i Rosa Pantern filmerna.
Det enda rätta vore att förära denna Ahonen en docka av Thoralf Alfsson i naturlig storlek som Ahonen kan ha på sluten anstalt och avreagera sig på.
Om han mot förmodan tillfrisknar han så bjuder jag på en enkel biljett hem till Suomi.

 
Ingen bild

Tomtefar

8 januari 2013 23:01

Med pk logik måste Henrik Rydström varit medlem i Sverigedemokraterna sen urminnes tider, såg ett frågesportsprogram på tv och en mer obildad människa än Herr Rydström har nog inte deltagit i slikt program.

 
Ingen bild

fd kollega

8 januari 2013 23:08

Rydström har ju läst hur mycket ryggdunkningar och uppskattning du får när du är och julhandlar så han trodde ju alla skulle omfamna honom i yra över att han är politiskt med RÄTT åsikter. Han är bara bitter för att du står för din åsikt och mår bra medan han står för en åsikt och mår dåligt...

 
Ingen bild

kle

8 januari 2013 23:13

en jugoslav som VD och av en slump flyttas all tillverkning till Bosnien. IF Metall gillar ju världmedborgare också.

http://na.se/ekonomi/1.1937505-kavat-lagger-ner-all-svensk-produktion

 
Ingen bild

Pär Green

8 januari 2013 23:50

En annan av mina favoriter är Groucho Marx.


”Han må se ut som en idiot och tala som en idiot, men låt inte lura dig, han är verkligen en idiot!”

 
Ingen bild

Kvinna

9 januari 2013 00:39

Världsmedborgare, nej tack!
Jag vill absolut inte vara medborgare i Saudiarabien:

http://avpixlat.info/newsdesk/15arig-flicka-tvingas-gifta-sig-med-90arig-man-i-saudiarabien

 
Ingen bild

Ett samhälle i samhället

9 januari 2013 00:54

Lilla Irak nu ett faktum i Södertälje.
"Jag trivs väldigt bra här i Södertälje. Det är precis som i hemlandet. Det är samma kultur och traditioner"man behöver heller inte lära sig svenska.
http://www.youtube.com/watch?v=_KyA7SnYp4Q

 
Ingen bild

"Vi gillar olika"eliten kräver gratis uppassning.

9 januari 2013 02:30

Aftonbladetchefen Åsa Linderborgs erbjudande: ”Plocka tallrikar på vår fest"

Aftonbladets medarbetare erbjuds att få komma på årets stora kulturfest – för att bära ut sopor och korka upp vin.

I ett mejl som skickats till Aftonbladets medarbetare skriver kulturchefen Åsa Linderborg:
”Nu har du en chans att få vara med! Vi behöver nämligen hjälp: plocka tallrikar, blanda grogg, korka upp vin, konversera branschfolk, kasta sopor”, skriver hon i mejlet.

Någon lön blir det inte tal om.

Internt på Aftonbladet har vissa anställda blivit förvånade av erbjudandet att på nåder få gå på fest med kultureliten mot att i gengäld servera och bära ut sopor.

Åsa Linderborg ser dock inget konstigt med erbjudandet.

– Det är inte så att vi beordrar folk att göra något. Det är en chans att helt frivilligt få vara med och hjälpa till och vara med när Aftonbladet Kultur har en jätterolig fest, säger hon.

Är det inte lite förnedrande för Aftonbladets journalister att behöva servera och bära ut sopor för att få gå på er fest?

– Är du dum? Hur skulle det kunna vara det?, frågar Åsa Linderborg och fortsätter:
– Man kan se det som en kollegial handling. Om du skulle tycka att det är förnedrande att hjälpa dina kompisar när de har fest får det stå för dig.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article3613604.ece

 
Ingen bild

ICAs lösning mot kritik,vi förhandsmodererar

9 januari 2013 02:43

I fredags stängde Icakurirens chefredaktör Helena Rönnberg möjligheten att kommentera artiklar på icakuriren.se. Nu överväger hon möjligheten att förhandsmoderera kommentarerna.

– För det första vill jag säga att jag tycker att det är sorgligt med all denna ilska. Jag vet inte vad eller om jag ska skriva något mer i den här frågan, säger Helena Rönnberg.

Icakuriren.se skriver hon: ”Katarina Mazettis krönika har väckt starka reaktioner och fått många kommentarer. Men på grund av grova påhopp har jag valt att släcka ner hela kommentarsfältet.
Vi sätter därmed punkt för diskussionen här på icakuriren.se”.

– Vi ska nu diskutera hur vi gör fortsättningsvis, om vi ska ha kommentarsmoderering eller inte. Det här är första stormen i Icakurirens historia, säger Helena Rönnberg, som anser att tidningen inte är ett forum för den typen av kommentarer.

För tillfället går det inte att kommentera några artiklar på icakuriren.se.
http://www.medievarlden.se/nyheter/2013/01/hatet-mot-mazetti-blev-for-mycket-for-icakuriren

Bojkotta skiten!

 
Ingen bild

VindarnaViskar

9 januari 2013 02:55

.....som man ropar faar man svar.

 
Ingen bild

Morningstar

9 januari 2013 06:13

Det räcker med att homo sapiens har satt fötterna på månen. Måtte vi aldrig få kontakt med annat intelligent liv därute. Ty då kommer vi inte längre bara vara världsmedborgare längre. Nej, då kommer vi att bli universummedborgare istället. Alla arter och raser kommer vara likadana. Vi kommer alla vara människor oavsett färg, utseende och vilken planet vi kommer ifrån. Alla måste då få komma till Sverige och få PUT och medborgarskap, oavsett om dom är marsianer, klingoner, alpha centurianer eller vad dom nu råkar vara. Så snart dom strålats ned på Arlanda Teleport blir dom automatiskt svenskar. Kvittar om dom har två ben eller sju eller ser ut som rosa geleklumpar. Vem vet, dom kanske rent av har ett tredje eller fjärde kön. Då får vi henar på riktigt. Halellujah! Vi blir det första månguniversella lyckoriket och Ahonen och Rydström kommer bli helt till sig i trasorna av eufori. Nej, för böfvelen. låt inte politisk korrekthet och kulturmarxism spridas bortom Tellus. Det räcker att vi tvingas stå ut med det. Och då har jag ändå inte nämnt vilken mardröm det hade kunnat bli om islam spriddes över galaxen.

 
Ingen bild

Stefan A.

9 januari 2013 06:17

Tur vi har fyrbåken Rydström mitt i all idioti,egot är det iaf. inget fel på....

 
Ingen bild

Sven Dacke

9 januari 2013 07:49

Journalistik lockar psykopater
Vissa säger att de är galna i journalistik. Yrket är också ett av de som lockar flest psykopater.
Stressigt är det också. Men pr-konsulter har det tydligen värre…

Det kan vara läge att skicka med ett friskintyg nästa gång du söker jobb. För enligt Kevin Duttons bok, The Wisdom of Psychopaths: What Saints, Spies, and Serial Killers Can Teach Us About Success, är journalistyrket ett av de yrken som attraherar flest psykopater. Jobbar du dessutom inom tv/radio ökar sannolikheten ytterligare.

Han har listat jobben som lockar till sig flest personer med abnorma personligheter:

vd
advokat
media (tv/radio)
försäljare
kirurg
journalist
polis
präst
kock
statstjänsteman

Från Mediavälden som tydligen har koll på det mesta
http://www.medievarlden.se/blogg/mikael-marklund/2013/01/journalistik-lockar-psykopater

 
Ingen bild

Sven Dacke

9 januari 2013 07:55

Artikel av "välkända" Lisa Bjurwald i Mediavärlden

När ska redaktörerna lära sig att sätta de egna medarbetarna före "trollen"? Författaren Katarina Mazetti har, som många medier rapporterat, utsatts för hot av både virtuellt och fysiskt slag efter en krönika om svenskhet i Icakuriren. 600 kommentarer släpptes igenom innan kommentarsfunktionen stängdes av. Sexhundra! Bland dem fanns inlägg som var så hotfulla, att tidningen såg sig tvingade att anmäla dem till polisen.

http://www.medievarlden.se/blogg/lisa-bjurwald/2013/01/vansinnigt-att-redaktorer-tillater-lynchmobbar

Läs även kommentarerna

 
Ingen bild

Tony

9 januari 2013 08:07

Finnarna är ett klokt folk , man tar hand om sitt eget
folk i första hand, idioterna exporterar man , Exempel:
Marko Ahonen, Katri Linna, m.fl

 
Ingen bild

World Traveller

9 januari 2013 09:30

Henrik Rydstrom grater over att ingen haller med honom och ger honom en klapp pa axeln. Jag vael aldrig laest en mer ynklig text. Han ar bitter over att Thoralf faar berom och uppskattningar var han aen aer. Om jag nagonsin har sett ett bevis pa nagon med lag IQ saa maste det vara Rydstrom.

 
Ingen bild

Ludvig

9 januari 2013 10:10

Inte trodde man när man växte upp att det skulle bli fult att vara svensk.

 
Ingen bild

Tony

9 januari 2013 13:13

Ludvig@
Nej det är väl märkligt, vi har bevisligen inte haft
något krig på 250 år, men beskrivs ändå med tarvliga
argument av självutnämnda världsförbättrare, bestående
av media ,författare och andra så kallat kulturbärare.
Samtidigt importerar vi folk , som krigat konstant sen
tusentals år tillbaka, och som samma kulturelit bockar
huvudet så djupt, att dom nuddar marken.

 
Ingen bild

Tommy

9 januari 2013 15:42

@"Vi gillar olika"eliten kräver gratis uppassning.

Noter hur Åsa Linderborg svarar kollegan på dagens Media som intervjuar henne:
"Är du dum?....bla bla"
Vad har människan för problem? Saknar hon bara vanligt hyfs eller är det nåt värre? Varför detta hat?

 
Ingen bild

Jan Carlen Söderman

9 januari 2013 16:14

Hittade 14 gramatiska fel i Alfsons text,men ska inte raljera över det.

 
Ingen bild

Medborgaren

9 januari 2013 16:30

"Jan Carlen Söderman

Jag vill ju inte vare sig briljera eller raljera men nog säger vi andra "grammatiska"..........................

 
Ingen bild

Medborgaren

9 januari 2013 16:57

"Jan Carlen Söderman

Jag glömde nästan att påpeka att man även har mellanslag efter kommatering!.
Dessutom stavar Alfsson med 2 s..............
Men jag vill ju inte heller briljera...........

 
Ingen bild

Tony

9 januari 2013 18:38

Varför festar kulturfjantarna på Aftonlögnen?
Är det månne Åsa Lindeborgs utnämning till
Sveriges sämsta journalist som skall firas?
För övrigt har dom väl inget att fira, dom
är ju lika enkelspåriga högfärdiga och
dumdryga som vanligt, sällskapet för inbördes
beundran.

 
Ingen bild

René Olsson

9 januari 2013 19:48

Hej!
Publicerade detta på Ahonen sida. Det låg inne i en kvart sen var det borttaget.. ;-))

"Ta bort skygglapparna Ahonen.
Gå in på SCB och titta på offentlig statistik.
Läs nyheter ifrån utlandet om Sverige.
Läs nyheter ifrån andra sajter som inte är PK-allierade.
Allt pekar på ett håll. Många kommuner klarar inte av att ta hand om fler invandrare då det ej finns bostäder.
Många kommuner bygger inte heller för de vet att de blir då tvungna att ta emot fler invandrare.
Försörjningsstödet (socialbidrag) går minus i majoriteten av kommunerna med hög invandring.
Äldreomsorgen skär ner på resurser för människor som har byggt upp Sverige i förmån för plats åt fler invandrare.
Svenska medborgare vräks ifrån sina bostäder för att göra plats till boende åt migrationsverkets invandrare.
Många kommuner höjer skatten för att för att försörja den nya adeln.
Arbetskraftsinvandringen kommer inte ifrån Somalia, Afghanistan, Irak eller Syrien. 
Ja listan kan göras lång...
Gör din hemläxa innan du klickar på tangentbordet.
Kom sen för fan inte och säg att SD har fel, för då kan jag säga att hissen har stannat på botten våningen för länge sen."

 
Ingen bild

MakingBacon

9 januari 2013 23:17

Att vara världsmedborgare innebär att man anpassar sig efter aktuell kultur och smälter in i samhället var helst man befinner sig på jorden.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards