thoralf

Direktlänk till inlägg 5 september 2012

VÄNTAR FORTFARANDE PÅ SVAR

Av Thoralf Alfsson - 5 september 2012 14:54

När jag under sommaren anmäldes för hets mot folkgrupp slog Barometern upp denna anmälan som dagens största nyhet. Tidningen och dess ansvariga utgivare tvekade inte en sekund att både namnge mig och mitt parti och dessutom sätta in ett stort foto på bästa nyhetsplats i tidningen (sida 3).


Dessutom blev det tillsammans med kungen och drottningen den största rubriken på första sidan. Detta trots att det endast rörde sig om en anonym anmälan och att jag inte var dömd.


 


När sedan åklagaren beslutade att inte inleda någon förundersökning, med andra ord lägga ner anmälan dröjde däremot Barometern och den ansvariga utgivaren med att skriva om detta och det blev givetvis bara en mindre notis. Åklagarens beslut togs den 15 augusti men Barometern dröjde till den 23 augusti innan man förde in den lilla notisen.


Den 23 augusti skrev jag då ett mejl till Barometerns ansvariga utgivare, Gunilla Sax. Där jag tog upp några frågeställningar. Jag skrev bland annat följande.


”När jag blev anmäld för hets mot folkgrupp gick din tidning omedelbart ut med både namn och partitillhörighet, utan att jag var dömd.

 

Varför är ni inte konsekventa?

 

På Öland finns det en politiker och nämndeman som nu blivit avstängd som nämndeman. Varför har ni endast kallat honom "politiker" och aldrig namngivit eller uppgett hans partitillhörighet i era artiklar?”


Jag har väntat på svar men ännu inte fått något svar. Gunilla Sax påstår i ett mejl (31 augusti) att hon försökt ringa mig men jag kan dock inte kunnat hitta vare sig något obesvarat samtal eller meddelande på mina mobiltelefoner. Jag har upplyst henne om vilket mobiltelefonnummer hon skall ringa men jag har inte hört något ifrån Gunilla Sax.


Är förklaringen så enkel som att på Barometerns redaktion gäller inte alla människors lika värde och de pressetiska reglerna tolkas olika beroende på partitillhörighet?


Jag tror mina läsare redan har ett svar på min fråga.


Tänk så det kan gå när man får höra samma sak som många svenska ungdomar får höra från "tuffa invandrare" dagligen. Då är det minsann inte något att skämta bort. Läs artikel.


 
 
Svensson

Svensson

5 september 2012 15:24

Domstolen friar hellre än fäller. Barometern fäller hellre än friar :p

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Lassekolja

Lassekolja

5 september 2012 15:30

Ser Barometern´s hantering av "Ditt" ärende som ytterligare ett exempel på att Sverige håller på att ruttna inifrån!

http://www.norrahalland.se/component/content/artic

 
Ingen bild

Nalli

5 september 2012 16:04

Gunilla Sax har kanske klippt av telefonkabeln med sin sax ? Och då blir det tyst i telefonluren.

 
Ingen bild

AWSvensson

5 september 2012 16:28

På samma tema kan man idag läsa i Aftonbladet,SD nära kronofogden med en bild på Jimmie. Den som läser vidare inser snabbt hur sjuka dessa självutnämnda journalister är , sanningen får komma till korta ,det viktiga är smutskastningen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15391652.ab

 
Ingen bild

Nalli

5 september 2012 16:52

En glad Nyhet från Fria Tider
60 får gå från Svd.
(Jag väntar på flera PK-media ska gå samma väg)

http://www.friatider.se/60-far-ga-fran-svd

 
Ingen bild

Nyhetspojken

5 september 2012 17:50

Snälla Thoralf, du fick ju precis det som du vill att andra ska råka ut för, när de återfaller i brott, du har ju skrivit om åtefallsförbrytare flertalet gånger. Vet inte om du missat att du blev dömd för förtal precis innan. Klart media hakar på om det kommer in fler anmälningar, som sagt, det gör ju även du här på bloggen. Sluta ynka dig!
Men visst, du får ju ta en och annan smäll i media, men inte utan att du gjort dig förtjänt av det.

 
Ingen bild

Thoralf A

5 september 2012 18:06

Nyhetspojken

Du tycks inte förstå min poäng med hur media försvarar sig med de pressetiska reglerna i vissa fall men i andra skiter i dessa. Allt beroende på vem som är misstänkt. Mönstret är så uppenbart för den som har öppna ögon.

Men eftersom du uppenbarligen inte har det så förstår jag att du har svårt att se hur media hanterar de pressetiska reglerna.

I Östran har vi idag fått ett annat exempel på vilka källor man använder men det kommer jag återkomma till i ett blogginlägg senare ikväll.

 
Ingen bild

Nalli

5 september 2012 18:07

Nyhetspojken @
Du ska vara ”Nykter” när du skriver i denna blogg.
Kom igen i morgon om du har nyktrar till.

 
Ingen bild

Lotta

5 september 2012 18:28

OT/vad kallas det när en aeU-parlamentariker lägger sig i ett specifikt ärende?

http://www.expressen.se/kvp/granspolisen-vagrar-stoppa-utvisningen/

"- Det är djupt ovärdigt svenska myndigheter att behandla barn på det här sättet. Det är inte gränspolisen som ska fatta beslut i det här ärendet utan det är migrationsverket. De kan fatta ett nytt beslut och säga att det finns ett verkställighetshinder, "den här pojken är för sjuk", säger Cecilia Wikström."

 
Ingen bild

SM811

5 september 2012 19:01

Jag har efterlyst vilka pressetniska regler Mattsson och Helin har när de också gör skillnad på folk och folk. Givetvis har det inte blivit något svar från dessa PK lögnhalsar.

 
Ingen bild

Magentan

5 september 2012 19:47

"Den här pojken är för sjuk" säger vår EU-kommissionär Cecilia Wikström (FP) gällande medias senaste nyhetsuppbåd om "flyktingbarnet" som ska utvisas

Pojken (eller den unge mannen) är desperat.

Här har familjen och flera klanmedlemmar samlat ihop pengar till en första inbetalning till människosmugglarna och skrivit på fortsatta avbetalningsavtal. De har anförtrott just honom uppdraget att bluffa sig in i Godhetslandet Sverige, där honungen och pengarna flödar fritt. Enligt smugglarna är det hur lätt som helst att ljuga sig in här och flera tusen andra afghanska unga män har lyckats alldeles utmärkt att spela den berömda rollen som "ensamkommande flyktingbarn i Sverige". Efter uppehållstillstånd gifter man sig (om man nu är ogift) med någon släkting/klanmedlem och så sätter den obligatoriska anhöriginvandringen till Sverige igång och svenska skattepengar flödar in till de kvarvarande klanmedlemmarna i Afghanistan.

Allt hänger på denne unge man. Han får helt enkelt inte misslyckas!

Vad händer honom och hans familj om han misslyckas och skickas tillbaka? Är alla svenska Godhetspolitiker och alla andra Godhetsmänniskor här medvetna om att ni i (o)heligt samförstånd med flyktingsmugglarna spelar rysk roulette med liv och lem på människor i andra länder som söker ett (vad de tror) fantastiskt liv i Sverige?

 
Ingen bild

MakingBacon

5 september 2012 20:00

Det är just sådana här inlägg som värvar röster till SD när jag visar dem.

 
Ingen bild

Hulda

5 september 2012 22:03

Nu har jag hört om denne "15"-åring HELA dagen i radion. Men om han nu inte är 15 år, hur går det då?
Och hur vet alla att han verkligen är 15 år? Folkbokföringen i Afganistan är väl inte så avancerad...
I övrigt har Magentan ett läsvärt inlägg i samma ämne.

 
Ingen bild

Ludvig

6 september 2012 08:52

Ännu ett exempel på vilken dålig tidning Barometern är.

 
Ingen bild

Hacke

6 september 2012 13:04

Journalister och redaktörer tolkar de pressetiska reglerna som fa´n tolkar bibeln.
Så har dom det förtroende hos folket som dom förtjänar också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards