thoralf

Alla inlägg under augusti 2012

Av Thoralf Alfsson - 14 augusti 2012 21:25

Ny statistik över prisutvecklingen på bostadsrätter och villor har kommit från Mäklarstatistik. Det mest utmärkande är prisutvecklingen i Malmö som visar på ett kraftigt prisfall, trots att övriga delar i landet klarar sig bra. Bostadsrätter i Malmö har fallit med 5 procent och villor med 6 procent de senaste 12 månaderna.


Enligt artikeln beror det på den starka svenska kronan som tydligen avskräcker danskar från att investera i en bostad i Malmö.


"Malmö har lite mörkare siffror än riket som helhet. Efterfrågan från Danmark har minskat, det kan hänga ihop med att den svenska kronan är så stark."


Jag kan dock tänka mig helt andra anledningar som den höga mordfrekvensen i Malmö. Rosengårdskravaller kan vara en annan orsak eller Ilmar Reepalus mycket negativa image i media.


Titta även på den enorma skillnaden i kvm-priset mellan t.ex Göteborg. En bostadsrätt i Malmö kan du få för halva priset i jämförelse med Göteborg. Men nästan samma förhållande gäller för Stormalmö och Storgöteborg.


Vad tror mina läsare? Den starka svenska kronan eller Malmös dåliga rykte?


 


UPPDATERING!


En kommentar under inlägget är väldigt bra från Carl Sjöberg som intervjuades av SVT efter Jimmies tal i Sölvesborg. Jag lägger in hela kommentaren under blogginlägget.























Carl Sjöberg

Tisdag 14 aug 23:39

Det pågår en utvandring från Malmö till närliggande kommuner sedan ganska lång tid. Själv flyttade jag från Malmö till Lund för tjugo år sedan. Just av den anledning som Thoralf misstänker. Fler och fler malmöbor flyttar till Vellinge, Lomma, Staffanstorp, Svedala och Lund.

In flyttar nybyggarna. I kommunerna runtomkring stiger bostadspriserna. I Lomma ser man knappt solen på grund av alla byggkranar som producerar dyra bostadsrätter åt alla som flyr från Malmö. Ingen av dessa kommuner bygger numera hyresrätter - "av lätt insedda skäl", som Carl Bildt brukar säga.

En afghan bosatt i Malmö (välintegrerad, skötsam, med två jobb) berättade nyligen för mig, att han sökte bostad i Lund, därför att han inte ville att hans barn skulle växa upp i Malmö.

Så kans det gå, när rasister som Reepalu, Ullenhag, Billström och Reinfeldt styr Sverige!

Eftersom deras politik leder till ett splittrat Sverige, indelat i kategorier som vi och dem, är de rasister - enligt sin egen definition!















DN, Skånskan, GP

Av Thoralf Alfsson - 14 augusti 2012 11:26

Jag rekommenderar alla mina läsare att ta del av vad Avpixlats nya krönikör Stefan Torssell skriver i sin inledande presentationskrönika. Jag känner själv igen mig i de våndor jag hade innan jag skickade in min första stora debattartikel till Barometern undertecknad med namn och partitillhörighet, den publicerades den 19 juli 2005 om jag inte missminner mig.


Stefan Torrsells analys av Miljöpartiet är väldigt träffsäker.


”I dag lever miljöpartiet farligt. Det har spårat ur. Invandringspolitiken är absurd och partiet har byggt upp hela sin framtida existens på koldioxidhotet. De uppträder som en sekt med domedagsprofetior.”


Läs hela krönikan på Avpixlat.


Jag är övertygad om att detta bara är början på att allt fler personer öppet kommer redovisa sina åsikter.

Av Thoralf Alfsson - 13 augusti 2012 22:50

Jag håller just nu på med att försöka förstå hur vår lokala media tolkar sina pressetiska regler när det gäller signalement. Jag har varit kontakt med chefredaktörerna på Barometern och Östran och fått en del svar men inget entydigt.


Dessutom försöker jag få fram polisens rutiner när det gäller att lämna ut signalement. Men det har varit betydligt svårare att få några svar från de ansvariga. Möjligtvis beror det på semestrar.


Mitt blogginlägg ”Media tar inte sitt ansvar” är orsaken till alla mina frågor till dessa personer. Jag kommer givetvis tillbaka med ett blogginlägg om detta när jag fått svar från alla.


Mina frågor tycks dock redan har fått avsedd effekt   


I dagens Barometern kunde man läsa följande.


 


Artikeln finns även på nätet. Läs artikel.


Givetvis blir man förvånad när Barometern anger ”utländsk härkomst”. Men givetvis är det en viktig upplysning för att hitta gärningsmannen men det är något som Barometern oftast utlämnat i sina artiklar. Är det möjligen ett trendbrott på gång. Det vore i så fall väldigt positivt och välkommet.



I YouGov sista opinionsmätning får SD 7,6 procent. Ännu en bra siffra. När man läser lite mer om undersökningen hittar man mer intressanta uppgifter. T.ex att bara 3,5 procent av kvinnorna stöder SD men att hela 11,5 procent av männen stöder partiet. Tänk om alla dessa män kunde övertyga en kvinna var att rösta på SD! Då skulle det bli väldigt roligt på valnatten 2014.


En annan intressant sak är förtroendet för partiledarna. Jag tror att det inte dröjer länge till innan Jimmie Åkesson har intagit tredje platsen i denna lista. Jimmie har redan passerat tre av Alliansens partiledare.


 

Av Thoralf Alfsson - 12 augusti 2012 22:18

Idag har Sverigedemokraternas riksdagsgrupp haft en budgetgenomgång på Hanöhus, utanför Sölvesborg. Den budget som vi kommer presentera senare i höst är utan tvekan Sveriges bästa budget på decennier. Man riktigt längtar till att våra förslag och satsningar presenteras av Erik Almqvist och de som får medverka vid presentationen.. Så gott som allt är verifierat genom utredningar av Riksdagens utredningstjänst. Allt känns väldigt väl genomarbetat.


Jag undrar i mitt stilla sinne hur media skall lyckas med att förkasta denna budget. Jag menar K-G Bergström, Pontus Mattsson, Mats Knutsson och andra journalister är väl inte dumma. De kan väl förhoppningsvis se sambanden och klarar väl addition och subtraktion, svårare än så är det inte.


Men den politiska korrektheten kanske väger tyngre än sanningen!




Läste följande på moderaten Bo Franks blogg.


"Har nu läst mig till att den dom som finns från förvaltningsrätten i Stockholm gällande att en socialbidragsberättigad familj har fått rätt till högre ersättning för att två barn inte skall behöva dela rum är generell. Alltså att det inte har att göra med något att göra med att det finns något speciellt medicinskt eller annat individuellt skäl.

 

Jag vågar knappt tänka tanken på vad detta kan få för konsekvenser för skattebetalarna i Sverige om denna dom skulle stå sig!"


Inte undra på att han vill ha mer pengar från staten när storfamiljerna från Somalia anländer till Växjö. Finns det lägenheter med så många rum? Eller får Växjö kommun börja köpa in stora herrgårdar för att uppfylla förvaltningsrättens dom?






Hittade idag en del uppgifter som Stasispionen Alexander Radler, tydligen själv uppgivit vid en jobbansökan till tjänsten som präst i Burträsk.


  • Teol kand 1972, Lunds universitet. 
  • Disputerar 1977, Lunds universitet. 
  • Oavlönad docent, Lunds universitet 1977.
  • Prästvigd Luleå stift 1977
  • Pastorsadjunkt och kyrkoadjunkt 1977-80, Burträsk, Luleå stift. 
  • Vikariat vid kyrkliga högskolan i Naumburg 1978/79
  • Vice pastor i Östra Ljungby församling, Lunds stift 1979
  • Docent resp universitetslektor vid Lunds universitet 1979 (kyrkohistoria)
  • 1979-1994 akademiska gästföreläsningar i Norden, Tyskland, Österrike, Schweiz, Frankrike, USA, Ryssland (Sovjet?)
  • konfirmationspräst i England somrarna 1980 och 1981
  • Tf professor i systematisk teologi Åbo Akademi 1982/83 
  • Hjälper till att bygga upp teologisk utbildning i Ryssland 1992 ff 
  • Professor i systematisk teologi vid kyrkliga högskolan i Naumburg 1992 ff. Därtill först vikarierande, sedan från 1993 ordinarie professor vid Martin Luther-universitetet i Halle-Wittenberg. 
  • Uppger sig under två decennier ha predikat i kyrkor i Lund med omnejd, samt i Stockholm.
  • “Under flera valperioder var jag politiskt aktiv som suppleant i Lunds stadsdelsfullmäktige, som medlem i stadsdelsnämnden, i sociala distriktsnämnden norr och dessutom som medborgarvittne vid Lunds polis”, skriver Radler.

Radler som medborgarvittne! Han lyckades uppenbarligen infiltrera sig i många positioner eller hade han hjälp från något håll.


Enligt uppgift skall kommunisten Radler varit medlem i moderaterna i Lund. Kan möjligtvis denna uppgift få den moderata justitieministern Beatrice Ask att vakna? När kommer Säpo vakna?

Av Thoralf Alfsson - 12 augusti 2012 00:03

Igår Kalmar och ett besök på stadsfesten. Innan jag lämnade Kvarnholmen strax före midnatt gick jag en liten runda för att kolla hur stor polisnärvaron var. Polisen hade nämligen lovat stor närvaro! Till slut hittade jag två poliser på Larmgatan. Jag hittade dock massor av berusade ungdomar, ungdomar som knappast var tillräckligt gamla för att få köpa alkohol. Det var en ganska obehaglig promenad, inte minst med tanke på alla invandrargäng som drog omkring.


Jag undrar om kommunen skall betala flera miljoner kronor av skattebetalarnas inbetalda pengar för att stadsfesten skall bli en stor ungdomsfylla. Förtjänar detta arrangemang att kallas stadsfest med sitt enkelspåriga program.



Idag har jag kört ner till Sölvesborg för att lyssna på Jimmie Åkessons sommartal. Imorgon har vår riksdagsgrupp ett höstbudgetmöte när vi är samlade. Jag bor inatt på Hanöhus i Hällevik utanför Sölvesborg. Här pågår Hällevik tradejazz festival i dagarna tre. Har passat på att lyssna på några av banden och kan bara konstatera att Kalmar stadsfesten har en fruktansvärt smal artistbredd. Om Kalmar stadsfest verkligen skall bli något för hela Kalmars befolkning måste de ansvariga ta sig en rejäl funderare.


Lyssnade bland annat på Carling Big band, de spelar fortfarande vilket jag hör genom mitt öppna fönster. En trevlig musikupplevelse !


För den som missat Jimmie Åkessons sommartal så finns det här.


Av Thoralf Alfsson - 9 augusti 2012 20:59

Idag skriver en hel rad kommunstyrelseordförande en debattartikel i DN där man beklagar sig över att staten inte ger tillräckligt bidrag för invandrare som flyttar till deras kommuner. Nio av de tolv är socialdemokrater!


 


Tänk vad socialdemokraterna har pratat sig varma för anhöriginvandringen från Somalia. I mina ögon skulle de fungera lika bra med familjesammanföring i hemlandet, det behöver inte nödvändigtvis alltid vara i Sverige.


Tänk så många gånger jag tagit upp kostnaderna för invandringen i olika forum eller debatter och alltid har jag fått till svar att det är så berikande. Dessutom är invandrarna bra utbildade och bara längtar efter att få komma i arbete. Särskilt alla läkare och andra högutbildade.


Vissa ledamöter i kommunfullmäktige har anklagat mig för både det ena och det andra när jag tagit upp problemen med invandringen inte minst kostnaderna. Särskilt duktiga har de rödgrönas ledamöter varit på att kritisera och tala om hur bra invandringen varit för Sverige.


Så varför klagar dessa politiker!


Jag rekommenderar dem att besöka riksdagen hemsida och Erik Ullenhags myter. De kan ju särskilt läsa myt nr 9.


Myt 9: Invandringen kostar Sverige tiotals miljarder kronor varje år.


Deras kommuner borde blomstra allra mest med tanke på den stora andelen av befolkningen som har utländsk bakgrund i dessa kommuner. Vi svenskar är ju ändå så dåliga på att starta företag i förhållande till invandrare enligt Ullenhags myter.


Skäms på er som inte läst på bättre. Dessutom måste ni nog byta ut era ekonomichefer, som tydligen  inte har gått i Ullenhags ekonomiskola och lärt sig att räkna politiskt korrekt.


Om inte Ullenhag är så rolig kan ni kanske besöka stå upp komikern Betnér som är duktig på detta område. Eller varför inte anställa Betnér som ekonomichef, då löser sig säkert alla era problem.





På uppmaning från läsare lägger jag upp Ring P1 från idag. Lyssna på första inringare!



uality':'high','flashvars':'playlist=http%3a%2f%2fsverigesradio.se%2fapi%2fradio%2fradio.aspx%3ftype%3dbroadcast%26id%3d4081797%26codingformat%3d.m4a%26metafile%3dasx%26preview%3ddb%26isembedplayer%3dtrue','pluginurl':'http://get.adobe.com/se/flashplayer/','src':'http://sverigesradio.se/api/flash/player_embed.swf?8'},'name':'flash','object_html':'Lyssna: Ring P1!','hspace':null,'vspace':null,'align':null,'bgc
olor':null}">

Av Thoralf Alfsson - 9 augusti 2012 01:01



Utflykt på Öland idag, har åkt en hel rad med småvägar som jag aldrig kört tidigare. Har besökt bland annat Gråborg och Odens flisor.


 

Foto Thoralf Alfsson


 


 



Av Thoralf Alfsson - 7 augusti 2012 19:25

I början av juni kom en rapport från Rikspolisstyrelsen som visade hur polisen klarar sin uppgift att utreda brott. Trots ett ökat antal poliser de senaste åren har inte uppklarningsprocenten ökat. Vår kampanj ”inga fler papperspoliser” var med andra ord vältajmad.


Kalmar län var inget undantag, utan visade sig var sämst i klassen. Eftersom jag även sitter med i polisstyrelsen för Kalmar län så intresserar jag mig givetvis för frågan och jag förutsätter att statistiken kommer att redovisas på nästa polisstyrelsemöte. En förklaring till Kalmar läns dåliga resultat kan vara att man fått skicka resurser till Malmö för att bistå i alla mordutredningar och den ökade polisnärvaron i det som kallas ”Operation Alfred”.


Det finns dock en annan sak, som delvis varit aktuellt på senaste tiden, signalement!


Polisen har vid några tillfällen gått ut med signalement där man inte bara angett t.ex pratar svenska med brytning eller utländskt utseende utan i ett fall angett pakistanskt utseende. Detta har fått en hel del av det politiskt korrekta att gå i taket och anklaga polisen för både det ena och det andra. Enligt Avpixlat har till och med TT kontaktat polisens kommunikationscentral för att tillrättavisa polisen. Läs inägget på Avpixlat och missa inte alla länkar under inlägget.


I våra grannländer förundras man dock över hur det politiskt korrekta samhället i Sverige ”styr” all offentlig verksamhet. Det redskap som används är media och den stora majoriteten av vänsterjournalister som uppenbarligen har makten inom svensk media.


Jag tror dock att det finns ett rejält utrymme för en icke politiskt korrekt aktör på marknaden och jag hoppas att SD med sympatisörer har förmågan att fylla detta tomrum.


Dick Erixons sågning av DN häromdagen var välkommen och befogad.


Media har faktiskt enligt min mening en viktig roll när det gäller polisens möjligheter att lösa brott. Något som vänsterkrafterna inom media tydligen inte vill kännas vid, då de snarare skyddar brottslingar istället för att hjälpa till att få dem lagförda.


Jag tänker då på hur media sällan återger polisens signalement i sin helhet. Jag är säker på att polisen skulle utnyttja möjligheten med media om man visste att media inte skulle censurera delar av signalementet och därmed i många fall göra det väldigt diffust och utan ”unika” detaljer.


Vill vi att polisen skall förbättra sin statistik för uppklarade brott måste vi alla dra åt samma håll och det gäller givetvis också journalistkåren.


För ca en månad sedan rånades en 78-årig kvinna i sitt hem i Kalmar. I detta fall tog polisen fram möjligheten med att gå ut med ett signalement på gärningsmannen. Här kommer en del från polisens hemsida.

”Kvinnan chockades, men har ändå kunna ge ett bra signalement på den misstänkte rånaren och Polisen vill gärna att allmänheten hör av sig om de tror sig ha sett något som kan sättas i samband med händelsen.

Mannen beskrivs som cirka 1,70 lång, mörkhårig, smal kroppsbyggnad och smalt ansikte med solbränd hy. Han var klädd i en röd luvtröja med dragkedja, svarta knälånga byxor och mannen talade svenska med brytning.”


Nu vet säkert alla att det inte är så många som läser polisens hemsida regelbundet och om ett signalement skall få någon effekt måste media medverka. Signalementet består av 211 tecken inklusive blanksteg, så det kan knappast sägas vara så speciellt utrymmeskrävande.


När Barometern skrev om detta rån av en 78-årig kvinna slog Gota Medias censur och de pressetiska reglerna till och texten blev minst sagt fattig.


 


Varför skall polisen gå ut med ett signalement när media så fullständigt saboterar signalementet så att det i princip passar in på flera tusen ungdomar i Kalmar. Det rätta signalementet skulle mycket väl kunnat leda till avgörande tips för polisens utredare om det publicerats i Kalmars största tidning Barometern.


Jag anser att även media har ett ansvar för den låga uppklarningsprocenten av brott. Jag skulle skämmas om jag vore chefredaktör för en tidning som handskas på det sättet med ett signalement från polisen! Det är rena hyckleriet!


Hur ska man kunna känna någon respekt för media och journalister? Det jag känner är istället ett förakt över deras politiska korrekthet då de i praktiken skyddar brottslingar genom sin censur och pressetiska regler.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards