thoralf

Alla inlägg den 18 augusti 2012

Av Thoralf Alfsson - 18 augusti 2012 00:39

När jag kollade min post ikväll fanns det ett brev från Åklagarmyndigheten. Jag förstod omgående att det handlade om anmälan om Hets mot folkgrupp. Men innan jag hann öppna det förstod jag att jag inte behövde hetsa upp mig, utan kunde vara lugn.


Om åklagaren tänkt fälla mig för mitt blogginlägg hade det redan varit i varenda tidning i hela Sverige, med stora feta svarta rubriker. Men jag har inte sett en enda stavelse om detta på nätet.


Åklagarmyndigheten inleder inte någon förundersökning då förfarandet som anmälts inte är brottsligt.


 

 

Tyvärr är nog sanningen den att anmälan har skadat förtroendet både för mig och för Sverigedemokraterna bland allmänheten. Trots att jag inte begått något brott.


När någon anmäls eller är misstänkt för ett brott brukar alltid media vara väldigt försiktiga med att nämna namn eller andra uppgifter, allt enligt den så kallade pressetiken. Nu gäller denna pressetik inte Sverigedemokrater, ofta gäller den bara så kallade nysvenskar.


I mitt fall gällde ingen pressetik. Alla tidningar och inte minst public service kanalerna tog upp att jag anmälts för Hets mot folkgrupp.


Frågan är nu hur många av dessa som kommer gå ut och berätta för sina läsare, lyssnare och tittare att åklagaren lägger ner fallet eftersom inget brottsligt begåtts? Vad får vi se i Barometern, Östran, SVT, SR och Nyheter24 eller andra lokala tidningar som såg sin chans att smutskasta mig och Sverigedemokraterna!


Kommer dom att anamma "största möjliga tystnad" nu! Eller blir det en liten, liten notis på någon undanskymd plats där man i några kort ord berättar att åklagaren inte anser att något brottsligt begåtts.


UPPDATERING!


Kom alldeles nyss ihåg att kammaråklagare Johan Henningsson har egna erfarenheter av Somalia, då han jagat pirater i Adenviken med svenska flottan 2009. Läs artikel.


Markku Ahonen som tydligen fått mig och min blogg på hjärnan. Han underkänner kammaråklagarens beslutoch enar uppenbarligen att det är tjänstefel, åtminstone tolkar jag hans blogginlägg så, då han skriver att hets mot folkgrupp är ok för kammaråklagare Johan Henningsson. Läs blogginlägg.


I ett annat blogginlägg kallar Markku Ahonen mig för bödel! Funderar på om inte syftet med detta grova och falska påstående är att visa mig missaktning och därmed borde kunna betraktas som förtal. Frågan är om det inte skulle provas av rättsväsendet. Jag har aldrig dömts för något våldsbrott och därmed finns det absolut ingen grund för Markku Ahonens misskreditering av mig, dessutom på Östrans webbplats och därmed Gota Medias tidning.


 


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards